عنوان الدراسة: إساءة المعاملة البدنية والإهمال الوالدي والطمأنينة النفسية والاكتئاب لدى
١٢ ) بمدينة مكة المكرمة. - عينة من تلميذات المرحلة الابتدائية ( ١١
اسم الباحثة: مي كامل محمد بوقري.
أهداف الدراسة:
هدفت الدراسة إلي معرفة العلاقة بين إساءة المعاملة البدنية والإهمال الوالدي وكل من الطمأنينة
النفسية والاكتئاب، كما تهدف إلي معرفة الفروق في متوسط درجات كل من الطمأنينة النفسية والاكتئاب بين
التلميذات اللاتي تعرضن للإساءة والتلميذات اللاتي لم يتعرضن لها.
منهج الدراسة:
المنهج المستخدم هو المنهج الوصفي لأنه أنسب إلى معرفة الواقع لجوانب الدراسة.
عينة الدراسة:
(١٢- تكونت عينة الدراسة من طالبات الصف السادس من المرحلة الابتدائية اللاتي تتراوح أعمارهن بين ( ١١
سنة والبالغ عددهن ( ٤٧٢ ) طالبة، اللاتي يدرسن في عدد ( ١٣٤ ) مدرسة ابتدائية حكومية بمدينة مكة
المكرمة.
أدوات الدراسة:
استخدمت الباحثة ثلاثة مقاييس هي: مقياس الطمأنينة النفسية ( الدليم وآخرون ، ١٩٩٣ م)، ومقياس إساءة
معاملة الطفل البدنية وإهماله (إسماعيل ١٩٩٦ م)، ومقياس اكتئاب الأطفال المقنن على البيئة السعودية
(إسماعيل والنفيعي ٢٠٠٠ م).
نتائج الدراسة:
١- توجد علاقة دالة إحصائياً بين إساءة المعاملة والإهمال الوالدي والاكتئاب لدى تلميذات المرحلة الابتدائية
. بمكة المكرمة، حيث بلغت قيمة معامل الارتباط ٠.٢٢٥ عند مستوى دلالة ٠.٠١
٢- توجد علاقة دالة إحصائياً بين إساءة المعاملة والإهمال الوالدي والطمأنينة لدى تلميذات المرحلة الابتدائية
. بمكة المكرمة ، حيث بلغت قيمة معامل الارتباط ٠.١٩٢ عند مستوى دلالة أقل من ٠.٠٥
٣- توجد فروق دالة إحصائيا في متوسط درجات الاكتئاب بين التلميذات اللاتي تعرضن للإساءة والتلميذات
اللاتي لم يتعرضن لها، وكانت الفروق لصالح التلميذات المتعرضات للإساءة.
٤- توجد فروق دالة إحصائيا في متوسط درجات الطمأنينة النفسية بين التلميذات اللاتي تعرضن للإساءة
والتلميذات اللاتي لم يتعرضن لها، وكانت الفروق لصالح الطالبات اللاتي لم يتعرضن للإساءة.
توصيات الدراسة:
١- أن يتم إبراز الآثار الإيجابية لحسن معاملة التلميذات والتي تزيد من الشعور بالطمأنينة النفسية لديهن.
٢- أن يتم تحذير الوالدين من خطورة الاكتئاب التي تعاني منه التلميذات اللاتي يتعرضن للإساءة.
٣- أن يتم عقد دورات تدريبية للأسر من خلال الجمعيات الأهلية لتوضيح أساليب تربية الابناء\
SUMMARY OF THE STUDY
- Title Of The Study: Physical abuse and parental neglect and
psychological comfort and depression among a sample of primary
school pupils (١١-١٢) in Makah AL Macrame .
- Objectives of study :
Study aims to determine the relationship between physical abuse and
parental neglect and all the tranquility of psychological depression, also aims to
know the differences in the average degree of confidence of both psychological
and depression among students who have been victims of abuse and students who
had not been exposed to it.
- Methodology of the study :
The Descriptive methodology that be used because it is suitable for
knowing the true of the study .
- Sample of study:
The study sample consisted of students in sixth grade of primary school
children between the ages of (١١-١٢) years and the number of (٤٧٢) women, who
are studying in the number of (١٣٤) government primary schools in Mecca only.
-Study Tools :
The researcher used three measures: the measure of psychological
reassurance, (Dulaym and others, ١٩٩٣), the measure of physical child abuse and
neglect, (Ismail ,١٩٩٦), and the children's depression scale, systematized on the
environment of Saudi Arabia (Ismail Alinviei ٢٠٠٠).
-Findings :
١ - There is a function of a statistical relationship between abuse and parental
neglect and depression among primary school pupils in Mecca, as the
value of the coefficient ٠,٢٢٥ at the level of significance ٠.٠١.
٢ - There is a function of a statistical relationship between abuse and parental
neglect and tranquility to the primary school pupils in Mecca, as the value
of the coefficient ٠,١٩٢ at the level of significance is less than ٠.٠٥.
٣ - There are differences in the average levels of depression among students who
have been victims of abuse and students who had not been exposed to it,
and the differences for the benefit of the students subjected to abuse.
٤ - There are differences in the average degree of trust between the students who
have been victims of abuse and students who had not been exposed to it,
and The differences for the benefit of students who had not been exposed
to abuse.
- The recommendations of the study:
١- that is to highlight the positive effects of good treatment of students and
increase their sense of confidence with the psychological. .
٢- That parents are warned of the danger of depression experienced by students
who are victims of abuse .
٣- to hold training sessions for families, through NGOs in order to clarify the
methods of rearing children's.
التحميل
http://adf.ly/GHaAS
او
http://filedefend.com/u9m8q74siqiw/7386.pdf
١٢ ) بمدينة مكة المكرمة. - عينة من تلميذات المرحلة الابتدائية ( ١١
اسم الباحثة: مي كامل محمد بوقري.
أهداف الدراسة:
هدفت الدراسة إلي معرفة العلاقة بين إساءة المعاملة البدنية والإهمال الوالدي وكل من الطمأنينة
النفسية والاكتئاب، كما تهدف إلي معرفة الفروق في متوسط درجات كل من الطمأنينة النفسية والاكتئاب بين
التلميذات اللاتي تعرضن للإساءة والتلميذات اللاتي لم يتعرضن لها.
منهج الدراسة:
المنهج المستخدم هو المنهج الوصفي لأنه أنسب إلى معرفة الواقع لجوانب الدراسة.
عينة الدراسة:
(١٢- تكونت عينة الدراسة من طالبات الصف السادس من المرحلة الابتدائية اللاتي تتراوح أعمارهن بين ( ١١
سنة والبالغ عددهن ( ٤٧٢ ) طالبة، اللاتي يدرسن في عدد ( ١٣٤ ) مدرسة ابتدائية حكومية بمدينة مكة
المكرمة.
أدوات الدراسة:
استخدمت الباحثة ثلاثة مقاييس هي: مقياس الطمأنينة النفسية ( الدليم وآخرون ، ١٩٩٣ م)، ومقياس إساءة
معاملة الطفل البدنية وإهماله (إسماعيل ١٩٩٦ م)، ومقياس اكتئاب الأطفال المقنن على البيئة السعودية
(إسماعيل والنفيعي ٢٠٠٠ م).
نتائج الدراسة:
١- توجد علاقة دالة إحصائياً بين إساءة المعاملة والإهمال الوالدي والاكتئاب لدى تلميذات المرحلة الابتدائية
. بمكة المكرمة، حيث بلغت قيمة معامل الارتباط ٠.٢٢٥ عند مستوى دلالة ٠.٠١
٢- توجد علاقة دالة إحصائياً بين إساءة المعاملة والإهمال الوالدي والطمأنينة لدى تلميذات المرحلة الابتدائية
. بمكة المكرمة ، حيث بلغت قيمة معامل الارتباط ٠.١٩٢ عند مستوى دلالة أقل من ٠.٠٥
٣- توجد فروق دالة إحصائيا في متوسط درجات الاكتئاب بين التلميذات اللاتي تعرضن للإساءة والتلميذات
اللاتي لم يتعرضن لها، وكانت الفروق لصالح التلميذات المتعرضات للإساءة.
٤- توجد فروق دالة إحصائيا في متوسط درجات الطمأنينة النفسية بين التلميذات اللاتي تعرضن للإساءة
والتلميذات اللاتي لم يتعرضن لها، وكانت الفروق لصالح الطالبات اللاتي لم يتعرضن للإساءة.
توصيات الدراسة:
١- أن يتم إبراز الآثار الإيجابية لحسن معاملة التلميذات والتي تزيد من الشعور بالطمأنينة النفسية لديهن.
٢- أن يتم تحذير الوالدين من خطورة الاكتئاب التي تعاني منه التلميذات اللاتي يتعرضن للإساءة.
٣- أن يتم عقد دورات تدريبية للأسر من خلال الجمعيات الأهلية لتوضيح أساليب تربية الابناء\
SUMMARY OF THE STUDY
- Title Of The Study: Physical abuse and parental neglect and
psychological comfort and depression among a sample of primary
school pupils (١١-١٢) in Makah AL Macrame .
- Objectives of study :
Study aims to determine the relationship between physical abuse and
parental neglect and all the tranquility of psychological depression, also aims to
know the differences in the average degree of confidence of both psychological
and depression among students who have been victims of abuse and students who
had not been exposed to it.
- Methodology of the study :
The Descriptive methodology that be used because it is suitable for
knowing the true of the study .
- Sample of study:
The study sample consisted of students in sixth grade of primary school
children between the ages of (١١-١٢) years and the number of (٤٧٢) women, who
are studying in the number of (١٣٤) government primary schools in Mecca only.
-Study Tools :
The researcher used three measures: the measure of psychological
reassurance, (Dulaym and others, ١٩٩٣), the measure of physical child abuse and
neglect, (Ismail ,١٩٩٦), and the children's depression scale, systematized on the
environment of Saudi Arabia (Ismail Alinviei ٢٠٠٠).
-Findings :
١ - There is a function of a statistical relationship between abuse and parental
neglect and depression among primary school pupils in Mecca, as the
value of the coefficient ٠,٢٢٥ at the level of significance ٠.٠١.
٢ - There is a function of a statistical relationship between abuse and parental
neglect and tranquility to the primary school pupils in Mecca, as the value
of the coefficient ٠,١٩٢ at the level of significance is less than ٠.٠٥.
٣ - There are differences in the average levels of depression among students who
have been victims of abuse and students who had not been exposed to it,
and the differences for the benefit of the students subjected to abuse.
٤ - There are differences in the average degree of trust between the students who
have been victims of abuse and students who had not been exposed to it,
and The differences for the benefit of students who had not been exposed
to abuse.
- The recommendations of the study:
١- that is to highlight the positive effects of good treatment of students and
increase their sense of confidence with the psychological. .
٢- That parents are warned of the danger of depression experienced by students
who are victims of abuse .
٣- to hold training sessions for families, through NGOs in order to clarify the
methods of rearing children's.
التحميل
http://adf.ly/GHaAS
او
http://filedefend.com/u9m8q74siqiw/7386.pdf