الباحث
مكى بابكر سعيد ديوا
الكلية
كلية التربية حنتوب
الدرجة العلمية
دكتوراه الفلسفة
المشرف
ب. أحمد محمد الحسن شنان
تنطلق مشكلة هذه الدراسة من الطريقة التي يتعامل بها المتعلمون عند تعلم الألفاظ الجديدة والتي أدت إلى معاناتهم عند تذكرها، هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر برنامج حسي معرفي- صممه الباحث - في تعلم الألفاظ الجديدة،اتبعت الدراسة المنهج التجريبي حيث تكونت العينة من طلاب وطالبات كليتي التربية/حنتوبوالحصاحيصا بجامعة الجزيرة تم اختيارها بالطريقة العشوائية الطبقية وقد كان قسم اللغة الإنجليزية ممثلاً لأقسام اللغات، الكيمياء/الأحياء ممثلاً للأقسام العلمية والجغرافيا/التاريخ ممثلاً للأقسام الأدبية، وبلغ حجم العينة (216) طالباً وطالبة للمجموعتين التجريبية والضابطة، خضع البرنامج الحسي المعرفي المصمم للتحكيم من قبل المختصين قبل التجربة، تم تحليل البيانات عن طريق برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) حيث أظهرت النتائج أن للبرنامج الحسي المعرفي الذي تم تصميمه أثراً إيجابياً في تعلم الألفاظ الجديدة، كما توجد فروق دالة إحصائياً بين الجنسين في أثر البرنامج الحسي المعرفي المصمم في تعلم الألفاظ الجديدة، فاستفادة الإناث من تطبيق البرنامج كانت أكثر من الذكور وذلك بقيمة إحصائية دالة، بينما لم توجد فروق دالة إحصائياً في أثر البرنامج الحسي المعرفي المصمم في تعلم الألفاظ الجديدة تعود إلى نوع التخصص علمي أو أدبي. تفيد نتائج هذه الدراسة في المساعدة على التخطيط لبرامج تربوية تعليمية أكثر فعالية خاصة في مجال تعليم اللغات. توصي الدراسة بإنشاء وحدات في مختلف وزارات التعليم تختص بدراسة وتقويم ووضع إستراتيجيات لتطوير تعلم اللغات الأجنبية والاستفادة من مختلف البحوث العلمية التي تُجرى في هذا المجال من الناحية التطبيقية.
Abstract
The problem of this study starts from the way in which learners deal when they learn new words, which had led to their suffering when they try to remember it, the present study aimed to find out whether a sensory cognitive programme designed by the researcher has an impact on the learning of new words. The study followed the experimental method. The study sample consisted of students of faculties of education / Hantoub and Alhasahisa in the University of Gezira, which was selected by random stratified technique. The Department of English Language wasrepresentative of thelanguage Departments, while Chemistry /Biology Department wererepresentative of thescientific departments, and geography/history department wasrepresentative of thearts departments. The sample sizewas(216)studentsfor the two experimentaland control groups. The sensorycognitiveprogramme was checked for reliability and validity by specialists before the experiment was run. The data was analyzedthrough the (SPSS) programme. The mainfindings of thestudy are: The designed Sensory cognitive programme has a positive impact on learning new words. There are also significant differences in the impact of the programme due to gender (Females have benefitedfrom the application ofthe programmemore thanmales), while there is nostatistically significant differencesin the impact of the programme on learning new wordsdue to the differentkindof specializations (science orart). The resultsof this study mightassist inplanning for more effectiveeducational and language learning programmes. The most prominent recommendations ofthis studyinclude the establishment of unitsin the variousministriesof educationto help in evaluatingand developing strategiesforlearningforeign languages and take advantage ofvariousscientific researchconducted inthis area ofpractice.