ملخص الدراسة
هدفت هذه الدراسة لمعرفة فاعلية برنامج التنطيق المقترح في تحقيق عملية
6) أعوام لدى عينة - التواصل اللفظي لذوي الإعاقة السمعية بالمرحلة العمرية ( 4
من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية. ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج
التجريبي، وقد تم اختيار افراد العينة التجريبية عن طريق العينة العشوائية البسيطة
و التي بلغ حجمها ( 82 ) طفلاً وطفلة من ذوي الإعاقة السمعية بالمرحلة العمرية
6-4 ) أعوام من المركز السوداني للسمع. )
طبقت الباحثة مقياس التواصل اللفظي كاختبار قبلي ثم تم تطبيق برنامج
التنطيق المقترح وأعيد مقياس التواصل اللفظي كاختبار بعدي كوسيلة لجمع
المعلومات وقد تم تحليل بيانات الدراسة إحصائياً بواسطة الحاسوب وباستخدام
the statistical package for (SPSS) الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
وقد استخدمت الباحثة الاختبارات والمعالجات الإحصائية ، social sciences
التالية:-
1) تحليل التباين (معادلة الفاكرونباك).
2) اختبارات (ت): أ) للفرق بين متوسطين مرتبطين.
ب) للفرق بين متوسطي مجموعتين مستقلتين.
3) معامل الارتباط العزمي لبيرسون.
وقد توصلت الباحثة للنتائج التالية:-
1) لبرنامج التنطيق المقترح فاعلية في تحسين عملية التواصل اللفظي
6) أعوام. - لذوي الإعاقة السمعية بالمرحلة العمرية ( 4
2) فاعلية برنامج التنطيق المقترح في هذه الدراسة في تحسين عمليات
التواصل اللفظي لدى البنات المعاقات سمعياً، أفضل مقارنة بالأولاد
المعاقين سمعياً.
3) فاعلية برنامج التنطيق المقترح في هذه الدراسة في تحسين عمليات
التواصل اللفظي لدى متوسطي الإعاقة السمعية أفضل، مقارنة بالأطفال
الذين إعاقتهم السمعية حادة.
4) توجد علاقة ارتباط إيجابية دالة إحصائياً بين درجات التحسن في
عمليات التواصل اللفظي ( في محاولة التواصل والمشاركة بالكلام
ومحاولة القراءة والكتابة من أبعاد المقياس ومتغير العمر الزمني لدى
الأطفال المعاقين سمعياً ).
5) توجد علاقة ارتباط سلبية دالة إحصائياً بين درجات التحسن في عمليات
التواصل اللفظي ( في الانتباه للأصوات والاستجابة لها وتمييز أصوات
الحروف والكلمات من جهة أبعاد المقياس ومتغير العمر الزمني لدى
الأطفال المعاقين سمعياً ).
Abstract
This Study targeted to know efficiency of the
proposed Articulation Program in the process of the Hearing
Impairment at the age range (4-6) years. For types of children
with Hearing Impairment.
And to maintain this target the researcher adopted the trial
method and experimental samples of individuals who where 82
children from both sex affected by Hearing impairment at the
age range (4-6) years.
The researcher applied Verbal Communication Standard and
proposed Articulation program as methods for information
collection had been statistically analyzed by computer by
using(Statistic Program for Social Sciences )- SPSS.
The researcher used the following tests and statistical treatment:
1- Correlation Coefficient Tests.
2- Variation Analysis (Cronbach's alpha mean formula)
3- T-Distribution Tests
- For the difference for two linked averages.
- For the difference between two independent groups.
4- Pearson Correlation Coefficient
And the researcher to concluded to the following results:
1- The Proposed Articulation Program has got
recognizable efficiency in the improvement process of the
Verbal Communication for Hearing Impairment at the age range
(4-6) years.
2- The effectiveness of the Proposed Articulation Program
in this study in the improvement of the Verbal Communication
process for Hearing Impairment for girls better than boys.
3- The effectiveness of the Proposed Articulation Program
in this study in the improvement of the Verbal Communication
process for Mediate Hearing Impairment cases better than the
children with sharp Hearing Impairment.
4- In the statistical indication there is a positive link relation
in aspects of improvement degrees in Verbal Communication
Process. in the trials of communication and contribution through
speaking and reading and writing trials from the side of measure
aspects and between the variable time age for children Hearing
Impairment,
5- There is also a negative link relation in the aspect of
statistical indications between the degrees of improvement in the
Verbal Communication Process for voices attention and the
response to it and also the recognition of phonetics from the
standard aspects the variable time age for children Hearing
impairment.
هدفت هذه الدراسة لمعرفة فاعلية برنامج التنطيق المقترح في تحقيق عملية
6) أعوام لدى عينة - التواصل اللفظي لذوي الإعاقة السمعية بالمرحلة العمرية ( 4
من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية. ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج
التجريبي، وقد تم اختيار افراد العينة التجريبية عن طريق العينة العشوائية البسيطة
و التي بلغ حجمها ( 82 ) طفلاً وطفلة من ذوي الإعاقة السمعية بالمرحلة العمرية
6-4 ) أعوام من المركز السوداني للسمع. )
طبقت الباحثة مقياس التواصل اللفظي كاختبار قبلي ثم تم تطبيق برنامج
التنطيق المقترح وأعيد مقياس التواصل اللفظي كاختبار بعدي كوسيلة لجمع
المعلومات وقد تم تحليل بيانات الدراسة إحصائياً بواسطة الحاسوب وباستخدام
the statistical package for (SPSS) الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
وقد استخدمت الباحثة الاختبارات والمعالجات الإحصائية ، social sciences
التالية:-
1) تحليل التباين (معادلة الفاكرونباك).
2) اختبارات (ت): أ) للفرق بين متوسطين مرتبطين.
ب) للفرق بين متوسطي مجموعتين مستقلتين.
3) معامل الارتباط العزمي لبيرسون.
وقد توصلت الباحثة للنتائج التالية:-
1) لبرنامج التنطيق المقترح فاعلية في تحسين عملية التواصل اللفظي
6) أعوام. - لذوي الإعاقة السمعية بالمرحلة العمرية ( 4
2) فاعلية برنامج التنطيق المقترح في هذه الدراسة في تحسين عمليات
التواصل اللفظي لدى البنات المعاقات سمعياً، أفضل مقارنة بالأولاد
المعاقين سمعياً.
3) فاعلية برنامج التنطيق المقترح في هذه الدراسة في تحسين عمليات
التواصل اللفظي لدى متوسطي الإعاقة السمعية أفضل، مقارنة بالأطفال
الذين إعاقتهم السمعية حادة.
4) توجد علاقة ارتباط إيجابية دالة إحصائياً بين درجات التحسن في
عمليات التواصل اللفظي ( في محاولة التواصل والمشاركة بالكلام
ومحاولة القراءة والكتابة من أبعاد المقياس ومتغير العمر الزمني لدى
الأطفال المعاقين سمعياً ).
5) توجد علاقة ارتباط سلبية دالة إحصائياً بين درجات التحسن في عمليات
التواصل اللفظي ( في الانتباه للأصوات والاستجابة لها وتمييز أصوات
الحروف والكلمات من جهة أبعاد المقياس ومتغير العمر الزمني لدى
الأطفال المعاقين سمعياً ).
Abstract
This Study targeted to know efficiency of the
proposed Articulation Program in the process of the Hearing
Impairment at the age range (4-6) years. For types of children
with Hearing Impairment.
And to maintain this target the researcher adopted the trial
method and experimental samples of individuals who where 82
children from both sex affected by Hearing impairment at the
age range (4-6) years.
The researcher applied Verbal Communication Standard and
proposed Articulation program as methods for information
collection had been statistically analyzed by computer by
using(Statistic Program for Social Sciences )- SPSS.
The researcher used the following tests and statistical treatment:
1- Correlation Coefficient Tests.
2- Variation Analysis (Cronbach's alpha mean formula)
3- T-Distribution Tests
- For the difference for two linked averages.
- For the difference between two independent groups.
4- Pearson Correlation Coefficient
And the researcher to concluded to the following results:
1- The Proposed Articulation Program has got
recognizable efficiency in the improvement process of the
Verbal Communication for Hearing Impairment at the age range
(4-6) years.
2- The effectiveness of the Proposed Articulation Program
in this study in the improvement of the Verbal Communication
process for Hearing Impairment for girls better than boys.
3- The effectiveness of the Proposed Articulation Program
in this study in the improvement of the Verbal Communication
process for Mediate Hearing Impairment cases better than the
children with sharp Hearing Impairment.
4- In the statistical indication there is a positive link relation
in aspects of improvement degrees in Verbal Communication
Process. in the trials of communication and contribution through
speaking and reading and writing trials from the side of measure
aspects and between the variable time age for children Hearing
Impairment,
5- There is also a negative link relation in the aspect of
statistical indications between the degrees of improvement in the
Verbal Communication Process for voices attention and the
response to it and also the recognition of phonetics from the
standard aspects the variable time age for children Hearing
impairment.