التاريخ: 2012
مستخلص الدراسة
هدفت الد ا رسة الحالية للتعرف على الدور الذي تلعبه التربية الفنية و المتمثل فى انعكاساتها
على أداء الطلاب الموهوبين فى المدارس الثانوية فى المواد الأكاديمية الاخرى التي يدرسونها.
هدفت الد ا رسة كذلك التعرف على مستوى التحصيل الد ا رسي بناءً على الجنس من حيث الذكورة
والأنوثة، متخذةً الطلاب الموهوبين في مدارس الموهوبين الثانوية الثلاث بولاية الخرطوم ،
والبالغ عددهم 239 طالب اً، مجتمعاً للد ا رسة، وطلاب الصف الثاني بالمدارس الثلاث و البالغ
عددهم 112 طالباً عينةً للد ا رسة ويمثلون نسبة 47 %، مع استخدام المنهج ال وصفي والاختبار
كأداة لجمع البيانات.
وكانت أهم النتائج
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 ) فى التحصيل الد ا رسي
بين الطلاب الموهوبين الذين لديهم قد ا رت فنية عالية والذين لديهم قد ا رت فنية أقل.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 ) فى التحصيل الد ا رسي
: بين الطلاب الموهوبين وفقاً ل ن لوع لصالح البنات بنسبة% 89.7
وأهم التوصيات
• الاهتمام بمادة الفنون في مدارس الموهوبين وتطويرها ليتمكن الموهوب من الاستنفادة
منها ومواكبة التطور التقني
• تشجيع إج ا رء الد ا رسات والبحوث فى مجال رعاية الموهوبين.
• إختيار وإعداد معلمي الموهوبين بما يتلاءم وإمكانيات وقد ا رت الموهوبين المميزة
الخلاصة:
Abstract This study aims to identify the role played by Art Education, which is represented in its repercussions on the performance of gifted students in other academic subjects which they study in secondary schools. The study also seeks to identify the academic achievement on the basis of the students’ gender. It has taken gifted students in the three secondery schools for gifted students in the State of Khartoum (239 students), as a population study, as well as 112 Second Year students from the three schools, who constitute 47%, as a study sample. The study uses the discriptve methodology, and test to collect data. The most important results are: There are differences with a statistical indicator at the indicator level of 0.05 in learning achievement between gifted students with high artistic abilities and those with less artistic abilities, There are differences with a gender-based statistical indicator at the indicator level of 0.05 in learning achievement between gifted students, in which girls achieved high of 89.7%. Most important recommendations: o Taking care of art education in gifted students” schools, so as to develop their potentials according to the modern technological development. o Encouraging studies and research in the area of caring for gifted learners. o Selection and preparation of teachers of gifted learners should be conducted in a way appropriate to the distinctive potentials and abilities of the gifted learners.
الوصف:
ﺍﻧﻌﻜﺎﺳﺎﺕ ﺍﻟﻘﺪﺭﺍﺕ ﺍﻟﻔﻨﻴﺔ ﻋﻠﻰ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺍﻟﻄﻼﺏ ﺍﻟﻤﻮﻫﻮﺑﻴﻦ ﻓﻰ ﺍﻟﻤﺪﺍﺭﺱ ﺍﻟﺜﺎﻧﻮﻳﺔ اعداد / ﺯﻳﻨﺐ ﺃﺣﻤﺪ ﺍﻟﺠﻤﺮﻱ ؛ اشراف د . ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺒﺎﺳﻂ ﻋﺒﺪ ﷲ ﺍﻟﺨﺎﺗﻢ .- جامعة شندي : شندي . 2012م ( رسالة دكتوراة ) 205 ورقة
مستخلص الدراسة
هدفت الد ا رسة الحالية للتعرف على الدور الذي تلعبه التربية الفنية و المتمثل فى انعكاساتها
على أداء الطلاب الموهوبين فى المدارس الثانوية فى المواد الأكاديمية الاخرى التي يدرسونها.
هدفت الد ا رسة كذلك التعرف على مستوى التحصيل الد ا رسي بناءً على الجنس من حيث الذكورة
والأنوثة، متخذةً الطلاب الموهوبين في مدارس الموهوبين الثانوية الثلاث بولاية الخرطوم ،
والبالغ عددهم 239 طالب اً، مجتمعاً للد ا رسة، وطلاب الصف الثاني بالمدارس الثلاث و البالغ
عددهم 112 طالباً عينةً للد ا رسة ويمثلون نسبة 47 %، مع استخدام المنهج ال وصفي والاختبار
كأداة لجمع البيانات.
وكانت أهم النتائج
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 ) فى التحصيل الد ا رسي
بين الطلاب الموهوبين الذين لديهم قد ا رت فنية عالية والذين لديهم قد ا رت فنية أقل.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 ) فى التحصيل الد ا رسي
: بين الطلاب الموهوبين وفقاً ل ن لوع لصالح البنات بنسبة% 89.7
وأهم التوصيات
• الاهتمام بمادة الفنون في مدارس الموهوبين وتطويرها ليتمكن الموهوب من الاستنفادة
منها ومواكبة التطور التقني
• تشجيع إج ا رء الد ا رسات والبحوث فى مجال رعاية الموهوبين.
• إختيار وإعداد معلمي الموهوبين بما يتلاءم وإمكانيات وقد ا رت الموهوبين المميزة
الخلاصة:
Abstract This study aims to identify the role played by Art Education, which is represented in its repercussions on the performance of gifted students in other academic subjects which they study in secondary schools. The study also seeks to identify the academic achievement on the basis of the students’ gender. It has taken gifted students in the three secondery schools for gifted students in the State of Khartoum (239 students), as a population study, as well as 112 Second Year students from the three schools, who constitute 47%, as a study sample. The study uses the discriptve methodology, and test to collect data. The most important results are: There are differences with a statistical indicator at the indicator level of 0.05 in learning achievement between gifted students with high artistic abilities and those with less artistic abilities, There are differences with a gender-based statistical indicator at the indicator level of 0.05 in learning achievement between gifted students, in which girls achieved high of 89.7%. Most important recommendations: o Taking care of art education in gifted students” schools, so as to develop their potentials according to the modern technological development. o Encouraging studies and research in the area of caring for gifted learners. o Selection and preparation of teachers of gifted learners should be conducted in a way appropriate to the distinctive potentials and abilities of the gifted learners.
الوصف:
ﺍﻧﻌﻜﺎﺳﺎﺕ ﺍﻟﻘﺪﺭﺍﺕ ﺍﻟﻔﻨﻴﺔ ﻋﻠﻰ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺍﻟﻄﻼﺏ ﺍﻟﻤﻮﻫﻮﺑﻴﻦ ﻓﻰ ﺍﻟﻤﺪﺍﺭﺱ ﺍﻟﺜﺎﻧﻮﻳﺔ اعداد / ﺯﻳﻨﺐ ﺃﺣﻤﺪ ﺍﻟﺠﻤﺮﻱ ؛ اشراف د . ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺒﺎﺳﻂ ﻋﺒﺪ ﷲ ﺍﻟﺨﺎﺗﻢ .- جامعة شندي : شندي . 2012م ( رسالة دكتوراة ) 205 ورقة