فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض حدة السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً : (دراسة حالة الاطفال المسجلين بمدرسة أم كلثوم للصم ، ودمدنى ، ولاية الجزيرة ، السودان ( 2011- 2015م )
فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض حدة السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً : (دراسة حالة الاطفال المسجلين بمدرسة أم كلثوم للصم ، ودمدنى ، ولاية الجزيرة ، السودان ( 2011- 2015م )
الباحث
صفاء الحاج محمد حامد
الكلية
العلوم الطبية التطبيقية
الدرجة العلمية
دكتوراه الفلسفة
المشرف
ب. ضياء الدين الجيلي أبوبكر
يعاني المعاق سمعياً قصوراً كبيراً في التعبير عن ذاته ، مما يولد لديه العديد من السمات الإنفعالية غير المرغوبة مثل السلوك العدواني ، ويعتبر العلاج باللعب من أفضل الأساليب العلاجية فاعلية في التعامل مع السلوك العدواني . تهدف هذه الدراسة إلى دراسة فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً وعلاقته بمتغيرات : ( نوع الطفل ، العمر ، درجة الإعاقة السمعية ، مكان سكن ) . بلغ حجم العينة (40) طفلاً وطفلة من الأطفال المسجلين بمدرسة أم كلثوم للصم بود مدني ولاية الجزيرة ، في الفترة الزمنية من يونيو2011م وحتى أبريل 2015م ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين ( تجريبية / ضابطة ) في كل منهما (20) طفلاً وطفلة . تم استخدام إستمارة بيانات أولية ، ومقياس السلوك العدواني لجمع بيانات الدراسة وبرنامج العلاج باللعب من تصميم الباحثة. تم تحليل البيانات بواسطة برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS) . تم عرض النتائج باستخدام الجداول ، والأشكال البيانية ، والنسبة المئوية . أسفرت نتائج الدراسة عن الآتي : إرتفاع نسبة السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعتين (التجريبية والضابطة) في القياس القبلي . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعة التجريبية تبعاً لنوع القياس )قبلي / بعدي ) لصالح القياس البعدي . لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في متوسط درجات القياس القبلي تبعاً لنوع المجموعة (تجريبية / ضابطة ) . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في متوسط درجات القياس البعدي تبعاً لنوع المجموعة (تجريبية / ضابطة) لصالح المجموعة التجريبية . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعة التجريبية تبعاً للنوع (ذكور / إناث) لصالح الإناث . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعة التجريبية تبعاً لعمر الطفل لصالح الفئة العمرية ( 13-15 سنة ) . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً من أفراد المجموعة التجريبية تبعاً لدرجة الإعاقة (ضعف سمع – صمم ) لصالح ضعاف السمع . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعة التجريبية تبعاً لمكان السكن( ريف /حضر) لصالح سكان الحضر . أثبتت الدراسة فاعلية البرنامج المقترح في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً ، كما خلصت إلى ضرورة الإهتمام بتوعية الأسر والمعلمين بكيفية التعامل مع السلوك العدواني ، والتوعية بأهمية الألعاب والأنشطة المختلفة في تعديل السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً
Abstract
Hearing Impaired suffers a greater limitation in expressing himself that initiate numerous undesirable emotional traits such as aggressive behavior . Play Therapy is considered to be the best therapeutic technique for such a behavior . This study aims at assessing the effectiveness of A program of Play Therapy in the reduction of Aggressive Behavior among hearing Impaired Children and its relation with (child sex age degree of impairment and place of residence ) . The sample size was (40) child of the hearing impaired children registered at Um Kolthoom School for deaf in Wad Medani , Gezira State , during the period from June 2011 to April 2015. The sample was divided into two group (experimental and control) each group consisted of (20) child . A primary data collection tool , aggressive behavior scale and a program of play therapy was designed for the purpose of the study . SPSS was used to analyze data . Tables , figures and percentages were used to illustrate results . The result of the study showed that : a highest rate of aggressive behavior among hearing impaired children both in (experimental or control) groups in pre measurement . There were statistically significant differences in the effectiveness of a play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to the type of measurement (pre and post) in favor of the post measurement. There were No statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the means of the degree of pre measurement according to the group type (experimental or control) groups . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the means of the degree of post measurement according to the group type (experimental or control) groups in favor of the experimental group . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to child sex(male / female) in favor of females . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to age in favor of the age group(13-15 years) . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to the degree of impairment (hearing impaired or deaf) in favor of hearing impaired . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to the place of residence (rural or urban) in favor of urban residence .The study approved the effectiveness of the program in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired childre . It concluded at the importance of awareness raising of the families and educators in dealing with aggressive behavior among hearing impaired children and the role of playing and different activities in the process of reshaping of this behavior .
فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض حدة السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً : (دراسة حالة الاطفال المسجلين بمدرسة أم كلثوم للصم ، ودمدنى ، ولاية الجزيرة ، السودان ( 2011- 2015م )
الباحث
صفاء الحاج محمد حامد
الكلية
العلوم الطبية التطبيقية
الدرجة العلمية
دكتوراه الفلسفة
المشرف
ب. ضياء الدين الجيلي أبوبكر
يعاني المعاق سمعياً قصوراً كبيراً في التعبير عن ذاته ، مما يولد لديه العديد من السمات الإنفعالية غير المرغوبة مثل السلوك العدواني ، ويعتبر العلاج باللعب من أفضل الأساليب العلاجية فاعلية في التعامل مع السلوك العدواني . تهدف هذه الدراسة إلى دراسة فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً وعلاقته بمتغيرات : ( نوع الطفل ، العمر ، درجة الإعاقة السمعية ، مكان سكن ) . بلغ حجم العينة (40) طفلاً وطفلة من الأطفال المسجلين بمدرسة أم كلثوم للصم بود مدني ولاية الجزيرة ، في الفترة الزمنية من يونيو2011م وحتى أبريل 2015م ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين ( تجريبية / ضابطة ) في كل منهما (20) طفلاً وطفلة . تم استخدام إستمارة بيانات أولية ، ومقياس السلوك العدواني لجمع بيانات الدراسة وبرنامج العلاج باللعب من تصميم الباحثة. تم تحليل البيانات بواسطة برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS) . تم عرض النتائج باستخدام الجداول ، والأشكال البيانية ، والنسبة المئوية . أسفرت نتائج الدراسة عن الآتي : إرتفاع نسبة السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعتين (التجريبية والضابطة) في القياس القبلي . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعة التجريبية تبعاً لنوع القياس )قبلي / بعدي ) لصالح القياس البعدي . لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في متوسط درجات القياس القبلي تبعاً لنوع المجموعة (تجريبية / ضابطة ) . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في متوسط درجات القياس البعدي تبعاً لنوع المجموعة (تجريبية / ضابطة) لصالح المجموعة التجريبية . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعة التجريبية تبعاً للنوع (ذكور / إناث) لصالح الإناث . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعة التجريبية تبعاً لعمر الطفل لصالح الفئة العمرية ( 13-15 سنة ) . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً من أفراد المجموعة التجريبية تبعاً لدرجة الإعاقة (ضعف سمع – صمم ) لصالح ضعاف السمع . توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فاعلية برنامج علاج باللعب في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً في المجموعة التجريبية تبعاً لمكان السكن( ريف /حضر) لصالح سكان الحضر . أثبتت الدراسة فاعلية البرنامج المقترح في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً ، كما خلصت إلى ضرورة الإهتمام بتوعية الأسر والمعلمين بكيفية التعامل مع السلوك العدواني ، والتوعية بأهمية الألعاب والأنشطة المختلفة في تعديل السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين سمعياً
Abstract
Hearing Impaired suffers a greater limitation in expressing himself that initiate numerous undesirable emotional traits such as aggressive behavior . Play Therapy is considered to be the best therapeutic technique for such a behavior . This study aims at assessing the effectiveness of A program of Play Therapy in the reduction of Aggressive Behavior among hearing Impaired Children and its relation with (child sex age degree of impairment and place of residence ) . The sample size was (40) child of the hearing impaired children registered at Um Kolthoom School for deaf in Wad Medani , Gezira State , during the period from June 2011 to April 2015. The sample was divided into two group (experimental and control) each group consisted of (20) child . A primary data collection tool , aggressive behavior scale and a program of play therapy was designed for the purpose of the study . SPSS was used to analyze data . Tables , figures and percentages were used to illustrate results . The result of the study showed that : a highest rate of aggressive behavior among hearing impaired children both in (experimental or control) groups in pre measurement . There were statistically significant differences in the effectiveness of a play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to the type of measurement (pre and post) in favor of the post measurement. There were No statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the means of the degree of pre measurement according to the group type (experimental or control) groups . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the means of the degree of post measurement according to the group type (experimental or control) groups in favor of the experimental group . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to child sex(male / female) in favor of females . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to age in favor of the age group(13-15 years) . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to the degree of impairment (hearing impaired or deaf) in favor of hearing impaired . There were statistically significant differences in the effectiveness of a program of play therapy in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired children in the experimental group according to the place of residence (rural or urban) in favor of urban residence .The study approved the effectiveness of the program in the reduction of aggressive behavior among hearing impaired childre . It concluded at the importance of awareness raising of the families and educators in dealing with aggressive behavior among hearing impaired children and the role of playing and different activities in the process of reshaping of this behavior .