إعداد
طلال عبد الله حسن الغامدي
إشراف الدكتور
أحمد عبدالرحمن الغامدي

ملخص الرسالة
عنوان الدراسة
خصائص رسوم عينة من مرضي الرهاب الاجتماعي ودلالاتها الرمزية .
أهداف الدراسة
١- التعرف علي خصائص رسوم مرضي الرهاب الاجتماعي .
٢- التعرف علي الدلالات الرمزية لرسوم مرضي الرهاب الاجتماعي وتفهم مغزاها كمدخل للعلاج النفسي عن طريق الفن .
٣- بيان أهمية التعبير الفني كوسيلة للتنفيس عن الأحاسيس والمشاعر والصراعات والتوازن الداخلي .
٤- بيان أهمية التعبير الفني كوسيلة إسقاطيه للكشف عن رموز ودلالات رسوم مرضي الرهاب الاجتماعي .
عينة الدراسة
شملت العينة ثلاثة أفراد ممن يعانون من اضطراب الرهاب الاجتماعي ، أحد أفراد العينة شاب في الثامنة عشرة من العمر يسكن
بمدينة بلجرشي ، بينما الحالتين الأخرى من مدينة مكة المكرمة ، الأولي طالبة بكلية التربية تبلغ من العمر عشرين عاما والأخرى
توقفت عن إكمال دراستها وتبلغ من العمر واحد وعشرين عاما .
منهج الدراسة
استخدم الباحث منهج دراسة الحالة ، وكذلك المنهج التحليلي .
الأداة :- استعان الباحث بمقياس الخواف الاجتماعي الذي قام بإعداده محمد سالم القرني من كلية التربية بجامعة الملك سعود
بالرياض ، واختبار سلسة الرسم التشخيصية ترجمة عوض اليامي ( ١٩٩٢ م ) ، واعتمدت في تحليل الرسوم علي طريقة فروث
التي تعتمد علي نظرية يونغ التحليلية المعتمدة علي إظهار اللاشعور من خلال الأحلام والرسم .
أهم النتائج
١- التعبير الفني عكس مشكلات الأفراد وكشف عن جوانب شخصيتهم من خلال رموزهم الخاصة .
٢- التعبيرات الفنية وما تحمله من رموز ودلالات تعد وسيلة اتصال للكشف عن الصراعات الداخلية وكذلك التطلعات والطموح
.
٣- يساعد العمل الفني الجماعي مرضي الرهاب الاجتماعي علي التفاعل والمبادرة مع الآخرين مما يعزز الثقة بالنفس لديهم
ويدفعهم لمواجهة المواقف الاجتماعية المختلفة .
أهم التوصيات
١- ضرورة الاستفادة من رسوم المرضي وما تحمله من رموز في عمليتي التشخيص والعلاج .
٢-إل حاق متخصصين بالفن مؤهلين تأهيلا عاليا في مستشفيات الصحة النفسية ليتمكنوا من ترجمة رسوم المرضي وما تحمله
من رموز ودلالات تعكس أحاسيسهم ومشاعرهم وصراعاتهم الداخلية .
٣- إقرار منهج مستقل للعلاج النفسي عن طريق الفن في مرحلة البكالوريوس في أقسام التربية الفنية وعلم النفس .
٤- توسيع مناهج التربية الفنية في مراحل التعليم العام المختلفة لتتخطي البرامج الترفيهية والجمالية لتشمل تعديل السلوك وحل
المشكلات النفسية لتلاميذ .
ج
Study Abstract
Title of Study:
Charactentrecs of a sample of drawings / paintings of social patients and their
symbolic signification.
Objective of the study:
1- Identifying the charactensties / properties of social phobia patients' drawings.
2- Identifying the symbolic significations of social phobia patients drawings and
comprehending heir siguificause as an introduction to psychotherapy through the medium of
art.
3- Revealing the importance of artistic expression as a medium of release for feelings,
emotions, conflicts, and internal balance.
4- Explaining the importance of artistic expression as a projective technique in the social
phobia patients drawing.
Study sample:
The sample was comprised of three subjects suffering from social phobia. One subject was a
youth of 18 living in the city of Bulrushes while the other two cases lived in the city of
Makkah, the first being a female student of 20 studying at the college Edneation and the other
girl was 21 who had stopped going to school.
Study Methodology:
The researcher employed the case study method along with analytic technique in his
research.
Instrument used:
The researcher availed of the social phobia scale prepared by Mohammed Salem Al Gurni
at college of education , King Saud University, Riyadh. Also the researcher used the diagnostic
drawing series translated by Aside Al Yami (1992).
In analyzing the drawings, thr researcher used Forth method which is based upon Young analytical
theory designed to probe the subconscious through dreams and drawings.
Most important Results:
1- Artistic expression reflects individuals special problems, and reveals aspects of their
personalities through their symbols.
2- Artistic expression along with what they cany of symbols and meanings is considere
of communication for detecting internal conflicts as well as aspiratious and ambitions.
3- Group artwork motivates social phobia patients to interact with others and take initiatives
help boost their self-confidence and efficiently cope with various social situations.
Important Recommendations:
1- There is a need to avail of the patients' drawings and of what they contain of symbols in
the processes of diagnosis and treatment.
2- Highly qualified art specialists should be recruited in mental hospital to aid in interpreting
patients' drawing and what they exhibit of symbpls and significations reflecting the patient
feelinfs, emotions, and internal conflicts.
3- Special art curriculum should be approved for psychotherapy at the univesi (undergraduate
level) in the departments of art education and psychotherapy.
- Art curriculum in the general education stages should be expauded and identified beyond
aesthetic and recreational progresms to incorporate curricula aimed at reforming behavior
and resolving students psychological problems.

mediafire

http://adf.ly/Ij74q

hotfile

http://adf.ly/Ij7B9