المكان (URI): http://hdl.handle.net/123456789/909
التاريخ: 2018-12
الخلاصة:
هدفت الدراسة للتعرف على العلاقة بين مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة القضارف، واشتملت عينة الدراسة على (238) طالب وطالبة، استخدم الباحث في هذه الدراسة مقياس مستوى الطموح والذي قام بإعداده محمد عبد التواب أبو النور، وسيد عبد العظيم (2006م). وتأتي أهمية الدراسة الحالية في تناولها لإحدى الموضوعات البحثية المهمة في مجال علم النفس التربوي وهو التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الجامعية. من أهم النتائج التي خلصت إليها الدراسة أنه توجد علاقة بين مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة القضارف، وأيضاً عدم وجود فروق دالة في كل من مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة القضارف تعزى للتخصص (علمي/أدبي)، كما خلصت الدراسة أيضاً إلى عدم وجود فروق دالة في كل من مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة القضارف تعزى للوضع الاجتماعي والاقتصادي. The study aimed to identify the relationship between the level of ambition and academic achievement among Gedaref University students, and included a sample study on 238 male and female students, the researcher used in this study, the level of ambition scale, which was prepared by Mohamed Abdel Tawab Abu Nur, and Syed Abdul Azim (2006 m). The importance of the current study, in dealing with one of the important research topics in the field of educational psychology and is academic achievement among undergraduate students. Among the most important findings of the study that there is a relationship between the level of ambition and academic achievement among Gedaref University students, and also the lack of significant differences in both the level of ambition and academic achievement among Gedaref University students are attributable to specialize (scientific / literary), The study also concluded that the existence of significant differences in both the level of ambition and academic achievement among students of the University of Gedaref attributed the social and economic situation.
الوصف:
هدفت الدراسة للتعرف على العلاقة بين مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة القضارف، واشتملت عينة الدراسة على (238) طالب وطالبة، استخدم الباحث في هذه الدراسة مقياس مستوى الطموح والذي قام بإعداده محمد عبد التواب أبو النور، وسيد عبد العظيم (2006م). وتأتي أهمية الدراسة الحالية في تناولها لإحدى الموضوعات البحثية المهمة في مجال علم النفس التربوي وهو التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الجامعية. من أهم النتائج التي خلصت إليها الدراسة أنه توجد علاقة بين مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة القضارف، وأيضاً عدم وجود فروق دالة في كل من مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة القضارف تعزى للتخصص (علمي/أدبي)، كما خلصت الدراسة أيضاً إلى عدم وجود فروق دالة في كل من مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة القضارف تعزى للوضع الاجتماعي والاقتصادي. The study aimed to identify the relationship between the level of ambition and academic achievement among Gedaref University students, and included a sample study on 238 male and female students, the researcher used in this study, the level of ambition scale, which was prepared by Mohamed Abdel Tawab Abu Nur, and Syed Abdul Azim (2006 m). The importance of the current study, in dealing with one of the important research topics in the field of educational psychology and is academic achievement among undergraduate students. Among the most important findings of the study that there is a relationship between the level of ambition and academic achievement among Gedaref University students, and also the lack of significant differences in both the level of ambition and academic achievement among Gedaref University students are attributable to specialize (scientific / literary), The study also concluded that the existence of significant differences in both the level of ambition and academic achievement among students of the University of Gedaref attributed the social and economic situation.