مستخلص
نجلاء إبراهيم صديق
العنوان: الضغوط النفسية لدي المراهقين المعاقين بصريًا بمعهد النور للمكفوفين ببحري
وعلاقتها ببعض المشكلات السلوكية
هدف البحث إلى التعرف على العلاقة بين الضغوط النفسية والمشكلات السلوكية
لدى المراهقين المعاقين بصريا بولاية الخرطوم وللتحقق من ذلك استخدمت الباحثة
المنهج الوصفي الإرتباطي وبلغ حجم العينة ( 57 ) مفحوصًا من المعاقين بصريا تم
اختيارهم بالطريقة العشوائيه و تمثلت أدوات جمع البيانات في الآتي:
• مقياس الضغوط النفسية المقتبس من دراسة مصرية من قبل عبدالعزيز وزيدان
السرطاوى.
• مقياس المشكلات السلوكية المقتبس من مقياس عفاف محمد أحمد خلف الله
. 2006
تم تحليل البيانات إحصائيا عن طريق برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم
حيث استخدم الوسط الحسابي والانحراف المعياري و إختبار ،SPSS الاجتماعية
(ت) لعينتين مستقلتين ومعامل ارتباط بيرسون العزمى ومعامل الارتباط الرتبي
لاسبيرمان.
توصلت الدارسة إلى النتائج الآتية:
تتميز الضغوط النفسية للمراهقين المعاقين بصريا بالارتفاع، كما تتميز
المشكلات السلوكية للمراهقين المعاقين بصريًا بالارتفاع. وتوجد كذلك علاقة ارتباطيه
طردية بين الضغوط النفسية والمشكلات السلوكية، وتوجد علاقة ارتباطيه عكسية بين
الضغوط النفسية والمستوى التعليمي. وكذلك توجد علاقة ارتباطية عكسية بين
المشكلات السلوكية والمستوى التعليمي. ولا توجد فروق في الضغوط النفسية تبعا
لمتغير درجة الإعاقة. ولا توجد أيضًا فروق في المشكلات السلوكية تبعا لمتغير درجة
الإعاقة. ولا توجد فروق في الضغوط النفسية تبعًا لمتغير النوع( ذكر- انثى). كما لا
توجد فروق في المشكلات السلوكية تبعًا لمتغير النوع ( ذكر- انثى). بينما لا توجد
فروق في المشكلات السلوكية تبعًا لمتغير نوع الإعاقة وأخيرًا لا توجد فروق في
الضغوط النفسية تبعًا لمتغير نوع الإعاقة.
في نهاية البحث قدمت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية
و
Abstract
Name: Nagla Ibrahim Siddig
Title: The psychological stresses of the Blind Adolescents from
EL.Nour institute for the blind at Khartoum north and relation
with some behavioral problems
This research aimed at investigating the relation between psychological
stresses, and behavioral problems to which face blind adolescents, in Khartoum State.
To fulfill these aims, the researcher used the descriptive correlated method, for the
blind Khartoum north. The sample consisted of 57 selected by using random sampling
adolescents, from El-Nour Institute for the Blind.
The tools of data collection was represented by the following:
• The psychological stress scale which was adapted for man Egyptian study by
Abdelaziz and Zydan Alsartawi .
• The behavioral problem scale, which was adapted from Afaf Mohamed Ahmed
(2006).
The data were analyzed by using the following the statistical packages for Social
Sciences (SPSS) arithmatic, mean, and standard deviation, the T-test for two
independent samples, and Pearson's coefficient of correlation and spearman's
correlation.
The present study reached the following results:-
The psychological stresses among the blind adolescents are high. And the
behavioral problems are high too. There is a positive correlation between the
psychological stresses among of the blind adolescents and the behavioral problems.
There is a negative correlation, between the psychological stresses among of the blind
adolescents and the educational level. There is a negative correlation between
behavioral problems, and the educational level. There are no statistical differences in
behavioral problems among of the blind adolescent due to the degree of impairment.
There are no statistical differences in psychological stresses among of the blind
adolescent due to the degree of impairment. There are no statistical differences, in
psychological stresses among of the blind adolescents due to gender (Male-Female).
There are no statistical differences, in behavioral problems among the blind
adolescents due to the gender (Male- Female). There are no statistical differences, in
the behavioral problems among the blind adolescent due to the type of impairment.
There are no statistical differences. In the psychological stresses among the blind
adolescent due to the type of impairment.
At the end of the research, the researcher provided some recommendations and
suggestions, for further future studies
التحميل
http://adf.ly/1U0BG2
نجلاء إبراهيم صديق
العنوان: الضغوط النفسية لدي المراهقين المعاقين بصريًا بمعهد النور للمكفوفين ببحري
وعلاقتها ببعض المشكلات السلوكية
هدف البحث إلى التعرف على العلاقة بين الضغوط النفسية والمشكلات السلوكية
لدى المراهقين المعاقين بصريا بولاية الخرطوم وللتحقق من ذلك استخدمت الباحثة
المنهج الوصفي الإرتباطي وبلغ حجم العينة ( 57 ) مفحوصًا من المعاقين بصريا تم
اختيارهم بالطريقة العشوائيه و تمثلت أدوات جمع البيانات في الآتي:
• مقياس الضغوط النفسية المقتبس من دراسة مصرية من قبل عبدالعزيز وزيدان
السرطاوى.
• مقياس المشكلات السلوكية المقتبس من مقياس عفاف محمد أحمد خلف الله
. 2006
تم تحليل البيانات إحصائيا عن طريق برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم
حيث استخدم الوسط الحسابي والانحراف المعياري و إختبار ،SPSS الاجتماعية
(ت) لعينتين مستقلتين ومعامل ارتباط بيرسون العزمى ومعامل الارتباط الرتبي
لاسبيرمان.
توصلت الدارسة إلى النتائج الآتية:
تتميز الضغوط النفسية للمراهقين المعاقين بصريا بالارتفاع، كما تتميز
المشكلات السلوكية للمراهقين المعاقين بصريًا بالارتفاع. وتوجد كذلك علاقة ارتباطيه
طردية بين الضغوط النفسية والمشكلات السلوكية، وتوجد علاقة ارتباطيه عكسية بين
الضغوط النفسية والمستوى التعليمي. وكذلك توجد علاقة ارتباطية عكسية بين
المشكلات السلوكية والمستوى التعليمي. ولا توجد فروق في الضغوط النفسية تبعا
لمتغير درجة الإعاقة. ولا توجد أيضًا فروق في المشكلات السلوكية تبعا لمتغير درجة
الإعاقة. ولا توجد فروق في الضغوط النفسية تبعًا لمتغير النوع( ذكر- انثى). كما لا
توجد فروق في المشكلات السلوكية تبعًا لمتغير النوع ( ذكر- انثى). بينما لا توجد
فروق في المشكلات السلوكية تبعًا لمتغير نوع الإعاقة وأخيرًا لا توجد فروق في
الضغوط النفسية تبعًا لمتغير نوع الإعاقة.
في نهاية البحث قدمت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية
و
Abstract
Name: Nagla Ibrahim Siddig
Title: The psychological stresses of the Blind Adolescents from
EL.Nour institute for the blind at Khartoum north and relation
with some behavioral problems
This research aimed at investigating the relation between psychological
stresses, and behavioral problems to which face blind adolescents, in Khartoum State.
To fulfill these aims, the researcher used the descriptive correlated method, for the
blind Khartoum north. The sample consisted of 57 selected by using random sampling
adolescents, from El-Nour Institute for the Blind.
The tools of data collection was represented by the following:
• The psychological stress scale which was adapted for man Egyptian study by
Abdelaziz and Zydan Alsartawi .
• The behavioral problem scale, which was adapted from Afaf Mohamed Ahmed
(2006).
The data were analyzed by using the following the statistical packages for Social
Sciences (SPSS) arithmatic, mean, and standard deviation, the T-test for two
independent samples, and Pearson's coefficient of correlation and spearman's
correlation.
The present study reached the following results:-
The psychological stresses among the blind adolescents are high. And the
behavioral problems are high too. There is a positive correlation between the
psychological stresses among of the blind adolescents and the behavioral problems.
There is a negative correlation, between the psychological stresses among of the blind
adolescents and the educational level. There is a negative correlation between
behavioral problems, and the educational level. There are no statistical differences in
behavioral problems among of the blind adolescent due to the degree of impairment.
There are no statistical differences in psychological stresses among of the blind
adolescent due to the degree of impairment. There are no statistical differences, in
psychological stresses among of the blind adolescents due to gender (Male-Female).
There are no statistical differences, in behavioral problems among the blind
adolescents due to the gender (Male- Female). There are no statistical differences, in
the behavioral problems among the blind adolescent due to the type of impairment.
There are no statistical differences. In the psychological stresses among the blind
adolescent due to the type of impairment.
At the end of the research, the researcher provided some recommendations and
suggestions, for further future studies
التحميل
http://adf.ly/1U0BG2