القلق الاجتماعي وعلاقته بالأفكار اللاعقلانية لدى طلبة المرحلة الإعدادية
بالمدارس الحكومية في محافظات غزة
إعداد الطالب
علاء علي حجازي
ملخص الد ا رسة
هدفت هذه الد ا رسة إلى التعرف على القلق الاجتماعي وعلاقته بالأفكار اللاعقلانية لدى
طلبة المرحلة الاعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ ة ز , ومعرفة مدى انتشار كلٍ من القلق
الاجتماعي و الأفكار اللاعقلانية والتعرف على الفروق بين الطلبة تبع ا للجنس , منطقة السكن,
المست وى التعليمي للطلبة, المستوى التعليمي للأب, المستوى التعليمي للأم, حجم الأس ة ر, والترتيب
2012 م, - الولادي , و أجريت هذه الد ا رسة خلال الفصل الأول من العام الد ا رسي 2013
وتك ونت عينة الد ا رسة من) 888 ( من طلبة المدارس الحكومية موزعين على جميع محافظات غ ة ز,
وقد استخدم الباحث في د ا رسته مقياس القلق الاجتماعي و مقياس الأفكار اللاعقلانية ,وهما من
إعداد الباحث, واستخدم الباحث العديد من الأساليب الاحصائية وهي معامل ارتباط بيرسون ,
معامل كرونباخ ألفا, اختبار )ت(, اختبار شيفيه , اختبار تحليل التباين الأحادي, وتوصلت
الد ا رسة إلى النتائج التالية:
1. توجد علاقة ارتباطية موجبة بين القلق الاجتماعي والأفكار اللاعقلانية, أي أنه كلما ا زدت
الأفكار اللاعقلانية ا زد القلق الاجتماعي والعكس صحيح.
2. أن مستوى القلق الاجتماعي وزنه النسبي ) 70.8 %(, و أن الوزن النسبي للأفكار اللاعقلان ية
%69.1 (, وأن فك ة ر "توقع الكوارث" لمقياس الأفكار اللاعقلانية قد احتلت المرتبة الأولى, (
ويليها فك ة ر " طلب الاستحسان " ,ويليها فك ة ر " ابتغاء الكمال الشخصي " .
3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القلق الاجتماعي لدى عينة الد ا رسة من طلبة
المرحلة الإعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ زة تعزى إلى متغير) الجنس ,المستوي
التعليمي للأب, المستوى التعليمي للأم, حجم الأس ة ر, الترتيب الولادي للطلبة(.
4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القلق الاجتماعي لدى عينة الد ا رسة من طلبة
المرحلة الإعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ زة تعزى إلى متغير) مكان السكن,
المستوي التعليمي للطلبة(.
5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأفكار اللاعقلانية لدى عينة الد ا رسة من طلبة
المرحلة الإعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ ة ز تعزى إلى متغير )مكان السكن
,المستوى التعليمي للطلبة, المستوي التعليمي للأب, المستوى التعليمي للأم, حجم الأس ة ر,
الترتيب الولادي للطلبة
6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأفكار اللاعقلانية لدى عينة الد ا رسة من طلبة
المرحلة الإعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ ة ز تعزى إلى متغير الجنس لصالح
الإناث.
The social anxiety and its relationship with the irrational ideas in prep
School Students in governmental schools the in the governorates of
Gaza
Abstract
This study aims to recognize the relationship between social anxiety
and irrational Ideas in prep School Students in governmental schools the in
the governorates of Gaza,it demonstrates the prevalence of social anxiety
and irrational Ideas and identify the differences according to sex, place of
residence, level of students education, level of fathers education, level of
mothers education, Family size and the arrangement of congenital.
This study was conducted in the first semester of the academic year of
(2012 – 2013), the number of sample was (888) student were distributed in
governmental schools in all governorates of the Gaza .The researcher used
the social anxiety scale and irrational Ideas scale, Both scales were
prepared by the researcher .The researcher used several statistical methods
such duplicates, Pearson's correlation coefficient, Cronbach -alpha
cofficiente, and T-test, Scheff'e test, and One Way Anova test.The Study
reached these results:
1. There is apositive correlation significant relationship between the grade
of social anxiety and irrational Ideas, when irrational thoughts increased
social anxiety will rise and vice versa.
2. The relative weight of social anxiety level was (%70.8), and the relative
weight of irrational Ideas level was (%69.1). which clarified that the Idea
of "Catastrophizing" of irrational Ideas had occupied first rank ,
followed by" the Demand Of Approval" Idea that had occupied the
second rank, followed by "the Personal Perfection" Idea that had
occupied the third rank.
3. There are no statistically significant differences in the level of social
anxiety in a sample study of prep school students in the governmental
schools in the governorates of Gaza depending on many variables (sex,
level of father’s education, level of mother’s education, Family size and
the arrangement of congenital).
4. There are statistically significant differences in the level of social anxiety
in a sample study of prep school students in the governmental schools in
the governorates of Gaza depending on many variables (place of
residence, level of student’s education).
5. There is no statistically significant differences in the level of irrational
Ideas in a sample study of prep school students in the governmental
schools in the governorates of Gaza depending on many variables (place
of residence, level of students education, level of fathers education,
level of mothers education, Family size and students arrangement of
congenital).
6. There are statistically significant differences in the level of irrational
Ideas in a sample study of prep school students in the governmental
schools in the governorates of Gaza attributed to sex in favor of females
التحميل
http://adf.ly/sRIT6
بالمدارس الحكومية في محافظات غزة
إعداد الطالب
علاء علي حجازي
ملخص الد ا رسة
هدفت هذه الد ا رسة إلى التعرف على القلق الاجتماعي وعلاقته بالأفكار اللاعقلانية لدى
طلبة المرحلة الاعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ ة ز , ومعرفة مدى انتشار كلٍ من القلق
الاجتماعي و الأفكار اللاعقلانية والتعرف على الفروق بين الطلبة تبع ا للجنس , منطقة السكن,
المست وى التعليمي للطلبة, المستوى التعليمي للأب, المستوى التعليمي للأم, حجم الأس ة ر, والترتيب
2012 م, - الولادي , و أجريت هذه الد ا رسة خلال الفصل الأول من العام الد ا رسي 2013
وتك ونت عينة الد ا رسة من) 888 ( من طلبة المدارس الحكومية موزعين على جميع محافظات غ ة ز,
وقد استخدم الباحث في د ا رسته مقياس القلق الاجتماعي و مقياس الأفكار اللاعقلانية ,وهما من
إعداد الباحث, واستخدم الباحث العديد من الأساليب الاحصائية وهي معامل ارتباط بيرسون ,
معامل كرونباخ ألفا, اختبار )ت(, اختبار شيفيه , اختبار تحليل التباين الأحادي, وتوصلت
الد ا رسة إلى النتائج التالية:
1. توجد علاقة ارتباطية موجبة بين القلق الاجتماعي والأفكار اللاعقلانية, أي أنه كلما ا زدت
الأفكار اللاعقلانية ا زد القلق الاجتماعي والعكس صحيح.
2. أن مستوى القلق الاجتماعي وزنه النسبي ) 70.8 %(, و أن الوزن النسبي للأفكار اللاعقلان ية
%69.1 (, وأن فك ة ر "توقع الكوارث" لمقياس الأفكار اللاعقلانية قد احتلت المرتبة الأولى, (
ويليها فك ة ر " طلب الاستحسان " ,ويليها فك ة ر " ابتغاء الكمال الشخصي " .
3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القلق الاجتماعي لدى عينة الد ا رسة من طلبة
المرحلة الإعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ زة تعزى إلى متغير) الجنس ,المستوي
التعليمي للأب, المستوى التعليمي للأم, حجم الأس ة ر, الترتيب الولادي للطلبة(.
4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القلق الاجتماعي لدى عينة الد ا رسة من طلبة
المرحلة الإعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ زة تعزى إلى متغير) مكان السكن,
المستوي التعليمي للطلبة(.
5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأفكار اللاعقلانية لدى عينة الد ا رسة من طلبة
المرحلة الإعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ ة ز تعزى إلى متغير )مكان السكن
,المستوى التعليمي للطلبة, المستوي التعليمي للأب, المستوى التعليمي للأم, حجم الأس ة ر,
الترتيب الولادي للطلبة
6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأفكار اللاعقلانية لدى عينة الد ا رسة من طلبة
المرحلة الإعدادية بالمدارس الحكومية في محافظات غ ة ز تعزى إلى متغير الجنس لصالح
الإناث.
The social anxiety and its relationship with the irrational ideas in prep
School Students in governmental schools the in the governorates of
Gaza
Abstract
This study aims to recognize the relationship between social anxiety
and irrational Ideas in prep School Students in governmental schools the in
the governorates of Gaza,it demonstrates the prevalence of social anxiety
and irrational Ideas and identify the differences according to sex, place of
residence, level of students education, level of fathers education, level of
mothers education, Family size and the arrangement of congenital.
This study was conducted in the first semester of the academic year of
(2012 – 2013), the number of sample was (888) student were distributed in
governmental schools in all governorates of the Gaza .The researcher used
the social anxiety scale and irrational Ideas scale, Both scales were
prepared by the researcher .The researcher used several statistical methods
such duplicates, Pearson's correlation coefficient, Cronbach -alpha
cofficiente, and T-test, Scheff'e test, and One Way Anova test.The Study
reached these results:
1. There is apositive correlation significant relationship between the grade
of social anxiety and irrational Ideas, when irrational thoughts increased
social anxiety will rise and vice versa.
2. The relative weight of social anxiety level was (%70.8), and the relative
weight of irrational Ideas level was (%69.1). which clarified that the Idea
of "Catastrophizing" of irrational Ideas had occupied first rank ,
followed by" the Demand Of Approval" Idea that had occupied the
second rank, followed by "the Personal Perfection" Idea that had
occupied the third rank.
3. There are no statistically significant differences in the level of social
anxiety in a sample study of prep school students in the governmental
schools in the governorates of Gaza depending on many variables (sex,
level of father’s education, level of mother’s education, Family size and
the arrangement of congenital).
4. There are statistically significant differences in the level of social anxiety
in a sample study of prep school students in the governmental schools in
the governorates of Gaza depending on many variables (place of
residence, level of student’s education).
5. There is no statistically significant differences in the level of irrational
Ideas in a sample study of prep school students in the governmental
schools in the governorates of Gaza depending on many variables (place
of residence, level of students education, level of fathers education,
level of mothers education, Family size and students arrangement of
congenital).
6. There are statistically significant differences in the level of irrational
Ideas in a sample study of prep school students in the governmental
schools in the governorates of Gaza attributed to sex in favor of females
التحميل
http://adf.ly/sRIT6