الأستاذ الدكتور/ على أحمد الطراح
عميد كلية العلوم الاجتماعية
جامعة الكويت
ملخص
يمثل الشباب نسبة كبيرة من السكان في اﻟﻤﺠتمع الكويتي ، مما يستدعى الاهتمام ﺑﻬذا القطاع المهم وتوجيهه التوجيه الصحيح لكي
يمارس دوره في عملية التنمية الاجتماعية والاقتصادية.ويتطلب توجيه الشباب التعرف أولا على مشكلاﺗﻬم ومدى حدة هذه المشكلات .
وﺗﻬدف هذه الدراسة إلى التعرف على طبيعة المشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية للشباب الكويتي ، كما ﺗﻬدف إلى تحديد الفروق بين الذكور
والإناث فيما يتعلق بالمشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية . إضافة إلى مقارنة نتائج الدراسة الحالية بنتائج الدراسات السابقة التي أجريت في
اﻟﻤﺠتمع الكويتي.
واستخدمت الدراسة عينة قوامها ١٧٩٤ من الطلاب والطالبات الكويتيين بجامعة الكويت والكليات التطبيقية التابعة للهيئة
العامة للتعليم التطبيقي والتدريب ، وطبق عليهم استبانة للمشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية بعنوان " مشكلات تواجهنى " مكونة من ثلاثة
أقسام : يضم القسم الأول التعليمات وطريقة الاستجابة والبيانات الديموغرافية ، في حين يضم القسم الثاني قائمة فرعية للمشكلات
الشخصية وعددها ٢٨ مشكلة ، أما القسم الثالث فيضم قائمة ثانية احتوت على ٤٧ مشكلة مجتمعية . وكشفت نتائج الدراسة عن وجود
عدد من المشكلات يعتبرها الشباب الأكثر أهمية والتي تشير في مجملها إلى بعض المظاهر النفسية والاجتماعية السلبية، كذلك أظهرت النتائج
تماثلا كبيرًا فيما يتعلق بالمشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية التي تواجهه الجنسين أو تلك المشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية التي تواجه طلبة الجامعة
وطلبة الكليات التطبيقية مما يؤكد أهمية الدراسة في رصدها للمشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية في اﻟﻤﺠتمع الكويتي . كما أكدت الدراسة بعضًا
من النتائج التي توصلت إليها الدراسات السابقة في الموضوع . وأخيرًا تضمنت الدراسة عددًا من الاستنتاجات والاقتراحات التي يمكن أن
تسهم في بناء استراتيجيات فعالة لمواجهة مشكلات الشباب في اﻟﻤﺠتمع الكويتي .
Study on the Personal and Societal Problems
of Youth in the Kuwaiti Society
ABSTRACT
An empirical study was conducted on a representative sample of 1794 students, both
male and female, with the explicit purpose of determining their dominant personal and
societal problems that primarily influenced their behaviors, and moulded their attitudes
in the Kuwaiti society. The study, primarily targeting the youth sector of the society,
included students representing two educational institutions, Kuwait University, and the
Institution of Public Authority for Applied Education and Training, recording their
responses on a pre-coded questionnaire that included a total of 75 questions, of which 28
items specifically concerned personal problems and another 47 addressed major social
concerns. The responses were analyzed using SPSS version, and the results significantly
provided revealing insights into some of the most significant issues that constitute the
core of the problems currently affecting the youth in the Kuwaiti society. The study
found an overwhelming gender consensus on such significant issues as prevalence of
excessive leisure with no constructive avenues or outlets for meaningful pursuits, the
deep-rooted 'wasta' system that perpetuates preferences, the lack of social justice which
leads to denial of fairness, and the prevailing social environment that precipitates deep
emotional stress.
When compared with similar youth-related studies elsewhere, some of our findings were
clearly indicative of those universal issues that are significantly affecting youth in many
cultures and societies, especially concerning the spheres of excessive leisure or free time
with absence of useful avenues to chanelize their energies through constructive
pursuits. However, some of the problems that our study revealed are typical to Kuwaiti
society, particularly the operation of the "wasta" system and "unjust" practices, which
along with the excessive free time, is creating an alarming scenario, indicative of the
social environment under which our youth are being nurtured, groomed and socialized.
Considering that youth are the most important pillars of the society, our results underlie
a critical need for the policy-makers to formulate specific youth-intensive policies that
encourage responsibility, stimulate a healthy and positive attitude, and make them
effective contributors and partners in the national and social development. The study
also perceives a clear need for a wider, more comprehensive study to examine the youth
priorities and prevailing obstacles to their personal and professional growth to
determine broad patterns and values that characterize youth in the Kuwaiti social
context.
عميد كلية العلوم الاجتماعية
جامعة الكويت
ملخص
يمثل الشباب نسبة كبيرة من السكان في اﻟﻤﺠتمع الكويتي ، مما يستدعى الاهتمام ﺑﻬذا القطاع المهم وتوجيهه التوجيه الصحيح لكي
يمارس دوره في عملية التنمية الاجتماعية والاقتصادية.ويتطلب توجيه الشباب التعرف أولا على مشكلاﺗﻬم ومدى حدة هذه المشكلات .
وﺗﻬدف هذه الدراسة إلى التعرف على طبيعة المشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية للشباب الكويتي ، كما ﺗﻬدف إلى تحديد الفروق بين الذكور
والإناث فيما يتعلق بالمشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية . إضافة إلى مقارنة نتائج الدراسة الحالية بنتائج الدراسات السابقة التي أجريت في
اﻟﻤﺠتمع الكويتي.
واستخدمت الدراسة عينة قوامها ١٧٩٤ من الطلاب والطالبات الكويتيين بجامعة الكويت والكليات التطبيقية التابعة للهيئة
العامة للتعليم التطبيقي والتدريب ، وطبق عليهم استبانة للمشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية بعنوان " مشكلات تواجهنى " مكونة من ثلاثة
أقسام : يضم القسم الأول التعليمات وطريقة الاستجابة والبيانات الديموغرافية ، في حين يضم القسم الثاني قائمة فرعية للمشكلات
الشخصية وعددها ٢٨ مشكلة ، أما القسم الثالث فيضم قائمة ثانية احتوت على ٤٧ مشكلة مجتمعية . وكشفت نتائج الدراسة عن وجود
عدد من المشكلات يعتبرها الشباب الأكثر أهمية والتي تشير في مجملها إلى بعض المظاهر النفسية والاجتماعية السلبية، كذلك أظهرت النتائج
تماثلا كبيرًا فيما يتعلق بالمشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية التي تواجهه الجنسين أو تلك المشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية التي تواجه طلبة الجامعة
وطلبة الكليات التطبيقية مما يؤكد أهمية الدراسة في رصدها للمشكلات الشخصية واﻟﻤﺠتمعية في اﻟﻤﺠتمع الكويتي . كما أكدت الدراسة بعضًا
من النتائج التي توصلت إليها الدراسات السابقة في الموضوع . وأخيرًا تضمنت الدراسة عددًا من الاستنتاجات والاقتراحات التي يمكن أن
تسهم في بناء استراتيجيات فعالة لمواجهة مشكلات الشباب في اﻟﻤﺠتمع الكويتي .
Study on the Personal and Societal Problems
of Youth in the Kuwaiti Society
ABSTRACT
An empirical study was conducted on a representative sample of 1794 students, both
male and female, with the explicit purpose of determining their dominant personal and
societal problems that primarily influenced their behaviors, and moulded their attitudes
in the Kuwaiti society. The study, primarily targeting the youth sector of the society,
included students representing two educational institutions, Kuwait University, and the
Institution of Public Authority for Applied Education and Training, recording their
responses on a pre-coded questionnaire that included a total of 75 questions, of which 28
items specifically concerned personal problems and another 47 addressed major social
concerns. The responses were analyzed using SPSS version, and the results significantly
provided revealing insights into some of the most significant issues that constitute the
core of the problems currently affecting the youth in the Kuwaiti society. The study
found an overwhelming gender consensus on such significant issues as prevalence of
excessive leisure with no constructive avenues or outlets for meaningful pursuits, the
deep-rooted 'wasta' system that perpetuates preferences, the lack of social justice which
leads to denial of fairness, and the prevailing social environment that precipitates deep
emotional stress.
When compared with similar youth-related studies elsewhere, some of our findings were
clearly indicative of those universal issues that are significantly affecting youth in many
cultures and societies, especially concerning the spheres of excessive leisure or free time
with absence of useful avenues to chanelize their energies through constructive
pursuits. However, some of the problems that our study revealed are typical to Kuwaiti
society, particularly the operation of the "wasta" system and "unjust" practices, which
along with the excessive free time, is creating an alarming scenario, indicative of the
social environment under which our youth are being nurtured, groomed and socialized.
Considering that youth are the most important pillars of the society, our results underlie
a critical need for the policy-makers to formulate specific youth-intensive policies that
encourage responsibility, stimulate a healthy and positive attitude, and make them
effective contributors and partners in the national and social development. The study
also perceives a clear need for a wider, more comprehensive study to examine the youth
priorities and prevailing obstacles to their personal and professional growth to
determine broad patterns and values that characterize youth in the Kuwaiti social
context.