يتناول هذا البحث الكفاءة الذاتية وعلاقتها بالضغوط المهنية لدى معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم وعلاقتها ببعض المتغيرات. تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي. تمثل مجتمع البحث في معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم. وبلغ حجم العينة (200) معلماً تم اختيارها بالطريقة الطبقية العشوائية. تمثلت أدوات البحث في استمارة المعلومات الأساسية ومقياسي الكفاءة الذاتية والضغوط المهنية. تم استخدام الأساليب الإحصائية الآتية: معادلة ألفا كرونباخ. معامل الارتباط العزمي لبيرسون. اختبار (ت) لعينة واحدة مستقلة. اختبار مان وتني. معامل ارتباط سبيرمان للرتب. توصل البحث إلى النتائج التالية: تتسم الكفاءة الذاتية لدى معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم بالارتفاع. توجد علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين الكفاءة الذاتية والضغوط المهنية لدى معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم. توجد علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية بين الكفاءة الذاتية والعمر الزمني لدى معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم. توجد علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية بين الكفاءة الذاتية وسنوات الخبرة لدى معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم. لا توجد علاقة ارتباطية بين الكفاءة الذاتية والمؤهل العلمي لدى معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءة الذاتية لدى الذكور والإناث من معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءة الذاتية لدى معلمي التربية الخاصة بولاية الخرطوم تبعاً لمتغير الحالة الاجتماعية. وتمثلت أهم التوصيات في الاهتمام بإعداد معلم التربية الخاصة قبل الخدمة وأثنائها وأن يكون في هذه البرامج مزيد من التخصصية حتى تناسب طبيعة كل إعاقة. وتنمية الكفاءة الذاتية لمعلم التربية الخاصة من خلال الدورات التدريبية التي تقوم بها إدارة التربية الخاصة بوزارة التربية والتعليم.
This research tackled the Self-Efficacy and its relationship with occupational stress among teachers with special needs. The research used the descriptive correlated method. The population comprised special needs teachers in Khartoum State. The sample consisted of (200) special needs teachers selected by using stratified random sampling method. The research tools comprised primary information form and Self-Efficacy and occupational stress among teachers with special needs scales. The collected data was analyzed statistically by the following tests: Alpha chronbac formula, Berson's correlation coefficient, T-test for one sample, Manwitny test and Spearman–Brown's correlation coefficient. The research come to the following conclusion: There was significant statistical increase on self-Efficacy among teachers with special needs. There was negative significant relationship between self-Efficacy and occupational stress among teachers with special needs. There was significant relationship between self-Efficacy and age among teachers with special needs. There was significant relationship between self-Efficacy and experience years among teachers with special needs. There was no significant relationship between self-Efficacy and scientific qualification among teachers with special needs.There were no significant statistical differences between male and female on Self-Efficacy among teachers with special needs. There were no significant statistical differences between married and unmarried on Self-Efficacy among teachers with special needs.
This research tackled the Self-Efficacy and its relationship with occupational stress among teachers with special needs. The research used the descriptive correlated method. The population comprised special needs teachers in Khartoum State. The sample consisted of (200) special needs teachers selected by using stratified random sampling method. The research tools comprised primary information form and Self-Efficacy and occupational stress among teachers with special needs scales. The collected data was analyzed statistically by the following tests: Alpha chronbac formula, Berson's correlation coefficient, T-test for one sample, Manwitny test and Spearman–Brown's correlation coefficient. The research come to the following conclusion: There was significant statistical increase on self-Efficacy among teachers with special needs. There was negative significant relationship between self-Efficacy and occupational stress among teachers with special needs. There was significant relationship between self-Efficacy and age among teachers with special needs. There was significant relationship between self-Efficacy and experience years among teachers with special needs. There was no significant relationship between self-Efficacy and scientific qualification among teachers with special needs.There were no significant statistical differences between male and female on Self-Efficacy among teachers with special needs. There were no significant statistical differences between married and unmarried on Self-Efficacy among teachers with special needs.