الإنهاك النفسي وعلاقته بالتوافق الزواجي وبعض المتغيرات الديموجرافية
لدى عينة من معلمي الفئات الخاصة بمحافظة المنيا
كلية التربية جامعة المنيا
أستاذ الصحة النفسية غير المتفرغ وعميد التربية
النوعية سابقا كلية التربية جامعة المنيا
مشيرة عبد الحميد اليوسفي
أستاذ ورئيس قسم الصحة النفسية
كلية التربية جامعة المنيا
عنوان الدراسة : الإنهاك النفسي وعلاقته بالتوافق الزواجي وبعض المتغيرات الديموجرافية لدى عينة من
معلمي الفئات الخاصة بمحافظة المنيا . اسم الباحث : حسام محمود زكي علي السنة : ٢٠٠٨ م
هدف الدراسة ، تع رف : طبيعة العلاقة بين الإنهاك النفسي والتوافق الزواجي ، الفروق بين الجنسين في
الإنهاك النفسي، والفروق في الإنهاك النفسي طبقًا لسنوات الخبرة ، ونوع الفئة التي يقوم المعلم بالتدريس لها
لدي عينة الدراسة .
أ توجد علاقة ارتباطية سلبية دالة إحصائيا بين الإنهاك النفسي والتوافق الزواجي لدى عينة الدراسة .
ب لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين والمعلمات في الإنهاك النفسي لدى عينة الدراسة
ج لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين ذوي الخبرة الأقل من ثمان سنوات
والمعلمين ذوي الخبرة الأكثر من ثمان سنوات في الإنهاك النفسي لدى عينة الدراسة .
د لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات معلمي الفئات الخاص ة ( الصم ، والمكفوفين ،
والمعاقين عقليا ) في الإنهاك النفسي لدى عينة الدراسة .
، وتضم ( ٢٠٠ ) من معلمي الفئات الخاصة بمحافظة المنيا ( مغاغة ، وبني : أ ا
مزار ، ومطاي ، وسمالوط ، والمنيا ، وملوي ) متنوعي الخبرة التدريسية ، ومن ثلاث فئات من مدارس
٢٠٠٨ خلال الفصل الدراسي الثاني . / التربية الخاصة ( صم ، ومكفوفين ، ومعاقين عقليا ) ٢٠٠٧
دوات ، وتشمل : مقياس الإنهاك النفسي لمعلمي الفئات الخاصة ( إعداد : الباحث ) ، ومقياس ب ا
. ( التوافق الزواجي ( إعداد : راوية دسوقي ، ١٩٨٦
ومعامل الارتباط لبيرسون ، وتحليل التباين أحادي الاتجاه . ، t – test ج الأساليب الإحصائية :اختبار
أ توجد علاقة ارتباطية سلبية بين الإنهاك النفسي والتوافق الزواجي لدى عينة الدراسة .
ب لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين والمعلمات في الإنهاك النفسي .
ج لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين ذوي الخبرة الأقل من ثمان سنوات
والمعلمين ذوي الخبرة الأكثر من ثمان سنوات لدى عينة الدراسة في الإنهاك النفسي .
د لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات معلمي الفئات الخاصة ( الصم ، والمكفوفين ،
والمعاقين عقليا ) في الإنهاك النفسي لدى عينة الدراسة .
Introduction :
The individual suffers these days from many psychological tensions that
increase age is too difficult because of the complexity of its requirements. This
made the two couples engage in work market and as a result, the role conflict
arises. For example, the teacher has practiced the role of the teacher, the father
and the husband. Mother is also working outside the house and all these
circumstances lead to Psychological Burnout.
Psychological burnout may attack people who work in professions heat
need interacting with the audience such as teaching especially teaching for
special classes .It also attacks people whose jobs don’t need interaction with
others, Burnout affects the individuals behaviors and thus deforms his
relationships with others, firstly his spouse .It increases disputes and leads to
marital maladjustment which negatively affects their children.
Researchers didn’t agree on a definite concept for burnout. Some
researchers translated it as psychological drain and other researchers called
burnout as psychological in convenience. It is worthy saying that burnout is
experienced by men and women as well especially the working women.
Problem of The Study :
The problem of the Study is detected in the following questions :
1- Does burnout differs according to sex ?
2-What is the relationship between psychological burnout and marital
adjustment?
3- Does burnout vary according to teaching experience?
4- Does burnout differs according to the class to which he teaches?
Aims of The Study :
1-Knowing the sex differences in burnout.
2-Knowing the relationship between burnout and marital adjustment.
3-Knowing the differences in burnout according to teaching experience.
4-Knowing the differences in burnout according the students class.
١٨١
Significance of The Study :
1-The importance of the burnout role in achieving marital adjustment of teacher
and its effects on his performance and communication with students .
2-The importance of the sample itself. The sample consists of special classes
teachers in Minia.
3-The results of the study may help in developing counseling programs for
salving the burnout problem.
4- Preparing a tool for measuring burnout of special classes' teachers.
Hypotheses of The Study :
1- No statistical differences between scores means of teachers (males) and
females) in burnout.
2-There is a negative correlation between marital adjustment and psychological
burnout.
3-No statistically significant differences between the scores means of teachers
whose experience is less than 8 years.
4-There is no significant difference between the teachers scores mean (deaf -
mental handicapped - blind ) In burnout.
Limits of The Study:
1-Sample :
200 special classes teachers in minia ( Maghagh , Beni-Mazar , Matay ,
Samalot , Minia , Mallawy ) . From schools of ( deaf – mental handicapped –
blind ) . in the study year 2007 / 2008 in the second term , 112 males and 88
females , 119 teachers of the deaf , 51 teachers of the mental handicapped and
30 teachers of the blind , 87 teachers whose experience is 8 years and 113
teachers whose experience is more than 8 years.
2- The Study Variables:
burnout , Marital adjustment, sex, teaching experience years. The special class.
3-The Tools of The Study:
a- Burnout scale for special classes teachers . ( by the Researcher )
b- Marital adjustment scale . ( by / Rawia Dessoky (1986) .
١٨٢
4-Statistical Methods:
a-T.test b- Pearson correlation co-efficient c- A nova
G - Terms of The Study:
1-Burnout:
A state comes from tension and fatigue. It affects the individual life and
his relations with others . It is operationally defined as the score of the teacher in
burnout scale . The scales aspects are physical fatigue, vocational
Acceptance, professional pressures .lock of support and bad relation with
students.
2- Marital Adjustment:
Marital adjustment begins before the actual marriage. It appears in suitable
choice and engagement, It begins from thinking in marriage and continues until
the two couples agree with each other sexually, mentally and spiritually. It is
known from traits such as co. operation, love, sexual; inter course,
responsibility, solving problems, and contentedness. It is defined operationally
as the teachers score in marital adjustment score, the scale consists of
engagement marital choice, family adjustment, emotional maturity, personal
relationship. Social relationships and sexual adjustment.
3- Demographic Variables:
a- Sex of teachers (male – female).
b-Teaching experience years (less than 8 years and more than 8 years).
c-Special class of students and teachers (blind – deaf – mental – handicapped).
Results of The Study:
1- No statistical differences between scores means of teachers (males) and
(females) in burnout.
2- There is a negative correlation between burnout and marital adjustment.
3-No statistical differences between the teachers scores mean whose experience
is less than 8 years and those teachers whose experience years is more than 8
years .
4- No statistical differences between the teacher's scores mean of special class
(deaf – blind – mental handicapped) in burnout
عدل سابقا من قبل د.محمد في الإثنين مايو 06, 2013 7:36 pm عدل 2 مرات
لدى عينة من معلمي الفئات الخاصة بمحافظة المنيا
كلية التربية جامعة المنيا
أستاذ الصحة النفسية غير المتفرغ وعميد التربية
النوعية سابقا كلية التربية جامعة المنيا
مشيرة عبد الحميد اليوسفي
أستاذ ورئيس قسم الصحة النفسية
كلية التربية جامعة المنيا
عنوان الدراسة : الإنهاك النفسي وعلاقته بالتوافق الزواجي وبعض المتغيرات الديموجرافية لدى عينة من
معلمي الفئات الخاصة بمحافظة المنيا . اسم الباحث : حسام محمود زكي علي السنة : ٢٠٠٨ م
هدف الدراسة ، تع رف : طبيعة العلاقة بين الإنهاك النفسي والتوافق الزواجي ، الفروق بين الجنسين في
الإنهاك النفسي، والفروق في الإنهاك النفسي طبقًا لسنوات الخبرة ، ونوع الفئة التي يقوم المعلم بالتدريس لها
لدي عينة الدراسة .
أ توجد علاقة ارتباطية سلبية دالة إحصائيا بين الإنهاك النفسي والتوافق الزواجي لدى عينة الدراسة .
ب لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين والمعلمات في الإنهاك النفسي لدى عينة الدراسة
ج لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين ذوي الخبرة الأقل من ثمان سنوات
والمعلمين ذوي الخبرة الأكثر من ثمان سنوات في الإنهاك النفسي لدى عينة الدراسة .
د لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات معلمي الفئات الخاص ة ( الصم ، والمكفوفين ،
والمعاقين عقليا ) في الإنهاك النفسي لدى عينة الدراسة .
، وتضم ( ٢٠٠ ) من معلمي الفئات الخاصة بمحافظة المنيا ( مغاغة ، وبني : أ ا
مزار ، ومطاي ، وسمالوط ، والمنيا ، وملوي ) متنوعي الخبرة التدريسية ، ومن ثلاث فئات من مدارس
٢٠٠٨ خلال الفصل الدراسي الثاني . / التربية الخاصة ( صم ، ومكفوفين ، ومعاقين عقليا ) ٢٠٠٧
دوات ، وتشمل : مقياس الإنهاك النفسي لمعلمي الفئات الخاصة ( إعداد : الباحث ) ، ومقياس ب ا
. ( التوافق الزواجي ( إعداد : راوية دسوقي ، ١٩٨٦
ومعامل الارتباط لبيرسون ، وتحليل التباين أحادي الاتجاه . ، t – test ج الأساليب الإحصائية :اختبار
أ توجد علاقة ارتباطية سلبية بين الإنهاك النفسي والتوافق الزواجي لدى عينة الدراسة .
ب لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين والمعلمات في الإنهاك النفسي .
ج لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المعلمين ذوي الخبرة الأقل من ثمان سنوات
والمعلمين ذوي الخبرة الأكثر من ثمان سنوات لدى عينة الدراسة في الإنهاك النفسي .
د لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات معلمي الفئات الخاصة ( الصم ، والمكفوفين ،
والمعاقين عقليا ) في الإنهاك النفسي لدى عينة الدراسة .
Introduction :
The individual suffers these days from many psychological tensions that
increase age is too difficult because of the complexity of its requirements. This
made the two couples engage in work market and as a result, the role conflict
arises. For example, the teacher has practiced the role of the teacher, the father
and the husband. Mother is also working outside the house and all these
circumstances lead to Psychological Burnout.
Psychological burnout may attack people who work in professions heat
need interacting with the audience such as teaching especially teaching for
special classes .It also attacks people whose jobs don’t need interaction with
others, Burnout affects the individuals behaviors and thus deforms his
relationships with others, firstly his spouse .It increases disputes and leads to
marital maladjustment which negatively affects their children.
Researchers didn’t agree on a definite concept for burnout. Some
researchers translated it as psychological drain and other researchers called
burnout as psychological in convenience. It is worthy saying that burnout is
experienced by men and women as well especially the working women.
Problem of The Study :
The problem of the Study is detected in the following questions :
1- Does burnout differs according to sex ?
2-What is the relationship between psychological burnout and marital
adjustment?
3- Does burnout vary according to teaching experience?
4- Does burnout differs according to the class to which he teaches?
Aims of The Study :
1-Knowing the sex differences in burnout.
2-Knowing the relationship between burnout and marital adjustment.
3-Knowing the differences in burnout according to teaching experience.
4-Knowing the differences in burnout according the students class.
١٨١
Significance of The Study :
1-The importance of the burnout role in achieving marital adjustment of teacher
and its effects on his performance and communication with students .
2-The importance of the sample itself. The sample consists of special classes
teachers in Minia.
3-The results of the study may help in developing counseling programs for
salving the burnout problem.
4- Preparing a tool for measuring burnout of special classes' teachers.
Hypotheses of The Study :
1- No statistical differences between scores means of teachers (males) and
females) in burnout.
2-There is a negative correlation between marital adjustment and psychological
burnout.
3-No statistically significant differences between the scores means of teachers
whose experience is less than 8 years.
4-There is no significant difference between the teachers scores mean (deaf -
mental handicapped - blind ) In burnout.
Limits of The Study:
1-Sample :
200 special classes teachers in minia ( Maghagh , Beni-Mazar , Matay ,
Samalot , Minia , Mallawy ) . From schools of ( deaf – mental handicapped –
blind ) . in the study year 2007 / 2008 in the second term , 112 males and 88
females , 119 teachers of the deaf , 51 teachers of the mental handicapped and
30 teachers of the blind , 87 teachers whose experience is 8 years and 113
teachers whose experience is more than 8 years.
2- The Study Variables:
burnout , Marital adjustment, sex, teaching experience years. The special class.
3-The Tools of The Study:
a- Burnout scale for special classes teachers . ( by the Researcher )
b- Marital adjustment scale . ( by / Rawia Dessoky (1986) .
١٨٢
4-Statistical Methods:
a-T.test b- Pearson correlation co-efficient c- A nova
G - Terms of The Study:
1-Burnout:
A state comes from tension and fatigue. It affects the individual life and
his relations with others . It is operationally defined as the score of the teacher in
burnout scale . The scales aspects are physical fatigue, vocational
Acceptance, professional pressures .lock of support and bad relation with
students.
2- Marital Adjustment:
Marital adjustment begins before the actual marriage. It appears in suitable
choice and engagement, It begins from thinking in marriage and continues until
the two couples agree with each other sexually, mentally and spiritually. It is
known from traits such as co. operation, love, sexual; inter course,
responsibility, solving problems, and contentedness. It is defined operationally
as the teachers score in marital adjustment score, the scale consists of
engagement marital choice, family adjustment, emotional maturity, personal
relationship. Social relationships and sexual adjustment.
3- Demographic Variables:
a- Sex of teachers (male – female).
b-Teaching experience years (less than 8 years and more than 8 years).
c-Special class of students and teachers (blind – deaf – mental – handicapped).
Results of The Study:
1- No statistical differences between scores means of teachers (males) and
(females) in burnout.
2- There is a negative correlation between burnout and marital adjustment.
3-No statistical differences between the teachers scores mean whose experience
is less than 8 years and those teachers whose experience years is more than 8
years .
4- No statistical differences between the teacher's scores mean of special class
(deaf – blind – mental handicapped) in burnout
عدل سابقا من قبل د.محمد في الإثنين مايو 06, 2013 7:36 pm عدل 2 مرات