علم النفس الصحي
مرحبا بك
نتمني ات تجد بالمنتدي مايفيدك واذا رغبت في المشاركة فالتسجيل للمنتدي مفتوح

ولك الشكر


علم النفس الصحي
مرحبا بك
نتمني ات تجد بالمنتدي مايفيدك واذا رغبت في المشاركة فالتسجيل للمنتدي مفتوح

ولك الشكر

علم النفس الصحي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

علم النفس الصحيدخول

الصحة النفسية علم النفس الطب النفسي


descriptionفعالية برنامج إرشادي في علاج بعض المشكلات الجنسية لدى المراهقين ذوى الإعاقة السمعية Emptyفعالية برنامج إرشادي في علاج بعض المشكلات الجنسية لدى المراهقين ذوى الإعاقة السمعية

more_horiz
فعالية برنامج إرشادي في علاج بعض المشكلات الجنسية لدى
المراهقين ذوى الإعاقة السمعية

إعداد الباحث
فكر ي لطیف متولي متولي
إشراف
الأستاذ الدكتور
حسن عبد الفتاح حسن الفنجرى
أستاذ الصحة النفسیة
كلیة التربیة- جامعة بنها
الدكتورة
تحیة محمد أحمد عبد العال
أستاذ الصحة النفسیة المساعد
كلیة التربیة - جامعة بنها
الدكتور
مصطفى على رمضان مظلوم
أستاذ الصحة النفسیة المساعد
كلیة التربیة- جامعة بنها


RESEARCH SUMMAR
Introduction :
Masturbation is one of the most prevalent sexual behaviors and is a
highly salient feature of sexuality for adolescent males. However, because
masturbation is also one of the most sensitive behaviors for survey
assessment, it is rarely studied. In a national sample of adults assessing the
relative "question threat" of items tapping drinking, gambling, drug use,
and sexual activity, more than half of respondents rated questions about
masturbation as making most people very uneasy.
Homosexual adolescent may avoid disclosure due to legal
economic, and family constraints, and lack of social support. Reactions
may be as varied as families are diverse, and professionals providing
guidance need to individualize approaches accordingly. Homosexual
adolescents fear abuse and rejection. Within the family, initial disclosure is
usually received negatively and may produce long-term distress.
The problem of voyeurism that has evolved to the Internet is a
product of the western and American thought. Many of its themes are
incompatible with our values, principles and our religion. There are things
that are not accepted by us such as; self-destructive beliefs, degenerated
values, incidents of corrupt, rape, espionage, and pornographic sites, video
films calling for sexual relations, sites for prostitutes on video and audio
without the legal or moral deterrent restrictions.
Problem of the study:
The problem of the study is determined the following questions:-
1) Is it possible through the preparation of Counseling, multitechniques
program to reduce the severity of these problems
represented in sexual voyeurism, excess in masturbation,
homosexual acts with hearing-impaired adolescents.
2) Is it possible through the program which deals with multiple
behavioral, cognitive and religious techniques to instill some good
values that prevent the individual from delinquency indirectly?
3) Is it possible through the case study to know the dynamics of the
character of a sexual deviant adolescent, and whether the objectives
of the mentoring program were already achieved?
Objectives of the study:
This study aims at:-
1) To focus light on some sexual problems (sexual voyeurism, sexual
masturbation, homosexuality), their prevalence among the hearing
impaired, and its manifestations, and the factors that help them to
occur, and their effects.
2) Developing a counseling program through which some sexual
problems can be treated (sexual voyeurism, sexual masturbation,
homosexuality) among a sample of hearing-impaired adolescents.
Importance of the study:
Theoretically …
1) Identifying the stages of the development of some sexual problems
such as sexual voyeurism with the requirements of the era and means
of modern technology such as the Internet and chat rooms.
2) Identifying the impact of sexual problems on adolescent with hearing
impairments in the psychosocial and health aspects.
3) Extracting full information about the emergence of the sexual
problem, its development and its impact through studying the case on
the adolescent who suffers from a sexual problem.
4) Instilling moral values and social controls the techniques of the
program in the hearts of adolescents with special needs which make
them good members who are stable psychologically and socially.
Practically …
Since there is no difference in anatomy physiology or desires and
instincts between the normal adolescent and adolescent with special
needs, the emergence of the sexual problem, its development and its
harm do not differ between them. However, the hearing-impaired
adolescent is deprived of direct guidance to him. Therefore, the applied
importance is
clear in providing a counseling program that can used in the treatment
of some sexual problems (sexual voyeurism, masturbation,
homosexuality) of the hearing-impaired adolescents.
Study terminology:
 Counseling Program:
The researcher defines the counseling program as a planned and
organized program that includes providing counseling services
directly and for the hearing-impaired through a multi-techniques
counseling, to treat some of their sexual problems.
 Sexual problems:
The following sexual problems are to be studied:
1) Voyeurism
It is to see pictures, sexual books, sexual obscenity, and watching
sexual writings and drawings, especially in toilets and public places.
As well as watching sex magazines which are traded illegally and
watching sex movies.
Masturbation
It is arousing the genitals until you reach the top of saturation, using
the hand – which is common – or through various alternative means
to arouse genital (such as joining thighs together and rubbing in the
pillows, etc.).
3) Homosexuality
Homosexuality means to choose one of the members of the same sex
to have sex with. Homosexuality can be divided into three types: A
positive type in which the male plays the role of a male with another
like him, and the female plays the role of a female with a female like
her, a negative type in which the male plays the role of a female and
the female plays the role of a male, and third type – which is the
most common – in which the individual plays the two roles together.
The aim of these problems procedurally is the degree obtained
by the examined person in the scale of sexual problems among
hearing-impaired adolescents (prepared by the researcher).
 Adolescents
They are those persons who are in the age period starting from the
age of puberty until they reach maturity.
 Hearing Impairments
It is an obstacle if the individual dose not depend on the sense of
hearing to understand the speech either with or without using
headphones. The infected person may reach the degree of hearing
loss of up to 70 decibel or more.
Study limits:
This study is limited within the frame of the method used, as well as
sample used and the study tools as follows:
 Method used:
The study used the experimental method with the sample, and the
approach to the interpretation of clinical case studies.
 Sample:
The sample includes 8 adolescents with hearing impairment from
Alamal School for The Deaf and Those with Hearing Weakness in
Benha, age between 15-18 years old. The first axis of the special
program concerned with the problems sexual voyeurism and sexual
masturbation is applied on 5 Hearing-Impaired adolescents because
of their high second axis of the special program concerned with the
problem of homosexuality is applied on 3 Hearing-Impaired
adolescents because of their high scores in the dimensions of
homosexuality.
Study Tools:
1- Form an opinion on the nature of the survey sexual problems.
(Set up by the researcher)
2- Scale of sexual problems of adolescents. (Set up by the
researcher)
3- Counseling program. (Set up by the researcher)
4- Test of understanding the topic T.A.T(Set up by Murray& Morgan)
 Statistical Methods:
1- Pearson's Correlation coefficients and Spearman's stability
coefficients.
2- "Alpha-Kronbak" Equation.
3- Wilcoxon test.
Results of the study:
Results of the study may by summarized as follows:
1- There are significant differences between the average grade of the
pre and post scales in the problems of sexual voyeurism and sexual
masturbation, for the benefit of the post scale. As the value of Z
(-2.023) , this value is a function at the level of 0.01 Moreover, the
value of U in masturbation amounted 0.05 this value is a function at
the level of 0.01.
2- There are significant differences between the average grade of the
pre and post scales in the problem of homosexuality for the benefit
of the post scale. As the value of Z (-1.633) this value is a function
at the level of 0.01.
3- There are no statistically significant differences between the mean
grade scores of the sample individuals in the first post scale and the
second post scale on the scale of sexual voyeurism and sexual
masturbation, as the value of Z (-1.300) this value is not a function
statistically.
4- There are no statistically significant differences between the mean
grade scores of the sample individuals in the first post scale and the
second post scale on the scale of homosexuality, as the value of Z
(-0.577) this value is not a function statistically
ملخص الدراسة
مقدمة
تعد المشكلات الجنسية من المشكلات المهمة التى تواجه المراهقين لما لها من تأثيرات
سلبية نفسياً وجسدياً ، وقد يرجع ذلك لخطورة الأمراض الصحية والنفسية التى تسببها تلك
المشكلات على المراهق مثل الأمراض الجنسية الخطيرة كالأيدز والزهرى والسيلان والعجز
الجنسى وغيرها وكذلك الأمراض النفسية الناتجة عنها من اكتئاب وانطواء وانعدام الثقة بالنفس
والعزلة والشعور بوصمة العار والنبذ من المجتمع ، مما تنعكس سلبياً على شخصية المراهق
مستقبلاً فى كل مناحى الحياة .
ومن أهم هذه المشكلات الإفراط فى ممارسة العادة السرية خلال مرحلة المراهقة لما
تسببه من أحساس دائم بالقلق وتأنيب الضمير فضلاً عن الأضرار الصحية فالإستمناء يعد جماع
ناقص، والجماع الناقص له العديد من الأخطار على الصحة العامة والقنوات المنوية فالعديد من
الأشخاص أصيبوا بالضعف نتيجة كثرة الإستعمال التحررى بإحتكاك اليد على القضيب عندما
كانوا تلاميذ بالمدارس واستعملوا وسائل هابطة مسببة للهزال ، وهذا يؤدى إلى تخمر الخصيتين
وعدم اتساق ماء المنى الذى يؤدى إلى العقم المؤقت الذى إن لم يعالج يؤدى إلى عقم نهائى
. (Stolbery,2003,701-717)
وكذلك مشكلة الجنسية المثلية بين المراهقين والتى تعد من الأمور المخالفة للطبيعة
البشرية، فتطوير الهوية الجنسية عملية طبيعية تبدأ من عمر ١٠ سنوات ، بيمنا هذه العملية تمتد
بعد ذلك إلى المراهقين ، فالقرار بإخفاء أو كشف الشذوذ الجنسى مسألة هامة حيث أن كشف
أمر الشذوذ الجنسى فى وقت مبكر يساعد الأباء والمحترفين فى علم النفس على التصدى
. (Harrison, 2003,107- لنزاعات الشذوذ الجنسي المثلى ( 112
علاوة على مشكلة التلصص الجنسى التى تتطورت إلى الإنترنت نتاج الفكر الغربى
والأمريكى ، فكثير من موضوعاته تتعارض مع قيمنا ، ومبادئنا ، وخلقنا ، وديننا ، فهناك أمور
لا ترضاها النفس من عقائد هدامة وقيم فاسدة وحوادث نصب واغتصاب وتجسس ومواقع
إباحية جنسية وأفلام فيديو تدعو إلى إقامة علاقات شاذة ، ومواقع لبائعات الهوى بالصوت
. ( والصورة دون قيود قانونية أو أخلاقية رادعة (محمود محى الدين، ٤٣،٢٠٠٣
مشكلة الدراسة :
تتحدد مشكلة الدراسة فى التساؤلات الآتية :
١ هل يمكن من خلال إعداد برنامج إرشادى متعدد الفنيات تخفيض حدة هذه المشك لات
المتمثلة فى التلصص الجنسى والإسراف فى العادة السرية وممارسة الجنسية المثلية لدى
المراهقين من ذوى الإحتياجات الخاصة ؟
٢ هل يمكن من خلال البرنامج الذى يتناول فنيات متعددة سلوكية ومعرفية ودينية غرس
بعض القيم الأصيلة التى تمنع الفرد من الانحراف بشكل غير مباشر ؟
٣ هل يمكن من خلال دراسة الحالة معرفة ديناميات شخصية المراهق المنحرف جنسياً ،
وهل تحققت أهداف البرنامج الإرشادى بالفعل ؟
هدف الدراسة :
تهدف الدراسة إلى ما يلى :
١) إلقاء الضؤ على بعض المشكلات الجنسية ( التلصص الجنسى ، العادة السرية ، الجنسية
المثلية ) ومدى انتشارها لدى المعاقين سمعياً ، ومظاهرها والعوامل التى تساعد على
حدوثها وآثارها .
٢) إعداد برنامج إرشادى يمكن من خلاله علاج بعض المشكلات الجنسية ( التلصص الجنسى
، العادة السرية ، الجنسية المثلية ) لدى عينة من المراهقين المعاقين سمعياً .
أهمية الدراسة :
- الأهمية النظرية:
١. التعرف على مراحل تطور بعض المشكلات الجنسية كالتلصص الجنسى مع مقتضيات
العصر ووسائل التكنولوجيا الحديثة كالانترنت وغرف المحادثة .
٢. الوقوف على تأثير المشكلات الجنسية على المراهقين ذوى الإعاقة السمعية فى الجوانب
النفسية والصحية.
٣. استخلاص معلومات وافية عن نشأة المشكلة الجنسية وتطورها وتأثيرها من خلال دراسة
الحالة على المراهق الذى يعانى من المشكلة الجنسية .
٤. غرس القيم الخلقية والضوابط الإجتماعية من خلال فنيات البرنامج فى نفوس المراهقين من
ذوى الإحتياجات الخاصة مما تجعل منهم أفراد صالحين مستقرين نفسياً واجتماعياً .
- الأهمية التطبيقية :
بما أنه لا يوجد فرق فى التشريح الفسيولوجى أو الرغبات والغرائز بين المراهق العادى
والمراهق من ذوى الإحتياجات الخاصة فإن نشأة المشكلة الجنسية وتطورها وضررها لا
يختلف بينهما ، ولكن يزداد المعاقين سمعياً حرمانهم من الإرشاد المباشر له ، ولذا تتضح
الأهمية التطبيقية فى تقديم برنامج إرشادى يمكن الإستفادة منه فى علاج بعض المشكلات
الجنسية (التلصص الجنسى ، العادة السرية ، الجنسية المثلية) لدى المراهقين المعاقين سمعياً .
مصطلحات الدراسة :
: Counseling Program البرنامج الإرشادى
يعرف الباحث البرنامج الارشادى بأنه برنامج مخطط ومنظم يتضمن تقديم خدمات
إرشادية مباشرة وغير مباشرة للمعاقين سمعياً من خلال فنيات إرشادية متعددة ، وذلك بهدف
علاج بعض المشكلات الجنسية لديهم .
: Sexual Problems المشكلات الجنسية
يتم دراسة المشكلات الجنسية الآتية : -
: Voyeurism ١ التلصص الجنسى
هو مشاهدة الصور والمؤلفات الجنسية ، والفحش الجنسى ، ومشاهدة الكتابة والرسم
الجنسى خاصة فى دورات المياه والأماكن العامة ، وكذلك المجلات الجنسية التى يتم تداولها
. ( خلسة ، ومشاهدة الأفلام الجنسية (حامد زهران، ٤٥٥،١٩٩٧
: Masturbation ( ٢ العادة السرية ( الإستمناء
هى استثارة الأعضاء التناسلية حتى يتم بلوغ قمة الإشباع ، وذلك باستخدام اليد وهو
الأمر الغالب أو عن طريق وسائل بديلة ومتعددة لاستثارة العضو التناسلى (من قبيل إضمام
. ( الفخذين والحك فى الوسائد وما إليها) (فرج طه وآخرون، ١٩٩٣،٨٦
: Homosexuality ٣ الجنسية المثلية
المراد بالجنسية المثلية إختيار أحد أعضاء نفس جنس الفرد موضوعاً للجنس . ويمكن
تقسيم الجنسية المثلية إلى ثلاث أنواع : نوع ايجابى يقوم فيه الذكر بدور الذكر مع ذكر مثله ،
وتقوم الأنثى بدور الأنثى مع أنثى مثلها ، ونوع سلبى يقوم فيه الذكر بدور الأنثى وتقوم فيه
الأنثى بدور الذكر ، والنوع الثالث وهو الأكثر شيوعاً وهو الذى يقوم فيه الفرد بلعب الدورين
. ( معاً (إبراهيم عيد، ١٣٩،١٩٩٧
ويقصد بهذه المشكلات إجرائياً ، الدرجة التى يحصل عليها المفحوص فى مق ي اس
المشكلات الجنسية لدى المراهقين المعاقين سمعياً (من إعداد الباحث) .
Adolescents with Hearing Impairments المراهقون ذوي الإعاقة السمعية
نعني بهم الأشخاص الذين يمرون بالفترة العمرية التى تبدأ من البلوغ الجنسى وحتى
الوصول إلى النضج ، مع وجود الحاجز الذي يحول دون اعتمادهم على حاسة السمع فى فهم
الكلام سواء كان ذلك بإستخدام السماعات أم بدونها ، ويصل المراهق المصاب بها إلى درجة
. ( فقدان سمعى ٧٠ ديسيبل فأكثر " (رشاد موسى، ١٨٧،٢٠٠٢
حدود الدراسة :
تحدد هذه الدراسة فى إطار المنهج المستخدم وكذلك العينة المستخدمة وأدوات الدراسة
على النحو التالى :
- المنهج المستخدم :
تستخدم الدراسة المنهج التجريبى مع العينة ، والمنهج الكلينيكى لتفسير دراسات الحالة .
- العينة :
تشتمل عينة الدراسة على ( ٨) مراهقين من ذوى الإعاقة السمعية من مدرسة الأمل
١٨ عاما ، منهم ( ٥) مراهقين - للصم وضعاف السمع ببنها ، تتراوح أعمارهم ما بين ١٥
معاقين سمعياً يطبق عليهم المحور الأول من البرنامج الخاص بمشكلتى التلصص الجنسى
( والعادة السرية وذلك لإرتفاع درجاتهم فى بعدى التلصص الجنسى والعادة السرية ، و ( ٣
مراهقين معاقين سمعياً يطبق عليهم المحور الثانى من البرنامج الخاص بمشكلة الجنسية المثلية
وذلك لإرتفاع درجاتهم فى بعد الجنسية المثلية .
- أدوات الدراسة :
١) إستمارة إستطلاع رأي عن طبيعة المشكلات الجنسية إعداد / الباحث
٢) مقياس المشكلات الجنسية للمراهقين إعداد / الباحث
٣) البرنامج الإرشادى إعداد / الباحث
إعداد / موراى ومورجان T.A.T ٤) اختبار تفهم الموضوع
* الأساليب الإحصائية :
١. معاملات الارتباط لبيرسون ومعاملات الثبات لسبيرمان .
٢. معادلة " ألفا كرونباك " .
٣. اختبار ويلكوكسون .
* نتائج الدراسة :
يمكن إيجاز نتائج الدراسة فيما يلى : -
١) وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط رتب القياسين القبلى والبعدى فى مشكلتى التلصص
٢.٠٢٣ ) ، مما -) Z الجنسى والعادة السرية وذلك لصالح القياس البعدى حيث بلغت قيمة
يشير إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ٠.٠١ ) لصالح المراهقين الصم في
القياس البعدي.
٢) وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط رتب القياسين القبلى والبعدى فى مشكلة الجنسية
١.٦٣٣ ) ، مما يشير إلى وجود -) Z المثلية وذلك لصالح القياس البعدى حيث بلغت قيمة
فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ٠.٠١ ) لصالح المراهقين الصم في القياس البعدي.
٣) لا يوجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات الرتب لدرجات أفراد العينة فى القياس البعدى
Z الأول والبعدى الثانى على قياسي التلصص الجنسى والعادة السرية حيث بلغت قيمة
( ١.٣٠٠ ) ، مما يشير إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ٠.٠١ -)
بين القياسين البعدي وما بعد المتابعة .
٤) لا يوجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات الرتب لدرجات أفراد العينة فى القياس البعدى
٠.٥٧٧ ) ، مما -) Z الأول والبعدى الثانى على مقياس الجنسية المثلية حيث بلغت قيمة
يشير إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ٠.٠١ ) بين القياسين البعدي
وما بعد المتابعة .

descriptionفعالية برنامج إرشادي في علاج بعض المشكلات الجنسية لدى المراهقين ذوى الإعاقة السمعية Emptyرد: فعالية برنامج إرشادي في علاج بعض المشكلات الجنسية لدى المراهقين ذوى الإعاقة السمعية

more_horiz
تحميل البحث كاملا متضمنا المقاييس النفسية  بصيغة pdf

ميديافير

http://adf.ly/LfjGB

الارشيف
http://adf.ly/LfjZl
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى