فاعلية استخدام أسلوب التعزيز الرمزي في ضبط المشكلات السلوكية لدى ذوي متلازمة
داون في جمعية النهضة النسائية الخيرية بالرياض
رسالة مقدمة لاستكمال متطلبات الحصول على درجة الماجستير في العلوم الاجتماعية
إعداد الطالب
عبد الله بن عبد العزيز بن فهد العسرج
إشراف الأستاذ الدكتور
عبد الحفيظ سعيد مقدم
قسم: العلوم الاجتماعية نموذج رقم ( 26 )
تخصص: رعاية وتأهيل اجتماعي
ملخص رسالة ماجستير دكتوراه
عنوان الرسالة : فاعلية استخدام أسلوب التعزيز الرمزي في ضبط المشكلات السلوكية لدى فئة
متلازمة داون في جمعية النهضة النسائية الخيرية بالرياض
إعداد الطالب : عبد الله بن عبد العزيز بن فهد العسرج
إشراف : أ.د./ عبد الحفيظ سعيد مقدم
لجنة مناقشة الرسالة:
1 أ.د.عبد الحفيظ سعيد مقدم مشرفًا ومقررًا.
2 أ.د.سعيد بن عبدالله بن دبيس عضوًا.
3 د.أحسن مبارك طالب عضوًا.
تاريخ المناقشة: 24 - 4- 1427 ه - 22 - 5- 2006 م
مشكلة البحث : يبدي أطفال ذوي متلازمة داون أنواعًا من السلوك غير التكيفي مثل : العدوان ،
الفوضى ، إتلاف الممتلكات ، ومن الممكن تطبيق برنامج تعزيز السلوك للحد من هذه المشكلات ، ومن
هذه البرامج التعزيز الرمزي الذي أثبتت بعض الدراسات نجاحه في الحد من المشكلات السلوكية من هنا
جاء الشعور بمشكلة البحث والمتمثلة في محاولة الإجابة على السؤال التالي :
ما مدى فاعلية استخدام أسلوب التعزيز الرمزي في ضبط المشكلات السلوكية لدى فئة متلازمة داون ؟
أهمية البحث: تنبع أهمية البحث النظرية والتطبيقية مما يلي :
-1 أنها تقيم فاعلية التعزيز الرمزي في ضبط المشكلات السلوكية لدى ذوي متلازمة دون .
-2 قد تفيد المعلمين والمعلمات في ميدان التربية الخاصة في تطبيق أسلوب التعزيز الرمزي .
-3 قد تقدم توصيات حول دور التعزيز الرمزي في خفض المشكلات السلوكية لذوي متلازمة داون
[
5
أهداف البحث : 1- التعرف على مدى فاعلية استخدام أسلوب التعزيز الرمزي
في ضبط المشكلات السلوكية لذوي متلازمة داون في جمعية النهضة النسائية
الخيرية .
-2 معرفة إن كان هناك فروق في المشكلات السلوكية على أساس بعض المتغيرات
الشخصية (العمر ، مستوى القراءة، مستوى الحساب، ومستوى لغة الإشارة)
فروض البحث/ تساؤلاته:
هل توجد فروق بين القياسين القبلي والبعدي في المشكلات السلوكية لدى أفراد عينة الدراسة ؟
هل توجد فروق في سلوك ( الثرثرة ) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة الدراسة
هل توجد فروق في سلوك ( الصراخ ) بين القياسين القبلي والبعدي لدى افراد عينة الدراسة
هل توجد فروق في سلوك (التهديد ) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة الدراسة.
هل توجد فروق في سلوك ( الاستهزاء) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة الدراسة.
هل توجد فروق في سلوك ( الضحك) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة الدراسة.
هل توجد فروق في سلوك (الارتماء على الأرض) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة
الدراسة.
منهج البحث:
استخدم المنهج التجريبي في هذه الدراسة ، وقد تمثلت المتغيرات التابعة في سلوكيات
الأطفال غير التكيفية التي رصدها الباحث .
أما المتغير المستقل الرئيس : فتمثل في برنامج التعزيز الرمزي إضاف ً ة إلى المتغيرات
الشخصية ( العمر ، مستوى القراءة ، مستوى الحساب ، مستوى لغة الإشارة )
أDepartment: Social Sciences
Specialization: Care and Rehabilitation
THESIS ABSTRACT MA PH.D
Thesis Title : Effectiveness of Using Symbolic Reinforcement Style in Controlling
Behavioural Problems Related to the Down's Syndrome Category of the
Women Charitable Promotion Society in Riyadh.
Prepared by : Abdullah bin Abdul Aziz bin Fahd AI-Asraj
Supervisor : Prof. Dr. Abdul Hafiz Saeed Muqaddam
Thesis Defence Committee
1-Prof. Dr. Abdul Hafiz Saeed Muqaddam Supervisor
2-Prof. Dr. Saeed bin Abdullah bin Dabis. Member
3-Dr.Ahsen Mubarek Talib. Member
4-
Defence Date 24/04/1427.H Corrs . 22/5/2006
Research Problem :
Children falling within the category of Down's Syndrome reflect unusual
typology of behaviour. Aggressiveness and damaging properties are some examples. In order to
overcome such problems, it is feasible to apply reinforcement programs. Among the latter,
symbolic reinforcement program is more congenial. It has already been applied and confirmed its
success in some identical case studies. This prompts a question that will be addressed in the
present study: To what extent the use of symbolic reinforcement style is effective in ensuring
control over behavioural problems of persons falling in the Down's Syndrome category?
Research Importance
The present study carries bi-dimensional importance - theoretical
and applied. In essence, it is important for the following reasons:
1. It will evaluate the effectivenessof symbolic reinforcement style in ensuring control
over behavioural problems for persons falling in the Down's Syndrome category.
2. The application of symbolic reinforcement style will benefit teachers - males and
females _ working in special education area.
3. It will offer some recommendationson the role played by the symbolic reinforcement
style in lessening behavioural problems encounteredby persons of Down's Syndrome
category.
[
7
Research Objectives The present study will strive to attain the following objectives:
1. Identificatin of the relative effectiveness of using symbolic reinforcement style in ensuring
control over behavioural problems for persons belonging to Down's Syndrome of Women
Charitable Promotion Society in Riyadh; and
2.Identification of variance, if any, in behavioural problems based on personality variables
- age; level of reading; level of accountability; and competence in sign language.
Research Hypothesis/ Questions The.present study addresses the
~ollowingquestions:
1.Is there any variance between pre-assessment application and post-assessment application
on behavioural problems of the experimental group? .
2. Is there any variance between two applications- pre-assessmentand post-assessmenton the
talkative behaviour of the experimental group?
3. Is there any variance between two applications- pre-assessment and post-assessmenton
the shouting behaviour of the experimental group?
4. Is there any variance b'etweentwo applications- pre-assessment and post-assessmenton
the threatening behaviour of the experimental group?
5.Is there any variance between two applications- pre-assessment and post-assessmento the
humiliating behaviour ofthe experimental group?
6. Is there any variance between two applications- pre-assessment and post-assessment on
the laughing behaviour of the experimental group?
7.Is there any variance between two applications- pre-assessment and post-assessment on
the behaviout related to throwing one self at the ground of the experimental group?
8.Is there any variance in behavioural problems based on personality characteristics - age;
level of reading; level of accountability; and competency in sign language - of the
experimental group?
Research Methodology
The present researcher has used empirical approach. Pursuant to this approach, he has
employed dependent variables in the unusual behaviours of the children.He has also used
independent variable. This is represented in symbolic reinforcement program. Finally,
personality variables - age: level of reading; accountability level; competency in sign
language - are tested in the present research as well
Main results: The. present study offers the following findings of salience:
I.Variance of statistical evidence exists between two applications - pre-assessment and postassessment
- on behavioural problems of persons falling in the category of Down's
Syndrome. The,evidence level is (0.0001).
2.Variance of statistical evidence exists between two applications - pre-assessment and poston
talkative behaviour of persons falling in the category of Down's
داون في جمعية النهضة النسائية الخيرية بالرياض
رسالة مقدمة لاستكمال متطلبات الحصول على درجة الماجستير في العلوم الاجتماعية
إعداد الطالب
عبد الله بن عبد العزيز بن فهد العسرج
إشراف الأستاذ الدكتور
عبد الحفيظ سعيد مقدم
قسم: العلوم الاجتماعية نموذج رقم ( 26 )
تخصص: رعاية وتأهيل اجتماعي
ملخص رسالة ماجستير دكتوراه
عنوان الرسالة : فاعلية استخدام أسلوب التعزيز الرمزي في ضبط المشكلات السلوكية لدى فئة
متلازمة داون في جمعية النهضة النسائية الخيرية بالرياض
إعداد الطالب : عبد الله بن عبد العزيز بن فهد العسرج
إشراف : أ.د./ عبد الحفيظ سعيد مقدم
لجنة مناقشة الرسالة:
1 أ.د.عبد الحفيظ سعيد مقدم مشرفًا ومقررًا.
2 أ.د.سعيد بن عبدالله بن دبيس عضوًا.
3 د.أحسن مبارك طالب عضوًا.
تاريخ المناقشة: 24 - 4- 1427 ه - 22 - 5- 2006 م
مشكلة البحث : يبدي أطفال ذوي متلازمة داون أنواعًا من السلوك غير التكيفي مثل : العدوان ،
الفوضى ، إتلاف الممتلكات ، ومن الممكن تطبيق برنامج تعزيز السلوك للحد من هذه المشكلات ، ومن
هذه البرامج التعزيز الرمزي الذي أثبتت بعض الدراسات نجاحه في الحد من المشكلات السلوكية من هنا
جاء الشعور بمشكلة البحث والمتمثلة في محاولة الإجابة على السؤال التالي :
ما مدى فاعلية استخدام أسلوب التعزيز الرمزي في ضبط المشكلات السلوكية لدى فئة متلازمة داون ؟
أهمية البحث: تنبع أهمية البحث النظرية والتطبيقية مما يلي :
-1 أنها تقيم فاعلية التعزيز الرمزي في ضبط المشكلات السلوكية لدى ذوي متلازمة دون .
-2 قد تفيد المعلمين والمعلمات في ميدان التربية الخاصة في تطبيق أسلوب التعزيز الرمزي .
-3 قد تقدم توصيات حول دور التعزيز الرمزي في خفض المشكلات السلوكية لذوي متلازمة داون
[
5
أهداف البحث : 1- التعرف على مدى فاعلية استخدام أسلوب التعزيز الرمزي
في ضبط المشكلات السلوكية لذوي متلازمة داون في جمعية النهضة النسائية
الخيرية .
-2 معرفة إن كان هناك فروق في المشكلات السلوكية على أساس بعض المتغيرات
الشخصية (العمر ، مستوى القراءة، مستوى الحساب، ومستوى لغة الإشارة)
فروض البحث/ تساؤلاته:
هل توجد فروق بين القياسين القبلي والبعدي في المشكلات السلوكية لدى أفراد عينة الدراسة ؟
هل توجد فروق في سلوك ( الثرثرة ) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة الدراسة
هل توجد فروق في سلوك ( الصراخ ) بين القياسين القبلي والبعدي لدى افراد عينة الدراسة
هل توجد فروق في سلوك (التهديد ) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة الدراسة.
هل توجد فروق في سلوك ( الاستهزاء) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة الدراسة.
هل توجد فروق في سلوك ( الضحك) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة الدراسة.
هل توجد فروق في سلوك (الارتماء على الأرض) بين القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد عينة
الدراسة.
منهج البحث:
استخدم المنهج التجريبي في هذه الدراسة ، وقد تمثلت المتغيرات التابعة في سلوكيات
الأطفال غير التكيفية التي رصدها الباحث .
أما المتغير المستقل الرئيس : فتمثل في برنامج التعزيز الرمزي إضاف ً ة إلى المتغيرات
الشخصية ( العمر ، مستوى القراءة ، مستوى الحساب ، مستوى لغة الإشارة )
أDepartment: Social Sciences
Specialization: Care and Rehabilitation
THESIS ABSTRACT MA PH.D
Thesis Title : Effectiveness of Using Symbolic Reinforcement Style in Controlling
Behavioural Problems Related to the Down's Syndrome Category of the
Women Charitable Promotion Society in Riyadh.
Prepared by : Abdullah bin Abdul Aziz bin Fahd AI-Asraj
Supervisor : Prof. Dr. Abdul Hafiz Saeed Muqaddam
Thesis Defence Committee
1-Prof. Dr. Abdul Hafiz Saeed Muqaddam Supervisor
2-Prof. Dr. Saeed bin Abdullah bin Dabis. Member
3-Dr.Ahsen Mubarek Talib. Member
4-
Defence Date 24/04/1427.H Corrs . 22/5/2006
Research Problem :
Children falling within the category of Down's Syndrome reflect unusual
typology of behaviour. Aggressiveness and damaging properties are some examples. In order to
overcome such problems, it is feasible to apply reinforcement programs. Among the latter,
symbolic reinforcement program is more congenial. It has already been applied and confirmed its
success in some identical case studies. This prompts a question that will be addressed in the
present study: To what extent the use of symbolic reinforcement style is effective in ensuring
control over behavioural problems of persons falling in the Down's Syndrome category?
Research Importance
The present study carries bi-dimensional importance - theoretical
and applied. In essence, it is important for the following reasons:
1. It will evaluate the effectivenessof symbolic reinforcement style in ensuring control
over behavioural problems for persons falling in the Down's Syndrome category.
2. The application of symbolic reinforcement style will benefit teachers - males and
females _ working in special education area.
3. It will offer some recommendationson the role played by the symbolic reinforcement
style in lessening behavioural problems encounteredby persons of Down's Syndrome
category.
[
7
Research Objectives The present study will strive to attain the following objectives:
1. Identificatin of the relative effectiveness of using symbolic reinforcement style in ensuring
control over behavioural problems for persons belonging to Down's Syndrome of Women
Charitable Promotion Society in Riyadh; and
2.Identification of variance, if any, in behavioural problems based on personality variables
- age; level of reading; level of accountability; and competence in sign language.
Research Hypothesis/ Questions The.present study addresses the
~ollowingquestions:
1.Is there any variance between pre-assessment application and post-assessment application
on behavioural problems of the experimental group? .
2. Is there any variance between two applications- pre-assessmentand post-assessmenton the
talkative behaviour of the experimental group?
3. Is there any variance between two applications- pre-assessment and post-assessmenton
the shouting behaviour of the experimental group?
4. Is there any variance b'etweentwo applications- pre-assessment and post-assessmenton
the threatening behaviour of the experimental group?
5.Is there any variance between two applications- pre-assessment and post-assessmento the
humiliating behaviour ofthe experimental group?
6. Is there any variance between two applications- pre-assessment and post-assessment on
the laughing behaviour of the experimental group?
7.Is there any variance between two applications- pre-assessment and post-assessment on
the behaviout related to throwing one self at the ground of the experimental group?
8.Is there any variance in behavioural problems based on personality characteristics - age;
level of reading; level of accountability; and competency in sign language - of the
experimental group?
Research Methodology
The present researcher has used empirical approach. Pursuant to this approach, he has
employed dependent variables in the unusual behaviours of the children.He has also used
independent variable. This is represented in symbolic reinforcement program. Finally,
personality variables - age: level of reading; accountability level; competency in sign
language - are tested in the present research as well
Main results: The. present study offers the following findings of salience:
I.Variance of statistical evidence exists between two applications - pre-assessment and postassessment
- on behavioural problems of persons falling in the category of Down's
Syndrome. The,evidence level is (0.0001).
2.Variance of statistical evidence exists between two applications - pre-assessment and poston
talkative behaviour of persons falling in the category of Down's