ملخص الدراسة
عنوان الدراسة: فعالية الإرشاد الانتقائي في خفض مستوى سلوك العنف لدى عينة من المراهقين بمكة المكرمة
(دراسة تجريبية).
أهداف الدراسة: الكشف عن فعالية برنامج إرشادي ذو طبيعة انتقائية تكاملية في التصدي للممارسات العنيفة
والتقليل من مستوى العنف لدى عينة من المراهقين بمكة المكرمة، والتحقق من مدى استمرارية أثر البرنامج بعد انتهاء
الجلسات الإرشادية وأثناء فترة المتابعة.
عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من ( ٢٤ ) مراهقًا من طلاب الصف الثاني الثانوي بمدينة مكة المكرمة، تم
اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وتم تقسيمهم إلى مجوعتين: مجموعة تجريبية، ومجموعة ضابطة، وقد تم تعيين
أفراد المجموعتين عشوائيًا بواقع ( ١٢ ) مراهقًا لكل مجموعة.
أدوات الدراسة: اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي واستخدمت الأدوات التالية:
مقياس العنف لدى المراهقين (عبود وعبود، ٢٠٠٣ م)، وبرنامج إرشادي انتقائي تكاملي للتقليل من مستوى
العنف من إعداد الباحث، واختبار المصفوفات المتتابعة لراڤن (أبو حطب وآخرون، ١٩٧٩ م) لضبط متغير الذكاء،
واستمارة البيانات الشخصية والاجتماعية من إعداد الباحث لضبط المتغيرات الديموجرافية، وقد قام الباحث بالتحقق من
الكفاءة السيكومترية للأدوات قبل تطبيقها.
نتائج الدراسة: أظهرت نتائج الدراسة إجما ً لا وجود فروق دالة إحصائيًا بين المجموعة التجريبية والمجموعة
الضابطة في مستوى سلوك العنف وأبعاده لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا
بين درجات أفراد المجموعة التجريبية في مستوى سلوك العنف وأبعاده في القياس القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي،
وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات أفراد المجموعة الضابطة في مستوى سلوك العنف في القياس القبلي
والبعدي، إضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات أفراد المجموعة التجريبية في مستوى سلوك العنف
.( وأبعاده بعد تطبيق البرنامج الإرشادي (القياس البعدي ١) وبعد فترة المتابعة في القياس التتبعي (البعدي ٢
توصيات الدارسة:
في ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات منها: الاهتمام بتطبيق البرامج
الإرشادية الانتقائية والتوسع في استخدامها في المرحلة الثانوية، والاهتمام بتأهيل المرشدين وتدريبهم على تطبيق
البرامج الإرشادية كنموذج لمواجهة الممارسات العنيفة للمراهقين، وزيادة أعداد المرشدين، والمسارعة في الاهتمام ببناء
وتطبيق برامج إرشادية انتقائية أسرية وتوظيف البرامج الإرشادية للمراهقين لتكون بمثابة التدريب النفسي المنظم لتنمية
اللياقة النفسية، واستثمار المسرح المدرسي لتطبيق السيكودراما بأشكالها، والتأكيد على أهمية الاقتراب الحاني والتعاطف
في التواصل مع المراهقين، وضرورة إنشاء مركز وطني للإرشاد النفسي بالمملكة تكون أولى اهتماماته المواجهة العلمية
للممارسات العنيفة، وتبني شعار "من أجل حياة خالية من العنف" ليكون مشروع إرشادي وطني يتخذ من اليوم الوطني
للمملكة العربية السعودية في كل عام بداية لتطبيق برامج إرشادية انتقائية في كل المؤسسات التربوية والتعليمية للتصدي
للممارسات العنيفة.
The study abstract
The study title :
The effectiveness of eclectic integration counseling program for lessening the level of the aggressive
behavior of a sample group of teenagers. in Makkah Al Mukkarama ( An experimental study )
The study objectives :
To reveal the effectiveness of eclectic integration counseling program to lessen the level of violent
aggressive actions of a sample group of teens in Makkah and to investigate to what extent this program
will have an effect during the monitoring period and after finishing the counceling sessions .
The study sample :
The study consisted of ٢٤ teenagers studying in the second year secondary at a high school in Makkah .
The sample groups were selected at random . Then they were randomly divided into two groups , the
experimental group and the control group (١٢ teenagers for each group )
The study tools :
This study is based on the experimental approach and used the following tools :
The violence scale of the teenagers ( Abood & Abood ٢٠٠٣ ) and an eclectic integration counseling
program set by the researcher to lessen the level of violence of the teenagers and the matrix test by
Raven ( Abu Hattab and others in ١٩٧٩ ) to control the intelligence level , a personal data form set by
the researcher to control the demographical variables . the researcher could make sure of the
psychometric effectiveness of the tools before applying them.
The study results :
The study results showed that there are differences of statistical significance between the experimental
group and the control group in the level of the violent behavior and its consequences in favor of the
experimental group . Also the results allude to the idea that there are differences of statistical
significance between the experimental group and the control group as for the pre evaluation and the
post evaluation in favor of the post evaluation and that there are differences of statistical significance
between the experimental group and the control group after applying the eclectic integration
counseling program ( the post measurement .١ ) and after the period of the follow up ( the post
evaluation . ٢ )
The study recommendations :
In light of the results of the study in hand , the researcher has presented us a group of recommendation
as follows :
Due care should be directed to the application of the eclectic integration counseling programs and to
using them collectively on a large scale in the three years of the secondary stage . Interest should be
given to training the psychiatrist who acts in guidance jobs in applying the counseling programs as a
model to face the violent behavior of teenagers . There should be an increase in the number of the
psychiatrists in the secondary stage and we should provide all the facilities that help them to carry out
the eclectic integration counseling programs effectively . We should offer all the eclectic integration
counseling services even the early educational stage to achieve the effectiveness of the programs to face
violence from the very beginning . we should hurry to set up and apply٦ selective familial eclectic
integration counseling programs and we should function the eclectic integration counseling programs
of the teenagers so as to develop some kind of psychological fitness . We also should invest the school
theatre to apply all the types of Psychodrama . We also should increase the youth clubs to be under
supervision of the government . the government should support these clubs . There should be interest in
the controlled entertainment . The teenager should be given the opportunity to shoulder responsibilities
and to play different roles . There should be interest in forming an intimate relationship with the
teenager and we should close to him . There should be a kind of integration between the efforts of
education and mass media . We should declare the slogan " the integrate development of the character of
the teenager . It's necessary to set up a national center for the psychological counseling in the kingdom .
It should give priority to the scientific confrontation against the violent actions of the teenagers. . We
should declare the slogan of " for the sake of a life clear of violence " so as to be a national counseling
project. The National Anniversary of the kingdom should be the onset of the application of eclectic
integration counseling programs in all the educational institutes to stand against violence
تحميل الرسالة
http://adf.ly/GHYes
او
http://filedefend.com/s834a0fz5ius/5961.pdf
عنوان الدراسة: فعالية الإرشاد الانتقائي في خفض مستوى سلوك العنف لدى عينة من المراهقين بمكة المكرمة
(دراسة تجريبية).
أهداف الدراسة: الكشف عن فعالية برنامج إرشادي ذو طبيعة انتقائية تكاملية في التصدي للممارسات العنيفة
والتقليل من مستوى العنف لدى عينة من المراهقين بمكة المكرمة، والتحقق من مدى استمرارية أثر البرنامج بعد انتهاء
الجلسات الإرشادية وأثناء فترة المتابعة.
عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من ( ٢٤ ) مراهقًا من طلاب الصف الثاني الثانوي بمدينة مكة المكرمة، تم
اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وتم تقسيمهم إلى مجوعتين: مجموعة تجريبية، ومجموعة ضابطة، وقد تم تعيين
أفراد المجموعتين عشوائيًا بواقع ( ١٢ ) مراهقًا لكل مجموعة.
أدوات الدراسة: اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي واستخدمت الأدوات التالية:
مقياس العنف لدى المراهقين (عبود وعبود، ٢٠٠٣ م)، وبرنامج إرشادي انتقائي تكاملي للتقليل من مستوى
العنف من إعداد الباحث، واختبار المصفوفات المتتابعة لراڤن (أبو حطب وآخرون، ١٩٧٩ م) لضبط متغير الذكاء،
واستمارة البيانات الشخصية والاجتماعية من إعداد الباحث لضبط المتغيرات الديموجرافية، وقد قام الباحث بالتحقق من
الكفاءة السيكومترية للأدوات قبل تطبيقها.
نتائج الدراسة: أظهرت نتائج الدراسة إجما ً لا وجود فروق دالة إحصائيًا بين المجموعة التجريبية والمجموعة
الضابطة في مستوى سلوك العنف وأبعاده لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا
بين درجات أفراد المجموعة التجريبية في مستوى سلوك العنف وأبعاده في القياس القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي،
وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات أفراد المجموعة الضابطة في مستوى سلوك العنف في القياس القبلي
والبعدي، إضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات أفراد المجموعة التجريبية في مستوى سلوك العنف
.( وأبعاده بعد تطبيق البرنامج الإرشادي (القياس البعدي ١) وبعد فترة المتابعة في القياس التتبعي (البعدي ٢
توصيات الدارسة:
في ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات منها: الاهتمام بتطبيق البرامج
الإرشادية الانتقائية والتوسع في استخدامها في المرحلة الثانوية، والاهتمام بتأهيل المرشدين وتدريبهم على تطبيق
البرامج الإرشادية كنموذج لمواجهة الممارسات العنيفة للمراهقين، وزيادة أعداد المرشدين، والمسارعة في الاهتمام ببناء
وتطبيق برامج إرشادية انتقائية أسرية وتوظيف البرامج الإرشادية للمراهقين لتكون بمثابة التدريب النفسي المنظم لتنمية
اللياقة النفسية، واستثمار المسرح المدرسي لتطبيق السيكودراما بأشكالها، والتأكيد على أهمية الاقتراب الحاني والتعاطف
في التواصل مع المراهقين، وضرورة إنشاء مركز وطني للإرشاد النفسي بالمملكة تكون أولى اهتماماته المواجهة العلمية
للممارسات العنيفة، وتبني شعار "من أجل حياة خالية من العنف" ليكون مشروع إرشادي وطني يتخذ من اليوم الوطني
للمملكة العربية السعودية في كل عام بداية لتطبيق برامج إرشادية انتقائية في كل المؤسسات التربوية والتعليمية للتصدي
للممارسات العنيفة.
The study abstract
The study title :
The effectiveness of eclectic integration counseling program for lessening the level of the aggressive
behavior of a sample group of teenagers. in Makkah Al Mukkarama ( An experimental study )
The study objectives :
To reveal the effectiveness of eclectic integration counseling program to lessen the level of violent
aggressive actions of a sample group of teens in Makkah and to investigate to what extent this program
will have an effect during the monitoring period and after finishing the counceling sessions .
The study sample :
The study consisted of ٢٤ teenagers studying in the second year secondary at a high school in Makkah .
The sample groups were selected at random . Then they were randomly divided into two groups , the
experimental group and the control group (١٢ teenagers for each group )
The study tools :
This study is based on the experimental approach and used the following tools :
The violence scale of the teenagers ( Abood & Abood ٢٠٠٣ ) and an eclectic integration counseling
program set by the researcher to lessen the level of violence of the teenagers and the matrix test by
Raven ( Abu Hattab and others in ١٩٧٩ ) to control the intelligence level , a personal data form set by
the researcher to control the demographical variables . the researcher could make sure of the
psychometric effectiveness of the tools before applying them.
The study results :
The study results showed that there are differences of statistical significance between the experimental
group and the control group in the level of the violent behavior and its consequences in favor of the
experimental group . Also the results allude to the idea that there are differences of statistical
significance between the experimental group and the control group as for the pre evaluation and the
post evaluation in favor of the post evaluation and that there are differences of statistical significance
between the experimental group and the control group after applying the eclectic integration
counseling program ( the post measurement .١ ) and after the period of the follow up ( the post
evaluation . ٢ )
The study recommendations :
In light of the results of the study in hand , the researcher has presented us a group of recommendation
as follows :
Due care should be directed to the application of the eclectic integration counseling programs and to
using them collectively on a large scale in the three years of the secondary stage . Interest should be
given to training the psychiatrist who acts in guidance jobs in applying the counseling programs as a
model to face the violent behavior of teenagers . There should be an increase in the number of the
psychiatrists in the secondary stage and we should provide all the facilities that help them to carry out
the eclectic integration counseling programs effectively . We should offer all the eclectic integration
counseling services even the early educational stage to achieve the effectiveness of the programs to face
violence from the very beginning . we should hurry to set up and apply٦ selective familial eclectic
integration counseling programs and we should function the eclectic integration counseling programs
of the teenagers so as to develop some kind of psychological fitness . We also should invest the school
theatre to apply all the types of Psychodrama . We also should increase the youth clubs to be under
supervision of the government . the government should support these clubs . There should be interest in
the controlled entertainment . The teenager should be given the opportunity to shoulder responsibilities
and to play different roles . There should be interest in forming an intimate relationship with the
teenager and we should close to him . There should be a kind of integration between the efforts of
education and mass media . We should declare the slogan " the integrate development of the character of
the teenager . It's necessary to set up a national center for the psychological counseling in the kingdom .
It should give priority to the scientific confrontation against the violent actions of the teenagers. . We
should declare the slogan of " for the sake of a life clear of violence " so as to be a national counseling
project. The National Anniversary of the kingdom should be the onset of the application of eclectic
integration counseling programs in all the educational institutes to stand against violence
تحميل الرسالة
http://adf.ly/GHYes
او
http://filedefend.com/s834a0fz5ius/5961.pdf