اعداد الطالب
عبد الرحمن بن عایش سلیم النزاوي
اشراف
أ . د / زاید بن عجیر الحارثي
ملخص الدراسة
تقنين اختبار المفردات اللغوية المصورة لبيبودي على طلاب الصفوف الثلاثة العليا
في المرحلة الابتدائية (بنين ) بمحافظة ينبع
اعداد الطالب عبد الرحمن بن عايش سليم النزاوي اشراف أ . د / زايد بن عجير الحارثي
هدفت الدراسة الى توفير اختبار ذكاء فردي يستخدم لاختيار وتصنيف الطلاب ذوي القدرات العقلية المختلفة من طلاب الصفوف
الثلاثة العليا من المرحلة الابتدائية بمحافظة ينبع والمتمثل في اختبار المفردات اللغوية المصورة لبيبودي ، حيث ركزت الدراسة على
التعرف على الخصائص السيكومترية للاختبار بعد تطبيقه على عينة التقنيق ومدى اتفاقها مع خصائص الاختبار الجيد،ثم بناء معايير
الأداء التي تفسر على ضوئها الدرجات الخام،ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة ممثلة لمجتمع الدراسة بلغ عدد أفرادها ( ٢٨٢ ) فردا
موزعين على الصفوف الثلاثة العليا من المرحلة الابتدائية بمدارس محافظة ينبع ضمن الحدود البلدية للمحافظة،حيث تم بطريقة العينة
العشوائية باختيار المدارس ذات الارقام الزوجية من واقع كشوفات باسماء المدارس التابعة لادارة التربية والتعليم بالمحافظة
وللإجابة على تساؤلات الدراسة تم الحصول على نسخة من الاختبار . كما تم الاعداد للتطبيق بتوفير الأدوات اللازمةثم الحصول على
البيانات والاحصائيات الخاصة بأعداد الطلاب بعد تحديد المدارس التي سيجرى فيها الاختبار وفقا لطريقة وخطوات اختيار الاختبار تم
حيث تم تحليل البياناتوالحصول على معايير الأداء الخاصة بعينة الدراسة،ولقد تم spss نقلالبيانات الى برنامج التحليل الإحصائي
استخراج المتوسطات والانحراف المعياري لجميع افراد العينة ، كما تم التعرف على فعالية فقرات الاختبار وذلك باستخراج معاملات
الصعوبة ، ومعاملات التمييز ، وتباين الفقرات كما تم استخراج المؤشرات الكمية للخصائص السيكو مترية ( الثبات والصدق للاختبار
) حيث تم اولا ايجاد معاملات الثبات بعدة طرق شملت طريقة اعادة الاختبار ، وطريقة الاتساق الداخلي بطريقة استخدام معامل الفا
وطريقة الخطأ المعياري .كما تم ايجاد معاملات الصدق من خلال استخراج المؤشرات الكمية للصدق البناء ( التكويني ) من خلال
الاتساق الداخلي وايجاد معاملات الارتباط لكل فقرة مع الاختبار ككل والصدق التلازمي وذلك من خلال حساب معاملات الارتباط
بيرسون بين الاداء على الاختبار ومتوسط تقديرات التحصيل الدراسي للغة العربية ( القراءة والنحو والتعبير ) والصدق التمييزي من
، خلال استخدام تحليل التباين الاحادي . كما تم ايجاد معايير الاداء والمتمثلة في المعايير المئينية السبعة الرئيسية وهي المئينيات ( ٩٥
٥ ) وما يقابلها من درجات خام وفق لمتغير العمر ومتغير الصف الدراسي . ، ١٠ ، ٢٥ ،٥٠ ،٧٥ ، ٩٠
ومن خلال ما سبق تم التوصل للاستنتاجات التالية :
١ سهولة الاختبار بالنسبة لعينة التقنين وفقا للتدرج الطبيعي بين المراحل العمرية .
٢ الحصول على مستوى اداء جيد لافراد العينة الحالية على الاختبار .
٣ تمتع فقرات اختبار المفردات المصورة بدرجة جيدة من الفعالية التي دلت عليها معاملات الصعوبة ومعاملات التمييز وتباين
الفقرات .
٤ تمتع اختبار المفردات المصورة بدلائل صدق كافية دلت عليها المؤشرات الكمية التي تم الحصول عليها من جراء استخدام اساليب
صدق البناء التكويني والصدق التلازمي والصدق التمييزي .
٥ تمتع اختبار المفردات المصورة بدرجة عالية من الثبات دلت عليها معاملات الثبات التي تم حسابها باستخدام طرق اعادة الاختبار
والاتساق الداخلي ( الفا كرونباخ ) وطريقة الخطأ المعياري للمقياس .
٦ صلاحية الاختبار للاستخدام في اختيار وتصنيف الطلاب ذوي القدرات العقلية المختلفة من طلاب الصفوف الثلاثة العليا من
المرحلة الابتدائية بمدارس محافظة ينبع وذلك باستخدام المعايير التي تم اعدادها واستخراجها وفقا لمتغيري العمر والصفوف
الدراسية .
وحيث اكدت نتائج الدراسة الحالية صلاحية الاختبار للتطبيق وذلك من خلال التأكيد على فعالية فقرات الاختبار وخصائصه السيكو
مترية الجيدة ومعايير الاداء المستخرجة . فإن الباحث قدم التوصيات التالية :
١. استخدام اختبار المفردات اللغوية المصورة للتشخيص والكشف عن الحالات ضمن الفئات العمرية المحددة في الدراسة التي
لديها نقص في المخزون اللغوي، والتي تشير الى قدرات عقلية متدنية او لديها بعض اشكال صعوبات التعلم، وذلك لاخضاع
هولاء الطلبة الى برامج خاصة لزيادة قدراتهم ومخزونهم اللغوي.
٢. تقنين الاختبار على جميع الفئات العمرية من خلال عينة وطنية تمثل جميع المناطق و الشرائح، وتشمل الذكور والاناث
وذلك للوصول معايير اداء اكثر دقة، وينصح ان تتم مراجعة درجات صعوبة الفقرات لاعادة ترتيبها حسب صعوبتها. كما
ينصح ان تتم مراجعة المفردات الموجودة في الاختبار الحالي وذلك لتحديد مدى ملائمتها للمجتمع السعودي، حيث انه من
المتوقع ان تكون هناك مفردات مستخدمة في مجتمع ما وغير مستخدمة في مجتمع اخر.
٣. تقنين الاختبار على جميع صفوف المدرسة، بحيث تشمل الذكور والاناث وذلك للوصول معايير اداء لمرحلة المدرسة،
وذلك لاستخدامة في العملية التربوية لتشخيص احد جوانب القدرات العقلية لدى الطلبة، للكشف عن قدرات الطلاب والطالبات
في المراحل المختلفة، وذلك لمعالجة نواحي القصور او تنمية قدرات الطلبة بتحديد برامج خاصة للحالات المختلفة.
٤. يفضل تقنين مثل هذه الاختبارات ذات الفقرات المتدرجة في الصعوبة على عينات تشمل جميع الفئات العمرية، وذلك
للكشف عن درجات الصعوبة والتمييز بدقة، حيث لا يظهر في هذه الحالة وجود ضعف في هذه الدرجات نتيجة صعوبة او
سهولة الفقرات لفئة محددة.
The summary of the study
Legalizing a pictured-vocabulary test, BEBUDI, on the high three grades student in primary schools for boys in Yanbu Governorate.
The study is prepared by the student, Abdurrahman Bin Ayesh Al-Nazzawy, and it is under the supervision of Dr.Zayed Bin Ageer Al-
Harthi.
This study aimed at providing An individual intelligence test to choose and classify students with different mental capacities, among the
high three grades student in primary schools in Yanbu Governorate, through a pictured vocabulary test, BEBUDI, the study focused on
identifying on characteristics of the test after applying it to a test sample, measuring its compatibility with a characteristics of a model test,
and forming performance standards, through which crude marks are demonstrated. So as to achieve this goal, we chose a sample which
consist of ٢٨٢ members, representing the community of the study, to be tested at all primary schools in Yanbu, within the municipal of the
Governorate. Moreover, depending on the official records in the administration of education in the Governorate, we a random selection of
sample school with even- numbered sheets.
In addition, to answer the questions about the study, we a copy of the test required tools for application, data and students numbers
statistics available after identifying the schools where will be carried out in accordance with a high standard methods and steps of selecting
a test.
hens, data and statistics were submitted to the statistical analysis program where they were analyzed in order to determine the performance
criteria for the study sample. Moreover, averages and standard deviation of all the members of the sample were extracted. Then, we
estimated the effectiveness of the test paragraphs by extracting common difficulties, distinction common factors, variety of paragraphs and
quantitative indicators for characteristics (consistency and honesty of the test).
Therefore, we were first to find consistency factors through the following ways retesting and internal steadiness by using alpha factors
and the standard error way. Mean while, common factors of honesty were found through extracting quantitative indicators of formative
honesty and internal consistency. We realized compatibility factor of each paragraph with a test as a whole and to the point truthfulness
through calculating compatibility factors between the performance in the test and the average of absorbability grades for Arabic language
(reading, grammar, and composition) and distinctive honesty by using unilateral variation analysis. Finally, not only identified performance
standards, which is represented by the seven basic hundredth criteria (٩٥,٩٠,٧٥,٥٠,٢٥,١٠ and ٥) but also we determined crude marks,
according to changing ages and grades.
Through the above mentioned data, we reached the below conclusions :
١- The test is easy for the test sample according to the natural graduation in age stages.
٢- The current test samples got a good performance level.
٣- The paragraphs of this pictured vocabulary test have a good grade of affectivity proved through difficulties, distinction.
٤- This test has sufficient honesty shown by quantitative indicators that have been obtained by the use of formative, to the point,
discriminatory truthfulness.
٥- The test had high level of steadiness factors that have been calculated by using re-tested, internal consistency (Alpha Kron Bach) and
standard error methods.
٦- The test valid for selecting and classifying the students with different mental abilities, of high three grades in primary stage in Yanbu
Governorate schools.
And this is done by applying the standards that have been prepared, and extracting them in accordance with the changing age and grade.
Since the current study results confirmed the validity of application through putting emphasis on effectiveness of its paragraphs its good
sekometric characteristics, its extracting criteria of performance, the researcher made the following recommendations:
١- To use the photographic vocabulary test for diagnosis and detection of cases within specific age groups in the study that has a short age
of inventory vocabulary and that refers to low mental abilities or have some forms of learning difficulty, so as to bring these students to
special programmes to in crease their abilities and linguistic stocks.
٢- To codify the test to all age groups through a national sample representing all regions and segments, including male and female, to reach
more precise performance standards, and we advised to review the degrees of paragraph difficulty to be re arranged according to it
difficulty. Ii is also advised to review the words in the current test to determine their suitability for Saudi society, where it is expected that
there will be items used in the society and not used in an other community.
٣- Codify the test at all ranks of the school, to include male and female, to reach performance standards for school stage for use in the
education of process for the diagnosis of one aspect of mental capacity among students, to detect the capabilities of students at different
stages, so as to address any deficiencies or capacity development programmes to identify students especially for different cases
It is preferred codify such tests with gradually difficult paragraphs to samples including all age groups, so as to detect the degrees of
difficulty and distinction accurately, in this case, there is no weakness in the marks be cause of either difficulty or easiness of the paragraph
for a particular category.
التحميل
http://adf.ly/Mwlw8
او
http://adf.ly/Mwm16
عبد الرحمن بن عایش سلیم النزاوي
اشراف
أ . د / زاید بن عجیر الحارثي
ملخص الدراسة
تقنين اختبار المفردات اللغوية المصورة لبيبودي على طلاب الصفوف الثلاثة العليا
في المرحلة الابتدائية (بنين ) بمحافظة ينبع
اعداد الطالب عبد الرحمن بن عايش سليم النزاوي اشراف أ . د / زايد بن عجير الحارثي
هدفت الدراسة الى توفير اختبار ذكاء فردي يستخدم لاختيار وتصنيف الطلاب ذوي القدرات العقلية المختلفة من طلاب الصفوف
الثلاثة العليا من المرحلة الابتدائية بمحافظة ينبع والمتمثل في اختبار المفردات اللغوية المصورة لبيبودي ، حيث ركزت الدراسة على
التعرف على الخصائص السيكومترية للاختبار بعد تطبيقه على عينة التقنيق ومدى اتفاقها مع خصائص الاختبار الجيد،ثم بناء معايير
الأداء التي تفسر على ضوئها الدرجات الخام،ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة ممثلة لمجتمع الدراسة بلغ عدد أفرادها ( ٢٨٢ ) فردا
موزعين على الصفوف الثلاثة العليا من المرحلة الابتدائية بمدارس محافظة ينبع ضمن الحدود البلدية للمحافظة،حيث تم بطريقة العينة
العشوائية باختيار المدارس ذات الارقام الزوجية من واقع كشوفات باسماء المدارس التابعة لادارة التربية والتعليم بالمحافظة
وللإجابة على تساؤلات الدراسة تم الحصول على نسخة من الاختبار . كما تم الاعداد للتطبيق بتوفير الأدوات اللازمةثم الحصول على
البيانات والاحصائيات الخاصة بأعداد الطلاب بعد تحديد المدارس التي سيجرى فيها الاختبار وفقا لطريقة وخطوات اختيار الاختبار تم
حيث تم تحليل البياناتوالحصول على معايير الأداء الخاصة بعينة الدراسة،ولقد تم spss نقلالبيانات الى برنامج التحليل الإحصائي
استخراج المتوسطات والانحراف المعياري لجميع افراد العينة ، كما تم التعرف على فعالية فقرات الاختبار وذلك باستخراج معاملات
الصعوبة ، ومعاملات التمييز ، وتباين الفقرات كما تم استخراج المؤشرات الكمية للخصائص السيكو مترية ( الثبات والصدق للاختبار
) حيث تم اولا ايجاد معاملات الثبات بعدة طرق شملت طريقة اعادة الاختبار ، وطريقة الاتساق الداخلي بطريقة استخدام معامل الفا
وطريقة الخطأ المعياري .كما تم ايجاد معاملات الصدق من خلال استخراج المؤشرات الكمية للصدق البناء ( التكويني ) من خلال
الاتساق الداخلي وايجاد معاملات الارتباط لكل فقرة مع الاختبار ككل والصدق التلازمي وذلك من خلال حساب معاملات الارتباط
بيرسون بين الاداء على الاختبار ومتوسط تقديرات التحصيل الدراسي للغة العربية ( القراءة والنحو والتعبير ) والصدق التمييزي من
، خلال استخدام تحليل التباين الاحادي . كما تم ايجاد معايير الاداء والمتمثلة في المعايير المئينية السبعة الرئيسية وهي المئينيات ( ٩٥
٥ ) وما يقابلها من درجات خام وفق لمتغير العمر ومتغير الصف الدراسي . ، ١٠ ، ٢٥ ،٥٠ ،٧٥ ، ٩٠
ومن خلال ما سبق تم التوصل للاستنتاجات التالية :
١ سهولة الاختبار بالنسبة لعينة التقنين وفقا للتدرج الطبيعي بين المراحل العمرية .
٢ الحصول على مستوى اداء جيد لافراد العينة الحالية على الاختبار .
٣ تمتع فقرات اختبار المفردات المصورة بدرجة جيدة من الفعالية التي دلت عليها معاملات الصعوبة ومعاملات التمييز وتباين
الفقرات .
٤ تمتع اختبار المفردات المصورة بدلائل صدق كافية دلت عليها المؤشرات الكمية التي تم الحصول عليها من جراء استخدام اساليب
صدق البناء التكويني والصدق التلازمي والصدق التمييزي .
٥ تمتع اختبار المفردات المصورة بدرجة عالية من الثبات دلت عليها معاملات الثبات التي تم حسابها باستخدام طرق اعادة الاختبار
والاتساق الداخلي ( الفا كرونباخ ) وطريقة الخطأ المعياري للمقياس .
٦ صلاحية الاختبار للاستخدام في اختيار وتصنيف الطلاب ذوي القدرات العقلية المختلفة من طلاب الصفوف الثلاثة العليا من
المرحلة الابتدائية بمدارس محافظة ينبع وذلك باستخدام المعايير التي تم اعدادها واستخراجها وفقا لمتغيري العمر والصفوف
الدراسية .
وحيث اكدت نتائج الدراسة الحالية صلاحية الاختبار للتطبيق وذلك من خلال التأكيد على فعالية فقرات الاختبار وخصائصه السيكو
مترية الجيدة ومعايير الاداء المستخرجة . فإن الباحث قدم التوصيات التالية :
١. استخدام اختبار المفردات اللغوية المصورة للتشخيص والكشف عن الحالات ضمن الفئات العمرية المحددة في الدراسة التي
لديها نقص في المخزون اللغوي، والتي تشير الى قدرات عقلية متدنية او لديها بعض اشكال صعوبات التعلم، وذلك لاخضاع
هولاء الطلبة الى برامج خاصة لزيادة قدراتهم ومخزونهم اللغوي.
٢. تقنين الاختبار على جميع الفئات العمرية من خلال عينة وطنية تمثل جميع المناطق و الشرائح، وتشمل الذكور والاناث
وذلك للوصول معايير اداء اكثر دقة، وينصح ان تتم مراجعة درجات صعوبة الفقرات لاعادة ترتيبها حسب صعوبتها. كما
ينصح ان تتم مراجعة المفردات الموجودة في الاختبار الحالي وذلك لتحديد مدى ملائمتها للمجتمع السعودي، حيث انه من
المتوقع ان تكون هناك مفردات مستخدمة في مجتمع ما وغير مستخدمة في مجتمع اخر.
٣. تقنين الاختبار على جميع صفوف المدرسة، بحيث تشمل الذكور والاناث وذلك للوصول معايير اداء لمرحلة المدرسة،
وذلك لاستخدامة في العملية التربوية لتشخيص احد جوانب القدرات العقلية لدى الطلبة، للكشف عن قدرات الطلاب والطالبات
في المراحل المختلفة، وذلك لمعالجة نواحي القصور او تنمية قدرات الطلبة بتحديد برامج خاصة للحالات المختلفة.
٤. يفضل تقنين مثل هذه الاختبارات ذات الفقرات المتدرجة في الصعوبة على عينات تشمل جميع الفئات العمرية، وذلك
للكشف عن درجات الصعوبة والتمييز بدقة، حيث لا يظهر في هذه الحالة وجود ضعف في هذه الدرجات نتيجة صعوبة او
سهولة الفقرات لفئة محددة.
The summary of the study
Legalizing a pictured-vocabulary test, BEBUDI, on the high three grades student in primary schools for boys in Yanbu Governorate.
The study is prepared by the student, Abdurrahman Bin Ayesh Al-Nazzawy, and it is under the supervision of Dr.Zayed Bin Ageer Al-
Harthi.
This study aimed at providing An individual intelligence test to choose and classify students with different mental capacities, among the
high three grades student in primary schools in Yanbu Governorate, through a pictured vocabulary test, BEBUDI, the study focused on
identifying on characteristics of the test after applying it to a test sample, measuring its compatibility with a characteristics of a model test,
and forming performance standards, through which crude marks are demonstrated. So as to achieve this goal, we chose a sample which
consist of ٢٨٢ members, representing the community of the study, to be tested at all primary schools in Yanbu, within the municipal of the
Governorate. Moreover, depending on the official records in the administration of education in the Governorate, we a random selection of
sample school with even- numbered sheets.
In addition, to answer the questions about the study, we a copy of the test required tools for application, data and students numbers
statistics available after identifying the schools where will be carried out in accordance with a high standard methods and steps of selecting
a test.
hens, data and statistics were submitted to the statistical analysis program where they were analyzed in order to determine the performance
criteria for the study sample. Moreover, averages and standard deviation of all the members of the sample were extracted. Then, we
estimated the effectiveness of the test paragraphs by extracting common difficulties, distinction common factors, variety of paragraphs and
quantitative indicators for characteristics (consistency and honesty of the test).
Therefore, we were first to find consistency factors through the following ways retesting and internal steadiness by using alpha factors
and the standard error way. Mean while, common factors of honesty were found through extracting quantitative indicators of formative
honesty and internal consistency. We realized compatibility factor of each paragraph with a test as a whole and to the point truthfulness
through calculating compatibility factors between the performance in the test and the average of absorbability grades for Arabic language
(reading, grammar, and composition) and distinctive honesty by using unilateral variation analysis. Finally, not only identified performance
standards, which is represented by the seven basic hundredth criteria (٩٥,٩٠,٧٥,٥٠,٢٥,١٠ and ٥) but also we determined crude marks,
according to changing ages and grades.
Through the above mentioned data, we reached the below conclusions :
١- The test is easy for the test sample according to the natural graduation in age stages.
٢- The current test samples got a good performance level.
٣- The paragraphs of this pictured vocabulary test have a good grade of affectivity proved through difficulties, distinction.
٤- This test has sufficient honesty shown by quantitative indicators that have been obtained by the use of formative, to the point,
discriminatory truthfulness.
٥- The test had high level of steadiness factors that have been calculated by using re-tested, internal consistency (Alpha Kron Bach) and
standard error methods.
٦- The test valid for selecting and classifying the students with different mental abilities, of high three grades in primary stage in Yanbu
Governorate schools.
And this is done by applying the standards that have been prepared, and extracting them in accordance with the changing age and grade.
Since the current study results confirmed the validity of application through putting emphasis on effectiveness of its paragraphs its good
sekometric characteristics, its extracting criteria of performance, the researcher made the following recommendations:
١- To use the photographic vocabulary test for diagnosis and detection of cases within specific age groups in the study that has a short age
of inventory vocabulary and that refers to low mental abilities or have some forms of learning difficulty, so as to bring these students to
special programmes to in crease their abilities and linguistic stocks.
٢- To codify the test to all age groups through a national sample representing all regions and segments, including male and female, to reach
more precise performance standards, and we advised to review the degrees of paragraph difficulty to be re arranged according to it
difficulty. Ii is also advised to review the words in the current test to determine their suitability for Saudi society, where it is expected that
there will be items used in the society and not used in an other community.
٣- Codify the test at all ranks of the school, to include male and female, to reach performance standards for school stage for use in the
education of process for the diagnosis of one aspect of mental capacity among students, to detect the capabilities of students at different
stages, so as to address any deficiencies or capacity development programmes to identify students especially for different cases
It is preferred codify such tests with gradually difficult paragraphs to samples including all age groups, so as to detect the degrees of
difficulty and distinction accurately, in this case, there is no weakness in the marks be cause of either difficulty or easiness of the paragraph
for a particular category.
التحميل
http://adf.ly/Mwlw8
او
http://adf.ly/Mwm16