ممخص الد ا رسة :
ىدفت ىذه الد ا رسة إلى بياف مدل فاعمية العلبج بالمعب في تنمية المغة لدل الأطفاؿ المضطربيف
لغكيا .
وتحددت مشكمة الد ا رسة في التساؤل الرئيس التالي :
ما مدل فاعمية برنامج قائ عمى العلبج بالمعب في تنمية المغة لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا؟
حيث اتبعت الباحثة المنيجيف التجريبي كالكصفي، كاستخدمت البرنامج الإرشادم )القائ عمى
العلبج بالمعب(، كمقياس الاستيعاب المغكم إعداد )عطية، ب:ت( كبطاقة الملبحظة كالتي ىي -
مف إعداد الباحثة بعد إج ا رءات التأكد مف صلبحية ىذه الأدكات لمبحث.
كقد خضع لمبرنامج الإرشادم عينة مف الأطفاؿ بمغ عددى ) 16 ( طفؿ كطفمة تت ا ركح أعمارى مف
6 4 سنكات ممف يعانكف مف الاضط ا رب المغكم . -
كقد تكصمت الباحثة مف خلبؿ الد ا رسة إلى النتائج التالية :
.1 كجكد فركؽ ذات دلالة إحصائية في متكسط درجات الاضط ا رب المغكم حسب القياسات
المتعددة )قبمي تككيني بعدم( في اختبار الاستيعاب المغكم لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا. - -
.2 كجكد فركؽ ذات دلالة إحصائية في متكسط درجات الاضط ا رب المغكم حسب القياسات
المتعددة )قبمي تككيني بعدم( في بطاقة الملبحظة لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا - -
.3 لا تكجد فركؽ في القياسات المتعددة )قبمي تككيني بعدم( في اختبار الاستيعاب المغكم - -
لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا عند ضبط متغير الذكاء.
.4 لا تكجد فركؽ في القياسات المتعددة )قبمي تككيني بعدم( في بطاقة الملبحظة لدل - -
الأطفاؿ المضطربيف لغكيا عند ضبط متغير الذكاء.
.5 لا يكجد تأثير لمتغير الجنس عمى الفركؽ في القياسات المتعددة )قبمي تككيني بعدم ( - –
لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا حسب اختبار الاستيعاب المغكم .
.6 لا يكجد تأثير لمجانب الاقتصادم عمى الفركؽ في القياسات المتعددة )قبمي تككيني بعدم( - -
لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا حسب اختبار الاستيعاب المغكم
Abstract
play therapy in the development of language in children with disturbed language
This study aimed to demonstrate the effectiveness of play therapy in the development of language in children with disturbed language.
The study identified the problem in the following question:
How effective is a program based on play therapy in the development of language in children with disturbed language?
The researcher followed the of experimental and descriptive approaches, and used the counseling program (based on play therapy), and the measure of comprehension of language - Setup (Attia, b: T) and observation card, which is prepared by the researcher after the procedure to check the validity of these tools for research.
A sample of (16) children of boys and girls aged 4-6 years who suffer from the disorder of language where submitted to the guidance program.
The researcher found the following results:
1. There are statistically significant differences in average levels of turbulence measurements by multi-language (before - formative - after) in the test of language comprehension in children with disturbed language.
2. There are statistically significant differences in average levels of turbulence measurements by multi-language (before - formative - after) in the note card with disruptive children linguistically
3. There are no differences in multiple measurements (before - formative - after) in a test of language comprehension in children disturbed when you adjust for the linguistically intelligence variable.
4. There are no differences in multiple measurements (before - formative - after) in the note card with disruptive children to the language when you set the variable of intelligence.
5. There is no impact to the variable of sex on the differences of multiple measurements ((before - formative - after) with disruptive children to language according to the language comprehension test.
6. There is no impact on the economic side on the differences of multiple measurements (before- formative – after ) with disruptive children to language according to the language comprehension test.
الإىداء
أ
شكر كتقدير
ب
ممخص الد ا رسة
ج
الفيرس
ق
قائمة الأشكاؿ
ط
قائمة الجداكؿ
م
الملبحؽ
ؾ
- الفصل الأول: خمفية الد ا رسة 6 1
مقدمة الد ا رسة
1
مشكمة الد ا رسة
3
أىداؼ الد ا رسة
4
فركض الد ا رسة
4
أىمية الد ا رسة
5
حدكد الد ا رسة
6
مصطمحات الد ا رسة
6
- الفصل الثاني : الإطار النظري 82 8
المحور الأول:اضط ا ربات المغة
8
تعريؼ المغة
9
أىمية المغة
10
خصائص المغة
11
مككنات المغة
12
ميا ا رت المغة
13
النمك المغكم
16
النمك المغكم في مرحمة الرضاعة
17
النمك المغكم في مرحمة الطفكلة المبكرة
20
النمك المغكم في مرحمة الطفكلة المتكسطة
ىدفت ىذه الد ا رسة إلى بياف مدل فاعمية العلبج بالمعب في تنمية المغة لدل الأطفاؿ المضطربيف
لغكيا .
وتحددت مشكمة الد ا رسة في التساؤل الرئيس التالي :
ما مدل فاعمية برنامج قائ عمى العلبج بالمعب في تنمية المغة لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا؟
حيث اتبعت الباحثة المنيجيف التجريبي كالكصفي، كاستخدمت البرنامج الإرشادم )القائ عمى
العلبج بالمعب(، كمقياس الاستيعاب المغكم إعداد )عطية، ب:ت( كبطاقة الملبحظة كالتي ىي -
مف إعداد الباحثة بعد إج ا رءات التأكد مف صلبحية ىذه الأدكات لمبحث.
كقد خضع لمبرنامج الإرشادم عينة مف الأطفاؿ بمغ عددى ) 16 ( طفؿ كطفمة تت ا ركح أعمارى مف
6 4 سنكات ممف يعانكف مف الاضط ا رب المغكم . -
كقد تكصمت الباحثة مف خلبؿ الد ا رسة إلى النتائج التالية :
.1 كجكد فركؽ ذات دلالة إحصائية في متكسط درجات الاضط ا رب المغكم حسب القياسات
المتعددة )قبمي تككيني بعدم( في اختبار الاستيعاب المغكم لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا. - -
.2 كجكد فركؽ ذات دلالة إحصائية في متكسط درجات الاضط ا رب المغكم حسب القياسات
المتعددة )قبمي تككيني بعدم( في بطاقة الملبحظة لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا - -
.3 لا تكجد فركؽ في القياسات المتعددة )قبمي تككيني بعدم( في اختبار الاستيعاب المغكم - -
لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا عند ضبط متغير الذكاء.
.4 لا تكجد فركؽ في القياسات المتعددة )قبمي تككيني بعدم( في بطاقة الملبحظة لدل - -
الأطفاؿ المضطربيف لغكيا عند ضبط متغير الذكاء.
.5 لا يكجد تأثير لمتغير الجنس عمى الفركؽ في القياسات المتعددة )قبمي تككيني بعدم ( - –
لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا حسب اختبار الاستيعاب المغكم .
.6 لا يكجد تأثير لمجانب الاقتصادم عمى الفركؽ في القياسات المتعددة )قبمي تككيني بعدم( - -
لدل الأطفاؿ المضطربيف لغكيا حسب اختبار الاستيعاب المغكم
Abstract
play therapy in the development of language in children with disturbed language
This study aimed to demonstrate the effectiveness of play therapy in the development of language in children with disturbed language.
The study identified the problem in the following question:
How effective is a program based on play therapy in the development of language in children with disturbed language?
The researcher followed the of experimental and descriptive approaches, and used the counseling program (based on play therapy), and the measure of comprehension of language - Setup (Attia, b: T) and observation card, which is prepared by the researcher after the procedure to check the validity of these tools for research.
A sample of (16) children of boys and girls aged 4-6 years who suffer from the disorder of language where submitted to the guidance program.
The researcher found the following results:
1. There are statistically significant differences in average levels of turbulence measurements by multi-language (before - formative - after) in the test of language comprehension in children with disturbed language.
2. There are statistically significant differences in average levels of turbulence measurements by multi-language (before - formative - after) in the note card with disruptive children linguistically
3. There are no differences in multiple measurements (before - formative - after) in a test of language comprehension in children disturbed when you adjust for the linguistically intelligence variable.
4. There are no differences in multiple measurements (before - formative - after) in the note card with disruptive children to the language when you set the variable of intelligence.
5. There is no impact to the variable of sex on the differences of multiple measurements ((before - formative - after) with disruptive children to language according to the language comprehension test.
6. There is no impact on the economic side on the differences of multiple measurements (before- formative – after ) with disruptive children to language according to the language comprehension test.
الإىداء
أ
شكر كتقدير
ب
ممخص الد ا رسة
ج
الفيرس
ق
قائمة الأشكاؿ
ط
قائمة الجداكؿ
م
الملبحؽ
ؾ
- الفصل الأول: خمفية الد ا رسة 6 1
مقدمة الد ا رسة
1
مشكمة الد ا رسة
3
أىداؼ الد ا رسة
4
فركض الد ا رسة
4
أىمية الد ا رسة
5
حدكد الد ا رسة
6
مصطمحات الد ا رسة
6
- الفصل الثاني : الإطار النظري 82 8
المحور الأول:اضط ا ربات المغة
8
تعريؼ المغة
9
أىمية المغة
10
خصائص المغة
11
مككنات المغة
12
ميا ا رت المغة
13
النمك المغكم
16
النمك المغكم في مرحمة الرضاعة
17
النمك المغكم في مرحمة الطفكلة المبكرة
20
النمك المغكم في مرحمة الطفكلة المتكسطة