الموضوع رقم الصفحة
الفصل الأول : مدخل الدراسة ١
أو ً لا مقدمة ٢
ثانيًا مشكلة الدراسة ومبرراتها ٤
ثالثًا أسئلة الدراسة ٧
رابعًا أهمية الدراسة ٨
خامسًا أهداف الدراسة ٨
سادسًا مصطلحات الدراسة ٩
الفصل الثاني : الإطار النظري ١١
المحور الأول : صعوبات التعلم ١٢
أو ً لا مفهوم صعوبات التعلم و تعريفها ١٣
ثانيًا المحكات التشخيصية لصعوبات التعّلم ١٥
ثالثًا تصنيف صعوبات التعّلم ١٧
أ صعوبات التعّلم النمائية ١٧
ب صعوبات التعّلم الأكاديمية ٢١
رابعًا خصائص ذوي صعوبات التعّلم ٢٢
المحور الثاني : صعوبات التعّلم في الرياضيات ٢٥
أو ً لا المسيرة الطبيعية لتطور المعرفة الرياضية ٢٦
ثانيًا تعريف صعوبات التعّلم في الرياضيات ٢٨
ثالثًا أسباب صعوبات التعّلم في الرياضيات ٢٩
رابعًا انتشار صعوبات التعّلم في الرياضيات ٣٢
خامسًا مظاهر صعوبات التعّلم في الرياضيات ٣٣
سادسًا تشخيص صعوبات التعّلم في الرياضيات ٣٧
سابعًا استراتيجيات التدريس العلاجي لذوي صعوبات التعّلم في الرياضيات ٤٠
الخلاصة ٤٥

أو ً لا معنى الأساليب ٤٨
ثانيًا أساليب التفكير وعلاقتها ببعض المفاهيم النفسية ٤٩
ثالثًا تعريف أساليب التفكير ٥١
رابعًا النظريات المفسرة لمفهوم الأساليب ٥٢
The Theory of Mental Self- خامسًا نظرية حكومة الذات العقلية
Government

سادسًا المبادئ الأساسية لأساليب التفكير ٦٧
سابعًا العوامل المؤثرة في نمو أساليب التفكير ٦٩
ثامنًا أساليب التفكير والعملية التعليمية ٧١
تاسعًا العلاقة بين صعوبات التعّلم والأساليب ٧٣
الخلاصة ٧٧
الفصل الثالث : الدراسات السابقة ٧٩
أو ً لا الدراسات العربية ٨٠
ثانيًا الدراسات الأجنبية ٩٢
التعقيب على الدراسات السابقة ١٠٧
أهم النقاط المستخلصة من الدراسات السابقة ١١٠

الفصل الرابع : منهج الدراسة و إجراءاتها ١١٤
أو ً لا منهج الدراسة ١١٥
ثانيًا مجتمع الدراسة ١١٥
ثالثًا عينة الدراسة ١١٦
رابعًا أدوات الدراسة ١٢٠
خامسًا الأساليب الإحصائية المستخدمة ١٢٨
الفصل الخامس : تحليل النتائج و تفسيرها ١٢٩
أو ً لا تحليل النتائج و تفسيرها ١٣٠
نتائج السؤال الأول و تفسيرها ١٣٠
نتائج السؤال الثاني و تفسيرها ١٣٢
نتائج السؤال الثالث و تفسيرها ١٣٣


نتائج السؤال الرابع و تفسيرها ١٣٦
نتائج السؤال الخامس و تفسيرها ١٣٨
نتائج السؤال السادس و تفسيرها ١٤١
نتائج السؤال السابع و تفسيرها ١٤٢
نتائج السؤال الثامن و تفسيرها ١٤٤
نتائج السؤال التاسع و تفسيرها ١٤٦
ثانيًا مقترحات الدراسة ١٤٩
المراجع ١٥١
أو ً لا : المراجع العربية ١٥٢
ثانيًا : المراجع الأجنبية ١٥٩
ثالثُا : مراجع الانترنت ١٦٤
ملخص الدراسة باللغة العربية ١٦٥
الملاحق ١٦٨
الملحق ( ١ ) موافقات التطبيق ١٦٩
الملحق ( ٢ ) مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات التعّلم في الرياضيات ١٧٥
الملحق ( ٣ ) اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة ١٨١
الملحق ( ٤ ) مقياس أساليب التفكير لدى الطلاب ١٩٣
الملحق ( ٥ ) المراسلات ٢٠٤
ملخص الدراسة باللغة الإنكليزية



Study of The Prevalent Thinking Styles of the Students
with Learning Disabilities in Mathematics
A field study from the students of eighth- grade in schools the Governorate of
Quneitra
Prepared by
Ayham Alii Alfauori
Supervision
Dr. Dania AlQudsi
Submitted research of the Requirements for the Degree of
Master of Special Education, Faculty of Education, Damascus
University
Summary
The present study aimed to determine the prevailing of learning
disability in mathematics among students in eighth grade in schools in
Quneitra governorate , the disclosure of the differences between the
gender in the prevalence of learning disability in mathematics. The study
also aimed to detect the prevalent thinking styles among students with
learning disability in mathematics and normal in eighth grade in schools
in Quneitra governorate, to detect differences between the two groups
thinking styles , as well as gender differences between and within groups.
Sample :
The sample consisted of (N = 1244) students from schools in the
governorate of Quneitra and distributed to the Governorates (Quneitra ,
Damascus, Rural Damascus) , (m = 665, fm = 579) for the academic year
2009 / 2010, whereas the final sample after sorting : A set of Learning
Disability in mathematics (N =144) students (m = 79, fm = 65), a group
of normal (N =202) students (m = 108, fm = 94).
Instruments:
1 – Raven,s Progressive Matrices Test (SPM) (Rahma adapted 2004).
2 - The Scale of Appreciation of the Diagnostic Learning Disability in
Mathematics (Zayat 2008) adapted of the researcher.
3- Student archives .
4- The Scale of Thinking Styles of the Student prepared by the researcher.

Results of the Study :
1 - Prevalence of learning disability in mathematics (13.26%) among the
total study sample size, which amounted to (1244 students) from schools
in the governorate of Quneitra . As the number of members of the sample
learning disability in mathematics (165) students.
2 - There is a difference between males and females in the prevalence of
learning disability in mathematics , where the males with learning
disability in mathematics for the total study sample size (7.63%), while a
percentage of females (5.62%).
3 - Thinking styles prevalent among students with learning disability in
mathematics, according to arrangement (Hierarchical style, then the
executive, conservative, liberal, local, legislative, judicial, global, and
came in last place in the Monarchic order style).
4 - Thinking styles prevalent in the normal students in the order
(Hierarchical style, and then respectively, the executive, local,
conservative, liberal, judicial, legislative, global, and came in last place in
terms of ranking style of the monarchy).
5 - There are differences between students with learning disability in
mathematics and normal students in the monarchic and global approaches
for people with learning disability in mathematics, as well as differences
in the local and hierarchy styles for the benefit of the normal.
6 - There are no differences in thinking styles among students with
learning disability in mathematics, according to the variable of sex (m /
fm).
7 - There are differences in the style the conservation in favor of males
for a sample of normal students, according to the variable of sex (m / fm).
8 - There are differences between students with learning disability in
mathematics and normal students (males) in the hierarchical style and
local style , for the benefit of normal students.
9 - The existence of differences in the styles of global and monarchy in
favor of female students with learning disability in mathematics, as well
as the existence of differences in the style for the local female students
normal


http://adf.ly/JIg86
.