Abstract:
This study is aims at investigating the correlation between children televisor with social behavior style, parental control and other demograghic variables such as ; gender , age , family type and the socio- economical status .The researcher applied the descriptive method in carrying out this study . Stratified random sampling applied in selecting asample of (800) pupils from basic school level in East Nile Municipl .The tools of data collection consist of the following: T.V watching Scale and Social- Behavior Scale (designed by the researcher ) , and parental – Control Scale . The data manipulated by the computer appling the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) using ; T-test , pearson and Spearman Correlation Coefficient and Multi- analysis of Variance. The most important results of the study are: There is a significant positive correlation coefficient between T.V watching with children social behavior style , There is a significant Negative correlation coefficient between T.V watching with parental control .No significant correlation between T.V watching with children’s age . No significant correlation between T.V watching with the socio- economical status of these children . There is statistically significant difference in T.V watching according to gender in favor of males . There is no statistical significant difference in T.V watching according to family type (Nuclear, extended). Results discussed according to the literature presented in this study and to the norms , standard and tradition of the local society . Some recommendations , suggestions for further studies, references appendices were cited at the end of this thesis


ملخص الدراسة
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مشاهدة الطفل للتلفزيون وعلاقتها الارتباطية بنمط
السلوك الاجتماعي والضبط الأسري ، وبعض المتغيرات الديمغرافية وهي :(النوع، العمر،
نوع الأسرة، والمستوى الاجتماعي والاقتصادي). وقد وضعت الباحثة عددًا من الفروض
الخاصة بهذه الدراسة . استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي ، تمثل مجتمع الدراسة في
تلاميذ (الحلقة الثانية) بمرحلة الأساس بمحلية شرق النيل ، الذين تراوحت أعمارهم ما بين
( 12-9 ) عامًا، والبالغ عددهم ( 16666 ) تلميذًا وتلميذة ، وقد كان حجم عينة الدراسة ( 800 )
تلميذًا وتلميذة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية. لجمع البيانات استخدمت الباحثة
الأدوات التالية:المعلومات الأولية ، مقياس مشاهدة التلفزيون (من اعداد الباحثة ) ، مقياس
السلوك الاجتماعي (من اعداد الباحثة ) ، مقياس الضبط الأسري (مقتبس من مقياس رافع
النصير زغلول ، 2001 ومن تطوير الباحثة) ، ودليل المستوى الاجتماعي – الاقتصادي
(لمحمد خالد الطحان ، 1991 ) . لتحليل البيانات قامت الباحثة بتطبيق عدد من الأساليب
الاحصائية أهمها: معامل ارتباط اسبيرمان الرتبي ،معامل ارتباط بيرسون العزمي ،اختبار
(ت) و تحليل التباين الثنائي.
بعد إجراء المعالجات الاحصائية خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
وجود ارتباط موجب دال إحصائيًا بين مشاهدة التلفزيون ونمط السلوك الاجتماعي للأطفال ؛
وجود ارتباط سالب دال إحصائيًا بين مشاهدة التلفزيون والضبط الأسري . توجد فروق ذات
دلالة إحصائية في مشاهدة التلفزيون تعزى لمتغير النوع لصالح الذكور ; لا توجد فروق ذات
دلالة إحصائية في مشاهدة التلفزيون تعزى لمتغير نوع الأسرة (نووية ، ممتدة) ؛ لا يوجد
ارتباط دال احصائيًا بين مشاهدة التلفزيون والعمر الزمني لدى الأطفال ؛ لا يوجد ارتباط دال
احصائيًا بين مشاهدة التلفزيون والمستوى الاجتماعي- الاقتصادي للأسرة .
تمت مناقشة نتائج الدراسة التي جاءت متطابقة في بعض نتائجها مع الدراسات السابقة ،
وتعارضت في جزء منها مع بعضها الآخر. وقد تم تفسير كل النتائج على ضوء معطيات
البيئة المحلية ، كما قدمت الباحثة بعض التوصيات التي قد تثري مجال البحث النفسي التربوي
وتفتح المجال أمام الباحثين والمهتمين لمزيد من الأبحاث والدراسات.

التحميل

http://adf.ly/1U09ta