الباحث: أسامه عمر خليل فرينه
إشراف: د. سمير رمضان قوته
حسب علم الباحث)، التي تعنى بدراسة القيمة التشخيصية لاختبار رسم الشخص لتمييز
اضطراب ما بعد الصدمة لدى عينة من الأطفال، وقد هدفت هذه الدراسة إلى فحص القيمة
التشخيصية لاختبار رسم الشخص (كارين ماكوفر) للتمييز بين الأطفال الذين يعانون من
اضطراب ما بعد الصدمة مقارنة الأطفال الأسوياء.
وتتحدد مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيسي التالي: "هل يتمتع اختبار رسم الشخص بالقدرة على
التمييز بين الأطفال الذين يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة والأطفال الأسوياء؟".
وينبثق عن هذا التساؤل الأسئلة الفرعية التالية:
1 - هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين رسوم الأطفال الذين عانوا من اضطراب ما
بعد الصدمة وبين الأسوياء في تناول كل منهما لعناصر اختبار رسم الشخص من حيث
التفاصيل والنسب والمنظور؟
-2 هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين رسوم الأطفال الذين يعانون اضطراب ما بعد
الصدمة من حيث التفاصيل والنسب والمنظور يعزى لعامل الجنس؟
-3 هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين رسوم الأطفال الذكور الذين يعانون من
اضطراب ما بعد الصدمة وبين الذكور الأسوياء في تناول كل منهما لعناصر اختبار رسم
الشخص من حيث التفاصيل والنسب والمنظور؟
-4 هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين رسوم الأطفال الإناث الذين تعرضوا
لاضطراب ما بعد الصدمة وبين الإناث الأسوياء في تناول كل منهما لعناصر اختبار رسم
الشخص من حيث التفاصيل والنسب والمنظور؟
حيث تكونت عينة الدراسة من ( 40 طفل) متوسط أعمارهم ما بين ( 10,5 ) سنة، وتم اختيار
عينة إكلينيكية ( 20 ) طفل ( 10 ذكور، 10 إناث) من الذين تم تشخيصهم من الفريق المعالج في
مراكز برنامج غزة للصحة النفسية (الطبيب النفسي، الأخصائي النفسي، الأخصائي الاجتماعي،
الممرض النفسي) بأنهم يعانون اضطراب ما بعد الصدمة بعد الحرب الأخيرة على قطاع غزة
(ديسمبر، 2008 ) ولا زالوا، كما تم اختيار ( 20 ) طفل كعينة عشوائية من الأسوياء ( 10 ذكور،
إناث)، ذلك بعد تكافؤ عينة الأطفال (الأسوياء) مع الأطفال الذين يعانون اضطراب ما بعد
الصدمة، من حيث الجنس والعمر ومستوى الدخل ومستوى الذكاء.
كما استخدم الباحث في هذه الدراسة الأدوات التالية: استمارة البيانات الأولية، واختبار
كما استخدم اختبار رسم الشخص (كارين ،(Raven) المصفوفات المتتابعة الملون لرافن
ماكوفر)، الذي تم تطبيقه على الأطفال الذين يعانون اضطراب ما بعد الصدمة والأطفال
الأسوياء، منهج دراسة الحالة.
ولمعالجة النتائج قام الباحث باستخدام العديد من الأساليب الإحصائية وهي: (معامل
ارتباط بيرسون، معامل ارتباط سبيرمان بروان للتجزئة النصفية المتساوية، ومعامل
ارتباط ألفا كرونباخ، حساب المتوسطات، اختبار مان ويتني).
وقد أظهرت النتائج وجود فروق بين المتوسطات الحسابية للدرجات التي حصلت عليها
مجموعة الأطفال الذين يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة على أقرانهم في مجموعة الأطفال
الأسوياء على مقياس رسم الشخص في بعدي (التفاصيل والنسب) والدرجة الكلية للمقياس،
وجميع هذه الفروق دالة عند مستوى دلالة ( 0,01 ) عدا بعد (المنظور) في رسم الشخص للشكل
الذكري والأنثوي، فهو غير دال إحصائياً.
كما بينت أنه لا يوجد فروق بين المتوسطات الحسابية للدرجات التي حصلت عليها مجموعة
الأطفال الذين يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة تعزى لعامل الجنس على مقياس رسم
الشخص.
وأظهرت وجود فروق بين المتوسطات الحسابية للدرجات التي حصلت عليها مجموعة
الأطفال الذكور الذين يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة على أقرانهم في مجموعة الأطفال
الذكور الأسوياء على مقياس رسم الشخص في بعد (التفاصيل) والدرجة الكلية للمقياس وهذه
الفروق دالة عند مستوى دلالة ( 0,05 ) ولم يتضح فروق في بعدي (النسب والمنظور).
وأخيرا أكدت وجود فروق بين المتوسطات الحسابية للدرجات التي حصلت عليها مجموعة
الأطفال الإناث اللواتي تعانين من اضطراب ما بعد الصدمة على أقرانهن في مجموعة الأطفال
الإناث الأسوياء على مقياس رسم الشخص في بعدي (التفاصيل والنسب) والدرجة الكلية
للمقياس، وجميع هذه الفروق دالة عند مستوى دلالة ( 0,01،0,05 ) عدا بعد (المنظور) في رسم
الشخص للشكل الذكري والأنثوي فهي غير دالة إحصائياً.
Diagnoses Value Of Draw -A- Person Test In Distinction Post
Traumatic Stress Disorder Of Children Sample
This study is considered as one of the pioneer studies in the
Palestinian community as well as the Arab environment. This study sheds
light on revealing out the distinction ability of draw -a- person test (DAP)
for post traumatic stress disorder (PTSD) of children. This study aims at
examining the diagnoses value of (DAP) Test (Karen Machover)
concerning children who have suffered from Post Traumatic Stress
Disorder compared with normal children.
The main problem of the study is summarized as follows:
"Does (DAP) test enjoy the ability to distinguish between (PTSD) children
and normal ones?"
The following minor questions are emanated from the main question:
1- Are there statistics indicators between children's drawings of those who
have been suffering (PTSD) and normal children vis-à-vis their ability to
handle (DAP) test pertaining to details, proportions and perspective?
2- Are there statistics indicators between children's drawing suffering from
(PTSD) vis-à-vis details proportion and perspective as related to sex factor?
3- Are there statistics indicators between Male children's drawings who
have suffered from (PTSD) and male normal children? Vis-à-vis their
ability to handle (DAP) test pertaining details, proportions and perspective.
4- Are there statistics indicators between female children's drawings who
have suffered from (PTSD) and normal female children vis-à-vis their
ability to handle the components of (DAP) test relating to details,
proportions and perspective?
The study sample consists of (40 children), whose age medium
(10,5) years, and a clinical sample has been chosen, a sample of 20 children
(10 male and 10 female) who have been diagnosed by the treatment team at
Gaza community mental health program centers (Psychiatrist, Psychologist,
Social Worker, Nurse) as children who have been suffering from (PTSD)
after the recent war on Gaza Strip (Dec,2008). 20 normal children were
chosen as random sample (10 male and 10 female) The two samples -
normal and (PTSD) children- were compared as to sex, age, living
standard, intelligence level.
The researcher has used in his study the following tools: preliminary
data questioner, colored progressive matrices (raven) & draw -a-person test
(Karen Machover), which had been applied on PTSD and normal children
and study case method.
To handle results, the researcher has employed a lot of statistical
methods in order to answer the study questions: (connecting factor person,
connecting factor sperman brawn half equal partition, connecting factor
alpha kronbakh, medium mathematics, mann whitney test).
The result show that:
There are differences between the mathematical mediums of grades
obtained by (PTSD) children and normal children concerning (DAP) test
standard in two dimension (details, proportions) and total measurement
degree, these differences indicate (0,01) level except the (perspective)
dimension in the total degree doesn't show any statistical indicators.
There are not significant differences mathematical mediums obtained by
(PTSD) children. This can be attributed to sex factor on (DAP) test.
There are differences between the mathematical mediums of male
grades of (PTSD) male children and normal male children on (DAP) test
vis-à-vis (details), total measurement grade. these differences indicate
(0,05) percent level. There are no differences in two dimension
(proportions, perspective).
The study has concluded that there are differences between the
mathematical mediums of female (PTSD) children grades and normal
female children on (DAP) test at two dimension (details, proportions) and
the total measurement degree. All these differences indicate (0,01 and 0,05)
except the (perspective) dimension in male and female drawings doesn't
reflect any statistical indications.
ميديافير
http://adf.ly/JZbee
إشراف: د. سمير رمضان قوته
حسب علم الباحث)، التي تعنى بدراسة القيمة التشخيصية لاختبار رسم الشخص لتمييز
اضطراب ما بعد الصدمة لدى عينة من الأطفال، وقد هدفت هذه الدراسة إلى فحص القيمة
التشخيصية لاختبار رسم الشخص (كارين ماكوفر) للتمييز بين الأطفال الذين يعانون من
اضطراب ما بعد الصدمة مقارنة الأطفال الأسوياء.
وتتحدد مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيسي التالي: "هل يتمتع اختبار رسم الشخص بالقدرة على
التمييز بين الأطفال الذين يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة والأطفال الأسوياء؟".
وينبثق عن هذا التساؤل الأسئلة الفرعية التالية:
1 - هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين رسوم الأطفال الذين عانوا من اضطراب ما
بعد الصدمة وبين الأسوياء في تناول كل منهما لعناصر اختبار رسم الشخص من حيث
التفاصيل والنسب والمنظور؟
-2 هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين رسوم الأطفال الذين يعانون اضطراب ما بعد
الصدمة من حيث التفاصيل والنسب والمنظور يعزى لعامل الجنس؟
-3 هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين رسوم الأطفال الذكور الذين يعانون من
اضطراب ما بعد الصدمة وبين الذكور الأسوياء في تناول كل منهما لعناصر اختبار رسم
الشخص من حيث التفاصيل والنسب والمنظور؟
-4 هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين رسوم الأطفال الإناث الذين تعرضوا
لاضطراب ما بعد الصدمة وبين الإناث الأسوياء في تناول كل منهما لعناصر اختبار رسم
الشخص من حيث التفاصيل والنسب والمنظور؟
حيث تكونت عينة الدراسة من ( 40 طفل) متوسط أعمارهم ما بين ( 10,5 ) سنة، وتم اختيار
عينة إكلينيكية ( 20 ) طفل ( 10 ذكور، 10 إناث) من الذين تم تشخيصهم من الفريق المعالج في
مراكز برنامج غزة للصحة النفسية (الطبيب النفسي، الأخصائي النفسي، الأخصائي الاجتماعي،
الممرض النفسي) بأنهم يعانون اضطراب ما بعد الصدمة بعد الحرب الأخيرة على قطاع غزة
(ديسمبر، 2008 ) ولا زالوا، كما تم اختيار ( 20 ) طفل كعينة عشوائية من الأسوياء ( 10 ذكور،
إناث)، ذلك بعد تكافؤ عينة الأطفال (الأسوياء) مع الأطفال الذين يعانون اضطراب ما بعد
الصدمة، من حيث الجنس والعمر ومستوى الدخل ومستوى الذكاء.
كما استخدم الباحث في هذه الدراسة الأدوات التالية: استمارة البيانات الأولية، واختبار
كما استخدم اختبار رسم الشخص (كارين ،(Raven) المصفوفات المتتابعة الملون لرافن
ماكوفر)، الذي تم تطبيقه على الأطفال الذين يعانون اضطراب ما بعد الصدمة والأطفال
الأسوياء، منهج دراسة الحالة.
ولمعالجة النتائج قام الباحث باستخدام العديد من الأساليب الإحصائية وهي: (معامل
ارتباط بيرسون، معامل ارتباط سبيرمان بروان للتجزئة النصفية المتساوية، ومعامل
ارتباط ألفا كرونباخ، حساب المتوسطات، اختبار مان ويتني).
وقد أظهرت النتائج وجود فروق بين المتوسطات الحسابية للدرجات التي حصلت عليها
مجموعة الأطفال الذين يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة على أقرانهم في مجموعة الأطفال
الأسوياء على مقياس رسم الشخص في بعدي (التفاصيل والنسب) والدرجة الكلية للمقياس،
وجميع هذه الفروق دالة عند مستوى دلالة ( 0,01 ) عدا بعد (المنظور) في رسم الشخص للشكل
الذكري والأنثوي، فهو غير دال إحصائياً.
كما بينت أنه لا يوجد فروق بين المتوسطات الحسابية للدرجات التي حصلت عليها مجموعة
الأطفال الذين يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة تعزى لعامل الجنس على مقياس رسم
الشخص.
وأظهرت وجود فروق بين المتوسطات الحسابية للدرجات التي حصلت عليها مجموعة
الأطفال الذكور الذين يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة على أقرانهم في مجموعة الأطفال
الذكور الأسوياء على مقياس رسم الشخص في بعد (التفاصيل) والدرجة الكلية للمقياس وهذه
الفروق دالة عند مستوى دلالة ( 0,05 ) ولم يتضح فروق في بعدي (النسب والمنظور).
وأخيرا أكدت وجود فروق بين المتوسطات الحسابية للدرجات التي حصلت عليها مجموعة
الأطفال الإناث اللواتي تعانين من اضطراب ما بعد الصدمة على أقرانهن في مجموعة الأطفال
الإناث الأسوياء على مقياس رسم الشخص في بعدي (التفاصيل والنسب) والدرجة الكلية
للمقياس، وجميع هذه الفروق دالة عند مستوى دلالة ( 0,01،0,05 ) عدا بعد (المنظور) في رسم
الشخص للشكل الذكري والأنثوي فهي غير دالة إحصائياً.
Diagnoses Value Of Draw -A- Person Test In Distinction Post
Traumatic Stress Disorder Of Children Sample
This study is considered as one of the pioneer studies in the
Palestinian community as well as the Arab environment. This study sheds
light on revealing out the distinction ability of draw -a- person test (DAP)
for post traumatic stress disorder (PTSD) of children. This study aims at
examining the diagnoses value of (DAP) Test (Karen Machover)
concerning children who have suffered from Post Traumatic Stress
Disorder compared with normal children.
The main problem of the study is summarized as follows:
"Does (DAP) test enjoy the ability to distinguish between (PTSD) children
and normal ones?"
The following minor questions are emanated from the main question:
1- Are there statistics indicators between children's drawings of those who
have been suffering (PTSD) and normal children vis-à-vis their ability to
handle (DAP) test pertaining to details, proportions and perspective?
2- Are there statistics indicators between children's drawing suffering from
(PTSD) vis-à-vis details proportion and perspective as related to sex factor?
3- Are there statistics indicators between Male children's drawings who
have suffered from (PTSD) and male normal children? Vis-à-vis their
ability to handle (DAP) test pertaining details, proportions and perspective.
4- Are there statistics indicators between female children's drawings who
have suffered from (PTSD) and normal female children vis-à-vis their
ability to handle the components of (DAP) test relating to details,
proportions and perspective?
The study sample consists of (40 children), whose age medium
(10,5) years, and a clinical sample has been chosen, a sample of 20 children
(10 male and 10 female) who have been diagnosed by the treatment team at
Gaza community mental health program centers (Psychiatrist, Psychologist,
Social Worker, Nurse) as children who have been suffering from (PTSD)
after the recent war on Gaza Strip (Dec,2008). 20 normal children were
chosen as random sample (10 male and 10 female) The two samples -
normal and (PTSD) children- were compared as to sex, age, living
standard, intelligence level.
The researcher has used in his study the following tools: preliminary
data questioner, colored progressive matrices (raven) & draw -a-person test
(Karen Machover), which had been applied on PTSD and normal children
and study case method.
To handle results, the researcher has employed a lot of statistical
methods in order to answer the study questions: (connecting factor person,
connecting factor sperman brawn half equal partition, connecting factor
alpha kronbakh, medium mathematics, mann whitney test).
The result show that:
There are differences between the mathematical mediums of grades
obtained by (PTSD) children and normal children concerning (DAP) test
standard in two dimension (details, proportions) and total measurement
degree, these differences indicate (0,01) level except the (perspective)
dimension in the total degree doesn't show any statistical indicators.
There are not significant differences mathematical mediums obtained by
(PTSD) children. This can be attributed to sex factor on (DAP) test.
There are differences between the mathematical mediums of male
grades of (PTSD) male children and normal male children on (DAP) test
vis-à-vis (details), total measurement grade. these differences indicate
(0,05) percent level. There are no differences in two dimension
(proportions, perspective).
The study has concluded that there are differences between the
mathematical mediums of female (PTSD) children grades and normal
female children on (DAP) test at two dimension (details, proportions) and
the total measurement degree. All these differences indicate (0,01 and 0,05)
except the (perspective) dimension in male and female drawings doesn't
reflect any statistical indications.
ميديافير
http://adf.ly/JZbee