سهام محمد عبد الله
كبشور آوآو قمبيل
مستخلص الدراسة
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر عمل الأطفال فى سن مبكرة
12-9 ) سنة على النمو المعرفي وإشباع الحاجات النفسية للأطفال العاملين، )
والتعرف علي ما إذا كانت هناك فروق بين الأطفال العاملين تعزى الي مكان العمل
أو لطبيعة العمل أو لنوع العمل .
استخدمت الباحثة المنهج السببى المقارن ، وشمل مجتمع الدراسة الأطفال
العاملين وغير العاملين (تلاميذ ) بولايتى الخرطوم والجزيرة، تم اختيار العينة
بالطريقة المقصودة وبلغ حجمها ( 240 ) طف ً لا ، ثمانون منهم يعملون بصفة دائمة ،
وثمانون يعملون بصفة مؤقتة وثمانون لا يعملون (تلاميذ) ، وقد اختير أفراد العينة
بالتساوي من الولايتين. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس النمو المعرفي (الثبات)
ومقياس (Patterson and Milakofesky, لباترسون وميلكوفوسكى ( 1987
. الحاجات النفسية من إعداد أسماء السرسى و أماني عبد المقصود 2001
عولجت البيانات باستخدام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) ،
بتطبيق اختبار تحليل التباين الآحادى (ANOVA) واختبار T. test.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج ، أهمها :
- تؤثر عمالة الأطفال سلبًا على النمو المعرفي للأطفال العاملين وذلك قياسًا
بالأطفال غير العاملين .
- تؤثر عمالة الأطفال سلبًا في إشباع الحاجات النفسية للأطفال العاملين وذلك
قياسًا بغير العاملين .
- تؤثر عمالة الأطفال سلبًا في النمو المعرفي ويكون هذا التأثير أكبر لدى
الأطفال العاملين في ولاية الجزيرة قياسًا إلى ولاية الخرطوم .
- تؤثر عمالة الأطفال سلبًا في إشباع الحاجات النفسية ويكون هذا التأثير أكبر
لدى الأطفال العاملين في ولاية الخرطوم قياسًا إلى ولاية الجزيرة.
وتدل هذه النتائج على أن عمالة الأطفال تصبح سالبة عندما تحرم الطفل
من مواصلة تعليمه ، فتؤثر بذلك على نموه المعرفي وعلى إشباع حاجاته النفسية.
وضعت الباحثة في نهاية الدراسة مجموعة من التوصيات ، كذلك مجموعة
من المقترحات لدراسات مستقبلية في نفس المجال.
ABSTRACT
This study tries to investigate the effect of child labour on
cognitive development and psychological needs, and to know the
deference on these variables according to type of labour and its
environment. The causal comparative is used to attain the
objectives of the study. The sample consists of (240) children (80)
of whom are fulltime laborers, and (80) are part-time laborers,
while the control group comprises (80) pupils. The research tools
are, the cognitive development test, and the psychological needs
test. the statistical methods used are: One way analysis of variance
(ANOVA) and (T) test.
The most important results of the present study can be summarized
as follows:
There is a significant difference in cognitive development
between laborer children and non laborer children in favor of the
later group.
Significant differences were also found between different
groups of children in cognitive development dimensions.
Significant differences were also found in psychological needs in
favor of non-laborer group. Significant differences were also found
between different groups of children in Psychological Needs
dimensions. There is a significant difference in the dimensions of
psychological between different groups of children. There is a
significant difference in cognitive development between children
laborer who works in Khartoum state and Gazera state in favor of
Khartoum state children.
Finally, recommendations and suggestions for further studies,
were cited at the end of the study.
كبشور آوآو قمبيل
مستخلص الدراسة
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر عمل الأطفال فى سن مبكرة
12-9 ) سنة على النمو المعرفي وإشباع الحاجات النفسية للأطفال العاملين، )
والتعرف علي ما إذا كانت هناك فروق بين الأطفال العاملين تعزى الي مكان العمل
أو لطبيعة العمل أو لنوع العمل .
استخدمت الباحثة المنهج السببى المقارن ، وشمل مجتمع الدراسة الأطفال
العاملين وغير العاملين (تلاميذ ) بولايتى الخرطوم والجزيرة، تم اختيار العينة
بالطريقة المقصودة وبلغ حجمها ( 240 ) طف ً لا ، ثمانون منهم يعملون بصفة دائمة ،
وثمانون يعملون بصفة مؤقتة وثمانون لا يعملون (تلاميذ) ، وقد اختير أفراد العينة
بالتساوي من الولايتين. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس النمو المعرفي (الثبات)
ومقياس (Patterson and Milakofesky, لباترسون وميلكوفوسكى ( 1987
. الحاجات النفسية من إعداد أسماء السرسى و أماني عبد المقصود 2001
عولجت البيانات باستخدام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) ،
بتطبيق اختبار تحليل التباين الآحادى (ANOVA) واختبار T. test.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج ، أهمها :
- تؤثر عمالة الأطفال سلبًا على النمو المعرفي للأطفال العاملين وذلك قياسًا
بالأطفال غير العاملين .
- تؤثر عمالة الأطفال سلبًا في إشباع الحاجات النفسية للأطفال العاملين وذلك
قياسًا بغير العاملين .
- تؤثر عمالة الأطفال سلبًا في النمو المعرفي ويكون هذا التأثير أكبر لدى
الأطفال العاملين في ولاية الجزيرة قياسًا إلى ولاية الخرطوم .
- تؤثر عمالة الأطفال سلبًا في إشباع الحاجات النفسية ويكون هذا التأثير أكبر
لدى الأطفال العاملين في ولاية الخرطوم قياسًا إلى ولاية الجزيرة.
وتدل هذه النتائج على أن عمالة الأطفال تصبح سالبة عندما تحرم الطفل
من مواصلة تعليمه ، فتؤثر بذلك على نموه المعرفي وعلى إشباع حاجاته النفسية.
وضعت الباحثة في نهاية الدراسة مجموعة من التوصيات ، كذلك مجموعة
من المقترحات لدراسات مستقبلية في نفس المجال.
ABSTRACT
This study tries to investigate the effect of child labour on
cognitive development and psychological needs, and to know the
deference on these variables according to type of labour and its
environment. The causal comparative is used to attain the
objectives of the study. The sample consists of (240) children (80)
of whom are fulltime laborers, and (80) are part-time laborers,
while the control group comprises (80) pupils. The research tools
are, the cognitive development test, and the psychological needs
test. the statistical methods used are: One way analysis of variance
(ANOVA) and (T) test.
The most important results of the present study can be summarized
as follows:
There is a significant difference in cognitive development
between laborer children and non laborer children in favor of the
later group.
Significant differences were also found between different
groups of children in cognitive development dimensions.
Significant differences were also found in psychological needs in
favor of non-laborer group. Significant differences were also found
between different groups of children in Psychological Needs
dimensions. There is a significant difference in the dimensions of
psychological between different groups of children. There is a
significant difference in cognitive development between children
laborer who works in Khartoum state and Gazera state in favor of
Khartoum state children.
Finally, recommendations and suggestions for further studies,
were cited at the end of the study.