الاحتراق النفسي وعلاقتھ ببعض المتغیرات الدیمغرافیة لدى
معلمات ریاض الأطفال بمحلیة أم درمان وسط
Burnout and its's relationship with
some varaibales to the kindegarten
teachers – Omdurman Wast Locality
إعداد الطالبة إش ا رف
تیسیر خالد عبد الباقي
الدكتورة. بخیتة محمد زین
المستخلص
یهدف هذا البحث إلى معرفة السمة العامة للاحت ا رق النفسي لدى معلمات
ریاض الأطفال بمحلیة أمدرمان، معرفة دلالة الفروق في مستوى الاحت ا رق النفسي
التي تعزى لمتغیر نوع الروضة (نموذجیة/شعبیة)، معرفة درجة العلاقة بین مستوى
الاحت ا رق النفسي لدى معلمات ریاض الأطفال ومتغی ا رت المؤهل الأكادیمي وسنوات
الخبرة. بلغ حجم العینة المختارة نسبة ( 26.7 %) من المجتمع أي ( 60 ) معلمة من
ریاض الأطفال الشعبیة والنموذجیة. اشتملت أدوات الد ا رسة استمارة البیانات
الأساسیة، بالإضافة إلى مقیاس ماسلاش للاحت ا رق النفسي. وكانت أهم النتائج التي
توصلت إلیها الباحثة أهمها:
أن السمة العامة للاحترق النفسي تتمیز بالانخفاض لدى معلمات ریاض الأطفال
بمحلیة أم درمان، عدم وجود فروق دالة إحصائیاً في مستوى الاحت ا رق النفسي بجمیع
أبعاده وعلى الدرجة الكلیة للمقیاس، وهي عدم وجود علاقة ارتباطیة دالة بین
الاحت ا رق النفسي لدى معلمات ریاض الأطفال الشعبیة والنموذجیة ومتغیري المؤهل
الأكادیمي وسنوات الخبرة. ومن أهم توصیات الد ا رسة الاهتمام بمعلمة الروضة من
جمیع الجوانب المحیطة بها لان إحساساها بالاهتمام والمساندة یقلل من الاحت ا رق
النفسي لدیها.
د
المستخلص باللغة الإنجلیزیة
This study aims to know the general feaure of psychological
burnout among kindergarten teachers in Omdurman locality, the
differences in the levels of psychological burnout due to type of
kindergarten (ideal/public), the degree of relationship between
psychological burnout and the variables of academic
qualification and years of experiences. The study sample
included (26.7%) of the total population of teachers (60)
teachers selected from local and ideal kindergartens in the area.
The study tools included basic information form and Maslach
Scale of Burnout. The researcher revealed that the general
feature of psychological burnout among kindergarten teachers in
Omdurman locality tend to be low, there are no signficant
differences in burnout due to type of kindergarten and no
significant correlation was found between the level of burnout
and academic qualification and years of experience of the
kindergarten teachers. The study highly recommends putting of
more interest on the kindergarten teachers from all her aspects
because her feeling with support and interesnt minimizes
burnout.
معلمات ریاض الأطفال بمحلیة أم درمان وسط
Burnout and its's relationship with
some varaibales to the kindegarten
teachers – Omdurman Wast Locality
إعداد الطالبة إش ا رف
تیسیر خالد عبد الباقي
الدكتورة. بخیتة محمد زین
المستخلص
یهدف هذا البحث إلى معرفة السمة العامة للاحت ا رق النفسي لدى معلمات
ریاض الأطفال بمحلیة أمدرمان، معرفة دلالة الفروق في مستوى الاحت ا رق النفسي
التي تعزى لمتغیر نوع الروضة (نموذجیة/شعبیة)، معرفة درجة العلاقة بین مستوى
الاحت ا رق النفسي لدى معلمات ریاض الأطفال ومتغی ا رت المؤهل الأكادیمي وسنوات
الخبرة. بلغ حجم العینة المختارة نسبة ( 26.7 %) من المجتمع أي ( 60 ) معلمة من
ریاض الأطفال الشعبیة والنموذجیة. اشتملت أدوات الد ا رسة استمارة البیانات
الأساسیة، بالإضافة إلى مقیاس ماسلاش للاحت ا رق النفسي. وكانت أهم النتائج التي
توصلت إلیها الباحثة أهمها:
أن السمة العامة للاحترق النفسي تتمیز بالانخفاض لدى معلمات ریاض الأطفال
بمحلیة أم درمان، عدم وجود فروق دالة إحصائیاً في مستوى الاحت ا رق النفسي بجمیع
أبعاده وعلى الدرجة الكلیة للمقیاس، وهي عدم وجود علاقة ارتباطیة دالة بین
الاحت ا رق النفسي لدى معلمات ریاض الأطفال الشعبیة والنموذجیة ومتغیري المؤهل
الأكادیمي وسنوات الخبرة. ومن أهم توصیات الد ا رسة الاهتمام بمعلمة الروضة من
جمیع الجوانب المحیطة بها لان إحساساها بالاهتمام والمساندة یقلل من الاحت ا رق
النفسي لدیها.
د
المستخلص باللغة الإنجلیزیة
This study aims to know the general feaure of psychological
burnout among kindergarten teachers in Omdurman locality, the
differences in the levels of psychological burnout due to type of
kindergarten (ideal/public), the degree of relationship between
psychological burnout and the variables of academic
qualification and years of experiences. The study sample
included (26.7%) of the total population of teachers (60)
teachers selected from local and ideal kindergartens in the area.
The study tools included basic information form and Maslach
Scale of Burnout. The researcher revealed that the general
feature of psychological burnout among kindergarten teachers in
Omdurman locality tend to be low, there are no signficant
differences in burnout due to type of kindergarten and no
significant correlation was found between the level of burnout
and academic qualification and years of experience of the
kindergarten teachers. The study highly recommends putting of
more interest on the kindergarten teachers from all her aspects
because her feeling with support and interesnt minimizes
burnout.