العصيمي، منصور بن دخيل موسى; مقدم، عبد الحفيظ سعيد مشرف.; الكردي، خالد إبراهيم مناقش; الحسين، عبد العزيز بن محمد أحمد مناقش
Study Title: Relationship of psychosocial and social factors with risky behavior among secondary school students in Riyadh – towards a proposed constructional model - Student: Mansour Dakheel Mousa Alosaimi Advisor: Prof. Abdulhafiz Saeed Maqdam Study Problem: What are the psychological and social factors associated with risky behavior among secondary school students? Objectives: The study aims to: • Identifying pervasive risky behaviors among secondary school students in Riyadh. • Identifying psychological factors most closely associated with forms of risky behavior. • Identifying social factors most closely associated with forms of risky behavior . • Identifying psychological and social factors most predictable with forms of risky behavior. • Applying proposed statistical model for relations between psychosocial and social factors and risk behavior. Study Population: 107000 secondary school students in Riyadh. Study Methodology: The researcher used the comparative correlative descriptive approach, and the questionnaire was used as a tool for the study. Main Results : • Study results showed that reckless driving behavior ranked first among the forms of pervasive risky behaviors among high school students in Riyadh, with a mean of (4.439) • Study results showed that the most psychological factors linked to forms of risky behavior are antisocial character "psychopathic". • Study results showed an inverse negative relationship statistically significant at the 0.05 level or less between the family cohesion and forms of risky behavior . Main recommendations: • Care of all aspects of the family and provide all kinds of support to promote its educational duties. • Accurate diagnosis of children by specialized psychological, social and medical units to determine the indicators of anomalous character and deal with it from the beginning. • Intensive care of school and provide all kinds of support to it, and increase the specialized psychologists, especially in the early stages of education, to determine the forms of behavior among youngsters. • Establishing headquarters, centers and clubs for young people spend their leisure time and be an alternative to risky behaviors. • Conduct a specialized scientific study about risky behaviors among elementary school students and their relation to family and social upbringing methods, and family cohesion. • Conduct a study on the environmental and genetic factors underlying the emergence of the anti- social personality.
مشكلة الدراسة: ما العوامل النفسية والاجتماعية المرتبطة بالسلوك الخطر لدى طلاب المرحلة الثانوية ؟ أهداف الدراسة : تهدف الدراسة إلى ما يلي : • معرفة السلوكيات الخطرة المنتشرة بين طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض. • معرفة العوامل النفسية الأكثر ارتباطاً بأشكال السلوك الخطر . • معرفة العوامل الاجتماعية الأكثر ارتباطاً بأشكال السلوك الخطر . • معرفة العوامل النفسية والاجتماعية الأكثر تنبؤاً بأشكال السلوك الخطر . • تطبيق النموذج الإحصائي المقترح للعلاقات بين العوامل النفسية والاجتماعية والسلوك الخطر . مجتمع الدراسة: طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض وعددهم 107000 طالب . منهج الدراسة : استخدم الباحث المنهج الوصفي في دراسة العلاقات المتبادلة بشقية الارتباطي والمقارن ، واستخدم الاستبانة كأداة للدراسة. أهم النتائج : • أظهرت نتائج الدراسة أن السلوك المتعلق بالقيادة المتهورة جاء في المرتبة الأولى بين أشكال السلوكيات الخطرة المنتشرة بين طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض بمتوسط حسابي(4.439) وانحراف معياري (3.075) ،يليه السلوك المتعلق بالميل للانتحار بمتوسط حسابي (3.96) وانحراف معياري (3.85)، ثم السلوك المتعلق بالانتماء لرفاق السوء بمتوسط حسابي (2.99) وانحراف معياري (4.03)، بينما جاء السلوك المتعلق بتعاطي المخدرات بالمرتبة الأخيرة بين السلوكيات الخطرة المنتشرة بين طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض بمتوسط حسابي (0.533) وانحراف معياري (2.06). • أظهرت نتائج الدراسة أن أكثر العوامل النفسية ارتباطاً بأشكال السلوك الخطر هي الشخصية المضادة للمجتمع "السيكوباتية " ، ويأتي تقدير الذات في المرتبة الثانية ، كما تأتي فعالية الذات في المرتبة الثالثة ، بينما يأتي الذكاء الانفعالي في المرتبة الأخيرة من حيث العوامل النفسية الأكثر ارتباطاً بأشكال السلوك الخطر . • بينت نتائج الدراسة وجود علاقة عكسية سالبة دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.05 فأقل بين التماسك الأسري وبين أشكال السلوك الخطر(القيادة المتهورة ، حمل السلاح ، الانتماء لرفاق السوء ، الميل للانتحار ،انتشار التدخين ، تعاطي المخدرات ، الجنس غير المشروع ، السرقة). أهم التوصيات في الدراسة : • العناية بالأسرة من جميع الجوانب وتقديم جميع أنواع الدعم لها حتى تنهض بوظائفها التربوية . • التشخيص الدقيق للأطفال من قبل وحدات متخصصة نفسية واجتماعية وطبية للوقوف على مؤشرات الشخصية الغير سوية والتعامل معها في مهدها . • العناية الفائقة بالمدرسة وتقديم جميع أنواع الدعم لها ، وزيادة الكوادر المتخصصة في مجال علم النفس ، خاصة في المراحل الأولية من التعليم ، للوقوف على أشكال السلوك بين الناشئة . • إنشاء مقرات وأندية ومراكز ، يقضي بها الشباب أوقات فراغهم وتكون بديلا نافعا لقضاء وقت الفراغ ، لإكساب السلوك الصحي والابتعاد عن السلوك الخطر . • إجراء دراسة علمية متخصصة ، حول مدى انتشار السلوكيات الخطرة لدى طلاب المرحلة الابتدائية وارتباطها بالتماسك الأسري . • إجراء دراسة حول العوامل البيئية والوراثية الكامنة وراء بروز الشخصية المضادة للمجتمع .
الوصف:
227 ورقة :
أطروحة (دكتوراه)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية والإدارية، قسم علم النفس، تخصص علم النفس الجنائي، 2014.
Study Title: Relationship of psychosocial and social factors with risky behavior among secondary school students in Riyadh – towards a proposed constructional model - Student: Mansour Dakheel Mousa Alosaimi Advisor: Prof. Abdulhafiz Saeed Maqdam Study Problem: What are the psychological and social factors associated with risky behavior among secondary school students? Objectives: The study aims to: • Identifying pervasive risky behaviors among secondary school students in Riyadh. • Identifying psychological factors most closely associated with forms of risky behavior. • Identifying social factors most closely associated with forms of risky behavior . • Identifying psychological and social factors most predictable with forms of risky behavior. • Applying proposed statistical model for relations between psychosocial and social factors and risk behavior. Study Population: 107000 secondary school students in Riyadh. Study Methodology: The researcher used the comparative correlative descriptive approach, and the questionnaire was used as a tool for the study. Main Results : • Study results showed that reckless driving behavior ranked first among the forms of pervasive risky behaviors among high school students in Riyadh, with a mean of (4.439) • Study results showed that the most psychological factors linked to forms of risky behavior are antisocial character "psychopathic". • Study results showed an inverse negative relationship statistically significant at the 0.05 level or less between the family cohesion and forms of risky behavior . Main recommendations: • Care of all aspects of the family and provide all kinds of support to promote its educational duties. • Accurate diagnosis of children by specialized psychological, social and medical units to determine the indicators of anomalous character and deal with it from the beginning. • Intensive care of school and provide all kinds of support to it, and increase the specialized psychologists, especially in the early stages of education, to determine the forms of behavior among youngsters. • Establishing headquarters, centers and clubs for young people spend their leisure time and be an alternative to risky behaviors. • Conduct a specialized scientific study about risky behaviors among elementary school students and their relation to family and social upbringing methods, and family cohesion. • Conduct a study on the environmental and genetic factors underlying the emergence of the anti- social personality.
مشكلة الدراسة: ما العوامل النفسية والاجتماعية المرتبطة بالسلوك الخطر لدى طلاب المرحلة الثانوية ؟ أهداف الدراسة : تهدف الدراسة إلى ما يلي : • معرفة السلوكيات الخطرة المنتشرة بين طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض. • معرفة العوامل النفسية الأكثر ارتباطاً بأشكال السلوك الخطر . • معرفة العوامل الاجتماعية الأكثر ارتباطاً بأشكال السلوك الخطر . • معرفة العوامل النفسية والاجتماعية الأكثر تنبؤاً بأشكال السلوك الخطر . • تطبيق النموذج الإحصائي المقترح للعلاقات بين العوامل النفسية والاجتماعية والسلوك الخطر . مجتمع الدراسة: طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض وعددهم 107000 طالب . منهج الدراسة : استخدم الباحث المنهج الوصفي في دراسة العلاقات المتبادلة بشقية الارتباطي والمقارن ، واستخدم الاستبانة كأداة للدراسة. أهم النتائج : • أظهرت نتائج الدراسة أن السلوك المتعلق بالقيادة المتهورة جاء في المرتبة الأولى بين أشكال السلوكيات الخطرة المنتشرة بين طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض بمتوسط حسابي(4.439) وانحراف معياري (3.075) ،يليه السلوك المتعلق بالميل للانتحار بمتوسط حسابي (3.96) وانحراف معياري (3.85)، ثم السلوك المتعلق بالانتماء لرفاق السوء بمتوسط حسابي (2.99) وانحراف معياري (4.03)، بينما جاء السلوك المتعلق بتعاطي المخدرات بالمرتبة الأخيرة بين السلوكيات الخطرة المنتشرة بين طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض بمتوسط حسابي (0.533) وانحراف معياري (2.06). • أظهرت نتائج الدراسة أن أكثر العوامل النفسية ارتباطاً بأشكال السلوك الخطر هي الشخصية المضادة للمجتمع "السيكوباتية " ، ويأتي تقدير الذات في المرتبة الثانية ، كما تأتي فعالية الذات في المرتبة الثالثة ، بينما يأتي الذكاء الانفعالي في المرتبة الأخيرة من حيث العوامل النفسية الأكثر ارتباطاً بأشكال السلوك الخطر . • بينت نتائج الدراسة وجود علاقة عكسية سالبة دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.05 فأقل بين التماسك الأسري وبين أشكال السلوك الخطر(القيادة المتهورة ، حمل السلاح ، الانتماء لرفاق السوء ، الميل للانتحار ،انتشار التدخين ، تعاطي المخدرات ، الجنس غير المشروع ، السرقة). أهم التوصيات في الدراسة : • العناية بالأسرة من جميع الجوانب وتقديم جميع أنواع الدعم لها حتى تنهض بوظائفها التربوية . • التشخيص الدقيق للأطفال من قبل وحدات متخصصة نفسية واجتماعية وطبية للوقوف على مؤشرات الشخصية الغير سوية والتعامل معها في مهدها . • العناية الفائقة بالمدرسة وتقديم جميع أنواع الدعم لها ، وزيادة الكوادر المتخصصة في مجال علم النفس ، خاصة في المراحل الأولية من التعليم ، للوقوف على أشكال السلوك بين الناشئة . • إنشاء مقرات وأندية ومراكز ، يقضي بها الشباب أوقات فراغهم وتكون بديلا نافعا لقضاء وقت الفراغ ، لإكساب السلوك الصحي والابتعاد عن السلوك الخطر . • إجراء دراسة علمية متخصصة ، حول مدى انتشار السلوكيات الخطرة لدى طلاب المرحلة الابتدائية وارتباطها بالتماسك الأسري . • إجراء دراسة حول العوامل البيئية والوراثية الكامنة وراء بروز الشخصية المضادة للمجتمع .
الوصف:
227 ورقة :
أطروحة (دكتوراه)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية والإدارية، قسم علم النفس، تخصص علم النفس الجنائي، 2014.