فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي لدى المعاقين ذهنياً: دراسة حالة مدرسة الجزيرة للتربية الخاصة،ولاية الجزيرة، السودان (2014م)
لباحث
منال الطيب صابون مضوي
الكلية
العلوم الطبية التطبيقية
الدرجة العلمية
دكتوراه الفلسفة
المشرف
ب. ضياء الدين الجيلي أبوبكر
الإعاقة الذهنية هى عبارة عن إنخفاض فى الأداء الوظيفى وبشكل وأضح فى العمليات العقلية مع قصور فى السلوك التكيفى . هدفت الدراسة إلى دراسة فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي لدى المعاقين ذهنيا بمركز الإعاقة الذهنية بودمدنى ,ولاية الجزيرة ,السودان ,في الفترة الزمنية من (فبراير2011-فبراير 2014 ) , شملت عينة الدراسة (30) معاق ذهنياً (ذكور/إناث) فى الفئة العمرية من (5 – 14 سنة) , وإ شملت أدوات الدراسة على مقياس التكيف الإجتماعي المقنن على البيئة السودانية وبرنامج العلاج السلوكي بغرض الدراسة من تصميم الباحثة وإستمارة بيانات أولية , تم تحليل البيانات بإستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية(SPSS) . وأوضحت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا في فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي تبعا للتطبيق (القبلي- البعدى) لصالح التطبيق البعدى . جود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا في فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي تبعا لزمن تدخل المؤسسة. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا في فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي تبعا للمتغيرات الاتية:(للنوع , درجة الإعاقة, مشاركة الأسرة في البرنامج , دخل الأسرة , لتقبل الأم للإعاقة , تعليم الوالدة). وخلصت الدراسة الى فاعلية برنامج العلاج االسلوكى لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي لدى المعاقين ذهنيا. و توصى الباحثة بضرورة تطبيق برنامج العلاج السلوكي لتحسين مهارات السلوك التكيفي للمعاقين ذهنيا بمراكز الإعاقة الذهنية .
Abstract
Mental retardation express a lower level of the functional performance which is clearly illustrated in the mental functions with limitation in the adapative behavior. This study aims at studing the effectivenes of program of behavioral therapy in improving some adapative behavior skills among mentally retarded. The study was carried out at mental retardation center in Wad Medani Gezira state. during the period (February 2011- February 2014). The study sample was (30) mentally retarded in the age group (5 – 14 years). The study tools included the social adaption scale adopted to the Sudanese environment, and abehavioral psychotherapy program designed by the researcher, primary data form. The data were analyzed using Statistical Packages for Social Sciences (SPSS). The study showed the following results:- There were statistically significant differences between mental retarded in the effectiveness of the designed program of behavioral therapy in improving some of adapative behavior skills according to application (pre and post) infower at the post application. There were statistically significant differences between mental retarded in the effectiveness of the designed program of behavioral therapy in improving some of the behavior 0adapative skills according to time of intervention. There were no significance statistical differences between mental retarded in the effectiveness of behavioral therapy program in improving the some of the adapative behavior skills accoding to (gender, degree of disability, post family income, The mother accept, mother's level of education). The study concluded that effectiveness of a designed program of behavioral therapy in imporving some adapative behavior Skills among Mentally Retarded. The study recommended that the importance to applicate program of behavioral therapy in improving some adapative behavior skills among mentally retarded at mental retardation center.
لباحث
منال الطيب صابون مضوي
الكلية
العلوم الطبية التطبيقية
الدرجة العلمية
دكتوراه الفلسفة
المشرف
ب. ضياء الدين الجيلي أبوبكر
الإعاقة الذهنية هى عبارة عن إنخفاض فى الأداء الوظيفى وبشكل وأضح فى العمليات العقلية مع قصور فى السلوك التكيفى . هدفت الدراسة إلى دراسة فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي لدى المعاقين ذهنيا بمركز الإعاقة الذهنية بودمدنى ,ولاية الجزيرة ,السودان ,في الفترة الزمنية من (فبراير2011-فبراير 2014 ) , شملت عينة الدراسة (30) معاق ذهنياً (ذكور/إناث) فى الفئة العمرية من (5 – 14 سنة) , وإ شملت أدوات الدراسة على مقياس التكيف الإجتماعي المقنن على البيئة السودانية وبرنامج العلاج السلوكي بغرض الدراسة من تصميم الباحثة وإستمارة بيانات أولية , تم تحليل البيانات بإستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية(SPSS) . وأوضحت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا في فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي تبعا للتطبيق (القبلي- البعدى) لصالح التطبيق البعدى . جود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا في فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي تبعا لزمن تدخل المؤسسة. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعاقين ذهنيا في فاعلية برنامج العلاج السلوكي لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي تبعا للمتغيرات الاتية:(للنوع , درجة الإعاقة, مشاركة الأسرة في البرنامج , دخل الأسرة , لتقبل الأم للإعاقة , تعليم الوالدة). وخلصت الدراسة الى فاعلية برنامج العلاج االسلوكى لتحسين بعض مهارات السلوك التكيفي لدى المعاقين ذهنيا. و توصى الباحثة بضرورة تطبيق برنامج العلاج السلوكي لتحسين مهارات السلوك التكيفي للمعاقين ذهنيا بمراكز الإعاقة الذهنية .
Abstract
Mental retardation express a lower level of the functional performance which is clearly illustrated in the mental functions with limitation in the adapative behavior. This study aims at studing the effectivenes of program of behavioral therapy in improving some adapative behavior skills among mentally retarded. The study was carried out at mental retardation center in Wad Medani Gezira state. during the period (February 2011- February 2014). The study sample was (30) mentally retarded in the age group (5 – 14 years). The study tools included the social adaption scale adopted to the Sudanese environment, and abehavioral psychotherapy program designed by the researcher, primary data form. The data were analyzed using Statistical Packages for Social Sciences (SPSS). The study showed the following results:- There were statistically significant differences between mental retarded in the effectiveness of the designed program of behavioral therapy in improving some of adapative behavior skills according to application (pre and post) infower at the post application. There were statistically significant differences between mental retarded in the effectiveness of the designed program of behavioral therapy in improving some of the behavior 0adapative skills according to time of intervention. There were no significance statistical differences between mental retarded in the effectiveness of behavioral therapy program in improving the some of the adapative behavior skills accoding to (gender, degree of disability, post family income, The mother accept, mother's level of education). The study concluded that effectiveness of a designed program of behavioral therapy in imporving some adapative behavior Skills among Mentally Retarded. The study recommended that the importance to applicate program of behavioral therapy in improving some adapative behavior skills among mentally retarded at mental retardation center.