الصدمة النفسية وعلاقتها ببعض المتغيرات وسط الأطفال والمراهقين بمعسكري أردمتا والرياض بمدينة الجنينة .
إعداد
علي الجيلي عثمان عكاشة
بحث مقدم لنيل درجة الماجستير فى علم النفس
إشراف
عبد الباقي دفع الله أحمد
آلية الاداب
قسم علم النفس
2010
ملخص الدراسة
الاسم : علي الجيلي عثمان عكاشة
العنوان : الصدمة النفسية وعلاقتها ببعض المتغيرات وسط الأطفال والمراهقين بمعسكري أردمتا والرياض بمدينة
الجنينة .
هدف الباحث من دراسته الي معرفة الصدمة النفسية لدي الاطفال والمراهقين في معسكرات النازحين في دارفور,
ثم إلى معرفة علاقة النوع والمستوي التعليمي والعمر بالاصابة بالصدمة النفسية, والي معرفة هل اضطراب مابعد
الصدمه هو الأكثر شيوعا من غيره من الاضطرابات .
استخدم الباحث المنهج الوصف الارتباطي وذلك بتطبيق قائمة أعراض الصدمة النفسية للأطفال ثم تم اختيار عينة
- عشوائية بلغ حجمها ( 395 ) طف ً لا ومراهقًا بلغ عدد الأطفال ( 172 ) والمراهقين ( 223 ) مراهقًا تتراوح أعمارهم بين ( 9
.(SPSS) 16 ) سنة ،ثم قام الباحث بعد جمع البيانات بإخضاعها للمعالجة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
وقد توصل الباحث إلى النتائج التالية :
-1 أن هناك اتخفاضًا في الاضطرابات النفسية بدرجة دالة .
-2 لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين الإصابة بالاضطراب النفسي والنوع (ذكر،أنثى).
-3 توجد فروق دالة في جميع أبعاد الاضطرات النفسية والمستوى التعليمي .
-4 توجد علاقة طردية بين العمر وأبعاد اضطراب ما بعد الصدمة والانشقاق والغضب ، بينما لا توجد علاقة بين
دالة بين العمر وبعدي القلق والإكتئاب .
-5 أن اضطراب ما بعد الصدمة هو الأكثر انتشارًا وسط الأطفال والمراهقين .
وقد أوصى الباحث بتقديم خدمات العلاج والإرشاد النفسي للمتضررين ، وإجراء المزيد من الأبحاث والدراسات
ABSTRACT
Student’s Name: Ali Elgaily Osman Akasha
Research Title – The Psychological Trauma and some Related Variables among
Children and Adolescents at Ardamata and Alreyad Camps in Aljeneena Town .
The purpose of the study is to determine the psychological disturbances affecting
children and adolescents living in displaced peoples’ camps in Darfur, and to
determine the relationships between the type of disorder, its severity and the age of
affliction with the disorder. Another purpose was to also determine whether or not Posttraumatic
stress disorder was the most prevalent of the disorders.The statistical
analysis method used in the study was the descriptive correlation method.The sample
was taken randomly of (395) child and adolescent (172) children and (223)
adolescents .The measurement scale used was TSCC (Traumatic symptom checklist
for children).The data was proceeded using the statistical package for social
studies (SPSS). The results arrived at by the researcher were ;
1-that there were low rates of psychological disturbances amongst the study
population.
2-There was no association between gender and psychological disturbance.
3- As regards age, some disorders are not age related such as anxiety and
depression whilst others are related to age such as anger and dissociation and
post-traumatic stress disorder.
4-The research also showed that secondary school students were the least
group affected by psychological disturbances
5- whilst post-traumatic stress disorder was the most prevalent disorder
amongst children and adolescents.
The researcher recommends providing psychological support and doing more
researches.
إعداد
علي الجيلي عثمان عكاشة
بحث مقدم لنيل درجة الماجستير فى علم النفس
إشراف
عبد الباقي دفع الله أحمد
آلية الاداب
قسم علم النفس
2010
ملخص الدراسة
الاسم : علي الجيلي عثمان عكاشة
العنوان : الصدمة النفسية وعلاقتها ببعض المتغيرات وسط الأطفال والمراهقين بمعسكري أردمتا والرياض بمدينة
الجنينة .
هدف الباحث من دراسته الي معرفة الصدمة النفسية لدي الاطفال والمراهقين في معسكرات النازحين في دارفور,
ثم إلى معرفة علاقة النوع والمستوي التعليمي والعمر بالاصابة بالصدمة النفسية, والي معرفة هل اضطراب مابعد
الصدمه هو الأكثر شيوعا من غيره من الاضطرابات .
استخدم الباحث المنهج الوصف الارتباطي وذلك بتطبيق قائمة أعراض الصدمة النفسية للأطفال ثم تم اختيار عينة
- عشوائية بلغ حجمها ( 395 ) طف ً لا ومراهقًا بلغ عدد الأطفال ( 172 ) والمراهقين ( 223 ) مراهقًا تتراوح أعمارهم بين ( 9
.(SPSS) 16 ) سنة ،ثم قام الباحث بعد جمع البيانات بإخضاعها للمعالجة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
وقد توصل الباحث إلى النتائج التالية :
-1 أن هناك اتخفاضًا في الاضطرابات النفسية بدرجة دالة .
-2 لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين الإصابة بالاضطراب النفسي والنوع (ذكر،أنثى).
-3 توجد فروق دالة في جميع أبعاد الاضطرات النفسية والمستوى التعليمي .
-4 توجد علاقة طردية بين العمر وأبعاد اضطراب ما بعد الصدمة والانشقاق والغضب ، بينما لا توجد علاقة بين
دالة بين العمر وبعدي القلق والإكتئاب .
-5 أن اضطراب ما بعد الصدمة هو الأكثر انتشارًا وسط الأطفال والمراهقين .
وقد أوصى الباحث بتقديم خدمات العلاج والإرشاد النفسي للمتضررين ، وإجراء المزيد من الأبحاث والدراسات
ABSTRACT
Student’s Name: Ali Elgaily Osman Akasha
Research Title – The Psychological Trauma and some Related Variables among
Children and Adolescents at Ardamata and Alreyad Camps in Aljeneena Town .
The purpose of the study is to determine the psychological disturbances affecting
children and adolescents living in displaced peoples’ camps in Darfur, and to
determine the relationships between the type of disorder, its severity and the age of
affliction with the disorder. Another purpose was to also determine whether or not Posttraumatic
stress disorder was the most prevalent of the disorders.The statistical
analysis method used in the study was the descriptive correlation method.The sample
was taken randomly of (395) child and adolescent (172) children and (223)
adolescents .The measurement scale used was TSCC (Traumatic symptom checklist
for children).The data was proceeded using the statistical package for social
studies (SPSS). The results arrived at by the researcher were ;
1-that there were low rates of psychological disturbances amongst the study
population.
2-There was no association between gender and psychological disturbance.
3- As regards age, some disorders are not age related such as anxiety and
depression whilst others are related to age such as anger and dissociation and
post-traumatic stress disorder.
4-The research also showed that secondary school students were the least
group affected by psychological disturbances
5- whilst post-traumatic stress disorder was the most prevalent disorder
amongst children and adolescents.
The researcher recommends providing psychological support and doing more
researches.