ملخص البحث باللغة العربية:
هدف البحث إلى التعرف على علاقة الأفكار اللاعقلانية باستخدام الحوار
لدى طلبة جامعة – باتنة -، والكشف عن الفروق فيهما تبعا لمتغير ( الجنس،
التخصص، ولاية الإقامة )، وقد جاءت عينته ممثلة ب ( 191 ) طالب من
طلبة جامعة – باتنة – اختيروا بطريقة عرضية، وقد تم استخدام مقياس
الأفكار اللاعقلانية ( من إعداد سليمان الريحاني 1987 )، واستبيان استخدام
الحوار ( من تصميم الباحث ) بعد التأكد من صلاحيتهما لأغراض البحث من
خلال حساب خصائصهما السيكومترية على عينة استطلاعية من مجتمع البحث،
.( 2014 / وتم تطبيق ذلك خلال السنة الجامعية ( 2013
ولتحليل النتائج الخام تم اعتماد كل من: معامل الارتباط لبيرسون، اختبار ت،
Spss واختبار تحليل التباين الأحادي، معتمدين في ذلك على النظام الإحصائي
وقد تم تبني المنهج الوصفي.
ومن بين ما توصل إليه البحث:
- عدم وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين الأفكار اللاعقلانية
واستخدام الحوار لدى أفراد عينة البحث.
– وجود علاقة ارتباط سالبة بين كل من فكرة ( توقع الكوارث، تجنب
المشكلات، الشعور بالعجز، علاقة الرجل والمرأة ) واستخدام الحوار.
– وجود علاقة ارتباط موجبة بين كل من فكرة ( اللوم القاسي للذات والآخرين،
الاعتمادية ) واستخدام الحوار.
ج
– عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى أفراد عينة
البحث تعزى لمتغير الجنس.
– توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام الحوار لدى أفراد عينة البحث
تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
– توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى أفراد عينة
البحث تعزى لمتغير التخصص لصالح العلميين.
– توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام الحوار لدى أفراد عينة البحث
تعزى لمتغير التخصص لصالح الأدبيين.
– عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى أفراد عينة
البحث تعزى لمتغير ولاية الإقامة.
– توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام الحوار لدى أفراد عينة البحث
تعزى لمتغير ولاية الإقامة لصالح طلبة ولاية الوادي.
Research Summary:
The purpose of the research is to identify the
relationship of irrational thoughts using the dialogue among
the students of the University - Batna - , The disclosure of the
differences in them depending on the variable (sex, specialty,
state of residence), has been appointed representative came
to (191) student of University Students - Batna - were chosen
in a manner accidental ; I have been using a measure of
irrational thoughts (of preparation Suleiman Rihani 1987) ,
And the use of a questionnaire dialogue (designed by the
researcher) after confirming disqualified for research
purposes through the expense of their properties
psychometric on a sample of exploratory research
community, has been applied during the academic year
(2013/2014).
To analyze the results of crude has been adopted by all: the
Pearson correlation coefficient, t-test and ANOVA test,
relying on statistical system Spss .
Has been the adoption of a descriptive approach
Among the findings of the research:
- There is not relationship between the irrational thoughts
and use the dialogue among the members of the research
sample.
There is a negative relationship between (predicted disaster,
avoid problems, a sense of helplessness, the relationship of
men and women) and the use of dialogue.
- There is a positive relationship between (Harsh self-blame
and others, reliability) and the use of dialogue.
- The are no differences in the irrational thoughts for the
research sample members due to the variable sex.
- There are differences in the use of dialogue among the
members of the research sample due to the variable sex in
favor of females.
- There are differences in the irrational thoughts for the
research sample members due to the variable specialization
in favor of the scientists.
- There are differences in the use of dialogue for the research
sample members due to the variable specialization in favor
of the literary.
- The are no differences in the irrational thoughts for the
research sample members due to the variable state of
residence.
- There are differences in the use of dialogue for the research
sample members due to the variable state of residence for
the wadi wilaya a students.
هدف البحث إلى التعرف على علاقة الأفكار اللاعقلانية باستخدام الحوار
لدى طلبة جامعة – باتنة -، والكشف عن الفروق فيهما تبعا لمتغير ( الجنس،
التخصص، ولاية الإقامة )، وقد جاءت عينته ممثلة ب ( 191 ) طالب من
طلبة جامعة – باتنة – اختيروا بطريقة عرضية، وقد تم استخدام مقياس
الأفكار اللاعقلانية ( من إعداد سليمان الريحاني 1987 )، واستبيان استخدام
الحوار ( من تصميم الباحث ) بعد التأكد من صلاحيتهما لأغراض البحث من
خلال حساب خصائصهما السيكومترية على عينة استطلاعية من مجتمع البحث،
.( 2014 / وتم تطبيق ذلك خلال السنة الجامعية ( 2013
ولتحليل النتائج الخام تم اعتماد كل من: معامل الارتباط لبيرسون، اختبار ت،
Spss واختبار تحليل التباين الأحادي، معتمدين في ذلك على النظام الإحصائي
وقد تم تبني المنهج الوصفي.
ومن بين ما توصل إليه البحث:
- عدم وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين الأفكار اللاعقلانية
واستخدام الحوار لدى أفراد عينة البحث.
– وجود علاقة ارتباط سالبة بين كل من فكرة ( توقع الكوارث، تجنب
المشكلات، الشعور بالعجز، علاقة الرجل والمرأة ) واستخدام الحوار.
– وجود علاقة ارتباط موجبة بين كل من فكرة ( اللوم القاسي للذات والآخرين،
الاعتمادية ) واستخدام الحوار.
ج
– عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى أفراد عينة
البحث تعزى لمتغير الجنس.
– توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام الحوار لدى أفراد عينة البحث
تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
– توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى أفراد عينة
البحث تعزى لمتغير التخصص لصالح العلميين.
– توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام الحوار لدى أفراد عينة البحث
تعزى لمتغير التخصص لصالح الأدبيين.
– عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى أفراد عينة
البحث تعزى لمتغير ولاية الإقامة.
– توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام الحوار لدى أفراد عينة البحث
تعزى لمتغير ولاية الإقامة لصالح طلبة ولاية الوادي.
Research Summary:
The purpose of the research is to identify the
relationship of irrational thoughts using the dialogue among
the students of the University - Batna - , The disclosure of the
differences in them depending on the variable (sex, specialty,
state of residence), has been appointed representative came
to (191) student of University Students - Batna - were chosen
in a manner accidental ; I have been using a measure of
irrational thoughts (of preparation Suleiman Rihani 1987) ,
And the use of a questionnaire dialogue (designed by the
researcher) after confirming disqualified for research
purposes through the expense of their properties
psychometric on a sample of exploratory research
community, has been applied during the academic year
(2013/2014).
To analyze the results of crude has been adopted by all: the
Pearson correlation coefficient, t-test and ANOVA test,
relying on statistical system Spss .
Has been the adoption of a descriptive approach
Among the findings of the research:
- There is not relationship between the irrational thoughts
and use the dialogue among the members of the research
sample.
There is a negative relationship between (predicted disaster,
avoid problems, a sense of helplessness, the relationship of
men and women) and the use of dialogue.
- There is a positive relationship between (Harsh self-blame
and others, reliability) and the use of dialogue.
- The are no differences in the irrational thoughts for the
research sample members due to the variable sex.
- There are differences in the use of dialogue among the
members of the research sample due to the variable sex in
favor of females.
- There are differences in the irrational thoughts for the
research sample members due to the variable specialization
in favor of the scientists.
- There are differences in the use of dialogue for the research
sample members due to the variable specialization in favor
of the literary.
- The are no differences in the irrational thoughts for the
research sample members due to the variable state of
residence.
- There are differences in the use of dialogue for the research
sample members due to the variable state of residence for
the wadi wilaya a students.