ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى
طلبة جامعة اليرموك، في ضوء متغيرات الجنس، وسنة الدراسة، و التخصص
ومستوى التحصيل الدراسي . تكونت عينة الدراسة من ( 1102 ) طالباً وطالبة،
منهم ( 514 ) طالباً، و( 588 ) طالبة موزعين على السنوات الدراسية الأربع لبرامج
درجة البكالوريوس، يمثلون فروع كليات الدراسة العلمية والإنساني ة. ولتحقيق
هدف الدراسة، تم استخدام الصورة المعربة من مقياس التفكير ما وراء المعرفي
أظهرت نتائج الدراسة حصول .(Schraw and Dennison, لشراو ودينسن ( 1994
أفراد العينة على مستوى مرتفع من التفكير ما وراء المعرفي على المقياس ككل،
وعلى جميع أبعاده: معالجة المعرفة، وتنظ يم المعرفة، ثم معرفة المعرف ة. أمّا فيما
يتعلق بمتغيرات الدراسة، فقد كشفت النتائج وجود أثر ذي دلالة إحصائية في
مستوى التفكير ما وراء المعرفي، وبعدي معالجة المعلومات و تنظيم المعرفة يعزى
للجنس ولصالح الإناث . كما كشفت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى
التفكير ما وراء المعرفي، وفي الأبعاد الثلاثة يعزى لمستوى التحصيل الدراسي،
ولصالح ذوي التحصيل المرتف ع. أظهرت النتائج أيضاً عدم وجود أثر ذي دلالة
إحصائية في مستوى التفكير ما وراء المعرفي يعزى لسنة الدراسة وللتخصص،
ووجود أثر ذي دلالة إحصائية في بعد تنظيم المعرفة يعزى للتخصص الدراسي،
ولصالح التخصصات الإنساني ة. (الكلمات المفتاحية : التفكير ما وراء المعرفي،
التحصيل الدراسي).
مقدمة: يتميز
Metacognitive Thinking Level Amongst a Sample of
Yarmouk University Students in the Light of Some
Variables
Abdelnaser Al- Jarrah and Alaa Addeen Obeidat, Faculty of
Education, Yarmouk University, Irbid, Jordan.
Abstract: This study aimed at identifying the level of metacognitive
thinking amongst Yarmouk University students in the light of the
variables of: gender, university year, specialization, and academic
achievement level. The sample of the study consisted of (1102)
students: (514) males and (588) females, distributed over the four
years of the B. Sc. And B.A. programs, in the faculties of humanities
and science. To achieve the aim of the study, an Arabic version of
Schraw and Denison's (1994) metacognitive thinking scale was used.
The results of the study revealed that the sample of the study showed a
high level of metacognitive thinking at the total score level, and at the
level of each domain separately: cognition processing, regulation of
cognition and knowledge of cognition. The results also indicated that
there were statistical significant differences in metacognitive thinking
level, and in the cognition processing and regulation of cognition
domains due to the gender in the favor of females, and there were
statistical significant differences in metacognitive thinking level in all
domains due to the academic achievement in the favor of the high
achievers. The results also revealed that there were no statistical
significant differences in metacognitive thinking level due to the
university year level, and academic specialization, and there were
statistical significant differences in regulation of cognition due to the
academic specialization in the favor of humanities. (Keywords:
metacognitive thinking, academic achievement).
طلبة جامعة اليرموك، في ضوء متغيرات الجنس، وسنة الدراسة، و التخصص
ومستوى التحصيل الدراسي . تكونت عينة الدراسة من ( 1102 ) طالباً وطالبة،
منهم ( 514 ) طالباً، و( 588 ) طالبة موزعين على السنوات الدراسية الأربع لبرامج
درجة البكالوريوس، يمثلون فروع كليات الدراسة العلمية والإنساني ة. ولتحقيق
هدف الدراسة، تم استخدام الصورة المعربة من مقياس التفكير ما وراء المعرفي
أظهرت نتائج الدراسة حصول .(Schraw and Dennison, لشراو ودينسن ( 1994
أفراد العينة على مستوى مرتفع من التفكير ما وراء المعرفي على المقياس ككل،
وعلى جميع أبعاده: معالجة المعرفة، وتنظ يم المعرفة، ثم معرفة المعرف ة. أمّا فيما
يتعلق بمتغيرات الدراسة، فقد كشفت النتائج وجود أثر ذي دلالة إحصائية في
مستوى التفكير ما وراء المعرفي، وبعدي معالجة المعلومات و تنظيم المعرفة يعزى
للجنس ولصالح الإناث . كما كشفت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى
التفكير ما وراء المعرفي، وفي الأبعاد الثلاثة يعزى لمستوى التحصيل الدراسي،
ولصالح ذوي التحصيل المرتف ع. أظهرت النتائج أيضاً عدم وجود أثر ذي دلالة
إحصائية في مستوى التفكير ما وراء المعرفي يعزى لسنة الدراسة وللتخصص،
ووجود أثر ذي دلالة إحصائية في بعد تنظيم المعرفة يعزى للتخصص الدراسي،
ولصالح التخصصات الإنساني ة. (الكلمات المفتاحية : التفكير ما وراء المعرفي،
التحصيل الدراسي).
مقدمة: يتميز
Metacognitive Thinking Level Amongst a Sample of
Yarmouk University Students in the Light of Some
Variables
Abdelnaser Al- Jarrah and Alaa Addeen Obeidat, Faculty of
Education, Yarmouk University, Irbid, Jordan.
Abstract: This study aimed at identifying the level of metacognitive
thinking amongst Yarmouk University students in the light of the
variables of: gender, university year, specialization, and academic
achievement level. The sample of the study consisted of (1102)
students: (514) males and (588) females, distributed over the four
years of the B. Sc. And B.A. programs, in the faculties of humanities
and science. To achieve the aim of the study, an Arabic version of
Schraw and Denison's (1994) metacognitive thinking scale was used.
The results of the study revealed that the sample of the study showed a
high level of metacognitive thinking at the total score level, and at the
level of each domain separately: cognition processing, regulation of
cognition and knowledge of cognition. The results also indicated that
there were statistical significant differences in metacognitive thinking
level, and in the cognition processing and regulation of cognition
domains due to the gender in the favor of females, and there were
statistical significant differences in metacognitive thinking level in all
domains due to the academic achievement in the favor of the high
achievers. The results also revealed that there were no statistical
significant differences in metacognitive thinking level due to the
university year level, and academic specialization, and there were
statistical significant differences in regulation of cognition due to the
academic specialization in the favor of humanities. (Keywords:
metacognitive thinking, academic achievement).