معدل الذكاء وعلاقته بالصحة النفسية وبعض المتغيرات الديمغرافية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي
dc.contributor.author جادالله, خالد حسن
dc.date 2016
dc.date.accessioned 2016-12-15T11:41:00Z
dc.date.available 2016-12-15T11:41:00Z
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.uri http://khartoumspace.uofk.edu/123456789/23874
dc.description.abstract This research aims to identify the intelligence average(I.Q) and its relationship with psychological health in secondary level students in Shendi Locality, and to achieve this, the researcher used the descriptive method in the study of the both parties of relationship, correlative and comparative , the collection and analysis of data by row consecutive matrices standard gauge that, measured and prepared mental health, prepared by Abdulmutaleb Algherreti and Abdulaziz Alsayed. It was selected stratified random sample taken from the study population contain 8.150, and the total sample size was 830 from both males and females, that represent 10% , of the study population, after collecting data, the researcher made a statistical package for Social Science(SPSS), using T test for two independent sample, person correlation coefficient and Mono-analysis test (ANOVA), the research find out several results, the importance one is the high of (I.Q) among the secondary level students in Shendi locality, and enjoy high psychological health, the study also arrived to that ,there is no relationship between intelligence and mental health, and there is no difference in intelligence average(I.Q) according to the variables of sex ( meals and females) ,and there is no relationship between intelligence and the level of parents education, and there is no differences between intelligence average and the variables of accommodation (rural or urban) .And also there are no differences between intelligence average and the variables of the kinship between the parents. Finally, the researcher recommended many of recommendations, the importance one, the need to provide psychological mentors in secondary schools, also need to return to live extended families, and recommended a number of proposals for future studies, and he set the resources and references which it is based in his research. en_US
dc.publisher University of Khartoum en_US
dc.subject معدل الذكاء وعلاقته en_US
dc.subject الصحة النفسية en_US
dc.subject المتغيرات الديمغرافية en_US
dc.subject طلاب المرحلة الثانوية en_US
dc.subject محلية شندي en_US
dc.title معدل الذكاء وعلاقته بالصحة النفسية وبعض المتغيرات الديمغرافية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي en_US
dc.type Thesis en_US
dc.Degree Ph.D en_US
dc.Faculty Education en_US
dc.description.arabic-abstract هدف هذا البحث إلى التعرف على معدل الذكاء والصحة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي في دراسة العلاقات بشقيه الإرتباطي والمقارن وتم جمع وتحليل البيانات عن طريق مقياس المصفوفات المتتابعة المعياري إعداد جون رافن ومقياس الصحة النفسية من إعداد عبد المطلب القريطي وعبد العزيز السيد وتم اختيار عينة عشوائية طبقية من مجتمع الدراسة البالغ (8150) وقد بلغ حجم العينة (830) من الذكور والإناث وتمثل نسبة (10%) من مجتمع الدراسة وبعد جمع البيانات قام الباحث بتحليلها إحصائياً عن طريق استخدام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية ((S.P.S.S مستخدماً إختبار (ت) لعينتين مستقلتين ومعامل إرتباط بيرسون وإختبار التحليل الآحادي (انوفا) وأظهر البحث مجموعة من النتائج أهمها ارتفاع معدل الذكاء لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي وتتسم الصحة النفسية بالإرتفاع لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي ولا توجد علاقة بين معدل الذكاء والصحة النفسية ولا توجد فروق في معدل الذكاء وفقاً لمتغير النوع(ذكور ،إناث) ولا توجد علاقة بين معدل الذكاء والعمر ولا توجد علاقة بين الذكاء ومستوى تعليم الوالدين ولا توجد فروق في معدل الذكاء تبعاً لمتغير السكن(ريف- حضر) وكذلك لا توجد فروق في معدل الذكاء ومتغير صلة القرابة بين الوالدين . وفي الختام توصل الباحث إلى عدد من التوصيات أهمها: ضرورة توفير مرشدين نفسيين في المدارس الثانوية وضرورة الرجوع إلى العيش في الأسر الممتدة كما توصل إلى بعض من المقترحات لدراسات مستقبلية ومن ثم تبيين المصادر التي إستند عليها
dc.contributor.author جادالله, خالد حسن
dc.date 2016
dc.date.accessioned 2016-12-15T11:41:00Z
dc.date.available 2016-12-15T11:41:00Z
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.uri http://khartoumspace.uofk.edu/123456789/23874
dc.description.abstract This research aims to identify the intelligence average(I.Q) and its relationship with psychological health in secondary level students in Shendi Locality, and to achieve this, the researcher used the descriptive method in the study of the both parties of relationship, correlative and comparative , the collection and analysis of data by row consecutive matrices standard gauge that, measured and prepared mental health, prepared by Abdulmutaleb Algherreti and Abdulaziz Alsayed. It was selected stratified random sample taken from the study population contain 8.150, and the total sample size was 830 from both males and females, that represent 10% , of the study population, after collecting data, the researcher made a statistical package for Social Science(SPSS), using T test for two independent sample, person correlation coefficient and Mono-analysis test (ANOVA), the research find out several results, the importance one is the high of (I.Q) among the secondary level students in Shendi locality, and enjoy high psychological health, the study also arrived to that ,there is no relationship between intelligence and mental health, and there is no difference in intelligence average(I.Q) according to the variables of sex ( meals and females) ,and there is no relationship between intelligence and the level of parents education, and there is no differences between intelligence average and the variables of accommodation (rural or urban) .And also there are no differences between intelligence average and the variables of the kinship between the parents. Finally, the researcher recommended many of recommendations, the importance one, the need to provide psychological mentors in secondary schools, also need to return to live extended families, and recommended a number of proposals for future studies, and he set the resources and references which it is based in his research. en_US
dc.publisher University of Khartoum en_US
dc.subject معدل الذكاء وعلاقته en_US
dc.subject الصحة النفسية en_US
dc.subject المتغيرات الديمغرافية en_US
dc.subject طلاب المرحلة الثانوية en_US
dc.subject محلية شندي en_US
dc.title معدل الذكاء وعلاقته بالصحة النفسية وبعض المتغيرات الديمغرافية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي en_US
dc.type Thesis en_US
dc.Degree Ph.D en_US
dc.Faculty Education en_US
dc.description.arabic-abstract هدف هذا البحث إلى التعرف على معدل الذكاء والصحة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي في دراسة العلاقات بشقيه الإرتباطي والمقارن وتم جمع وتحليل البيانات عن طريق مقياس المصفوفات المتتابعة المعياري إعداد جون رافن ومقياس الصحة النفسية من إعداد عبد المطلب القريطي وعبد العزيز السيد وتم اختيار عينة عشوائية طبقية من مجتمع الدراسة البالغ (8150) وقد بلغ حجم العينة (830) من الذكور والإناث وتمثل نسبة (10%) من مجتمع الدراسة وبعد جمع البيانات قام الباحث بتحليلها إحصائياً عن طريق استخدام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية ((S.P.S.S مستخدماً إختبار (ت) لعينتين مستقلتين ومعامل إرتباط بيرسون وإختبار التحليل الآحادي (انوفا) وأظهر البحث مجموعة من النتائج أهمها ارتفاع معدل الذكاء لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي وتتسم الصحة النفسية بالإرتفاع لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحلية شندي ولا توجد علاقة بين معدل الذكاء والصحة النفسية ولا توجد فروق في معدل الذكاء وفقاً لمتغير النوع(ذكور ،إناث) ولا توجد علاقة بين معدل الذكاء والعمر ولا توجد علاقة بين الذكاء ومستوى تعليم الوالدين ولا توجد فروق في معدل الذكاء تبعاً لمتغير السكن(ريف- حضر) وكذلك لا توجد فروق في معدل الذكاء ومتغير صلة القرابة بين الوالدين . وفي الختام توصل الباحث إلى عدد من التوصيات أهمها: ضرورة توفير مرشدين نفسيين في المدارس الثانوية وضرورة الرجوع إلى العيش في الأسر الممتدة كما توصل إلى بعض من المقترحات لدراسات مستقبلية ومن ثم تبيين المصادر التي إستند عليها