علم النفس الصحي
مرحبا بك
نتمني ات تجد بالمنتدي مايفيدك واذا رغبت في المشاركة فالتسجيل للمنتدي مفتوح

ولك الشكر

علم النفس الصحي
مرحبا بك
نتمني ات تجد بالمنتدي مايفيدك واذا رغبت في المشاركة فالتسجيل للمنتدي مفتوح

ولك الشكر

علم النفس الصحي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

علم النفس الصحيدخول

الصحة النفسية علم النفس الطب النفسي

descriptionAlyaa Gad - الخلافات الزوجية EmptyAlyaa Gad - الخلافات الزوجية

more_horiz

مافيش حد متجوز مش بيتخانق او بيختلف مع شريك حياته كل الناس فى زواجهم عندهم اختلافات وعندهم خلافات والسؤال هو ان احنا مش ازاى نمنع الخلافات بل ازاى نتعامل اثناء الخلافات دى ؟ احنا شخصيا مختلفين من شخصيات مختلفة وخلفيات مختلفة وكمان عندنا عادات مختلفة فى منها عادات سيئة وتوقعات مختلفة من بعض فا طبعا ممكن تحصل اصطدامات وخناقات بما ان كل زواج فيه اختلافات السؤال هو نعمل ايه لو عندنا خلاف او اختلاف ؟ نتعامل ازاى ؟ افتكروا ان الخلاف ممكن يخلينا نتوحد ونبقى اقرب لبعض وممكن يخلينا ابعد عن بعض فا طبعا الهدف ان احنا نقرب من بعض اكتر بعد ما يبقى عندنا خلاف عندى لكم 5 نصائح فى السياق دة اول حاجة اعرفوا الاختلافات وتقبلوها وحاولوا تكيفوا نفسكم عليها طبعا مهم ان احنا نفهم ان احنا شخصين مختلفين لكن ما نقدرش برضه نغير الشخص التانى يعنى الشخص هو زى ما هو كدة هايفضل لكن ممكن نتقابل فى المنتصف يعنى نتفاهم ونشوف حل مع بعض الخطوة التانية ان احنا نكون اقل انانية يعنى لازم نفهم ان احنا احيانا ممكن نكون غلطانين واحيانا لازم نعتذر وان احنا بنحب الشخص التانى زى ما بنحب نفسنا الخطوة التالتة ان احنا نبقى عادلين ومنطقيين يعنى تبحث عن الدافع اللى بيحصل بسببه المشكلة دى او الخلاف دة وفكر دايما ان أنت فى اتجاه دايما بتقربوا لبعض بدل ما تبعدوا عن بعض حاول تشوف الـ Attitude طريقة تعاملك خلى الـ Attitude او الطريقة اللى بتتعامل بيها تدل على انك بتحب الشخص انا بحبك انا بحترمك انا مش عاوز اجرح مشاعرك مش يعنى تحاول كأنك ماسك سلاح وبتضربه بالنار لأ يعنى خليك ماتغتالوش معنويا كدة واحرص انك تكون فى وقت ومكان وظروف مناسبة لأنكم تختلفوا ماتجوش مثلا قدام الاطفال او فى قدام العيلة وتتخانقوا اعرفوا كمان ان الوقت المناسب مثلا لو شخص لسة راجع من الشغل ماينفعش نتخانق معاه هو مرهق ولو احنا قاعدين فى مكان عام ماينفعش نبتدى نسخر من بعض او نشتم بعض حاول تفهم انه شريك حياتك دايما عنده ظروف خارجة عن ارادته ممكن تؤثر على طريقة التعامل اللى هو فيها يعنى هل مثلا صحته سليمة يمكن فى حاجة احنا مش عارفينها يمكن عنده مشاكل فى الشغل يمكن شاف فيديو صادم من شوية وبقى عاطفى وعنيف وعصبى اسمعوا من بعض اوعوا تقاطعوا بعض اسمعوا وجهة نظر الاخر خلو وقت كدة خليه يتكلم للاخر اثناء المناقشة التزموا بموضوع واحد بس مش نقعد نجيب بقى القديم والجديد و100 موضوع ومامتك عاملت كذا من 100 سنة وكدة لأ هو موضوع واحد بس موضوع المناقشة ركزوا على المشكلة ومش على الشخص يعنى تقول مثلا لو عندكوا مشكلة فى الفلوس هانركز دلوقتى ازاى نعمل ميزانية بدل مانقعد نشتم فى بعض وأنت بخيل وأنتى مبذرة لأ لأ لأ احنا نقعد نركز دلوقتى هانعمل ايه فى الميزانية مركزين على المشكلة مش على الشخص استعمل دايما رسالة الأنا بدل من الأنت يعنى ايه ؟ مش المطلوب انك تغتال شريك حياتك معنويا وتفضل تقول له أنت دايما متأخر انتى مش مهتمة بيا أنت أنانى أنت مهمل كدة ماينفعش الرسالة لازم تكون أنا زعلانة او مجروحة علشان ما اتصلتش بيا تقولى انك

descriptionAlyaa Gad - الخلافات الزوجية Emptyرد: Alyaa Gad - الخلافات الزوجية

more_horiz

descriptionAlyaa Gad - الخلافات الزوجية Emptyرد: Alyaa Gad - الخلافات الزوجية

more_horiz
للمزيد
عربي
https://www.file-upload.com/users/AHMEDALIAHMED/126837/علم نفس الجنس

انجلش

https://www.file-upload.com/users/AHMEDALIAHMED/127556/Sexual Dysfunctions

privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد