معدل الذآاء ومستوى الإبداع ومؤشر التحصيل الدراسي لدى
طلبة المدارس الثانوية النموذجية مقارنة بطلبة المدارس
الجغرافية بولاية الخرطوم
المستخلص
فخرالدين جمال عثمان عبد الفضيل
معدل الذكاء ومستوى الإبداع ومؤشر التحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية النموذجية مقارنة بطلبة المدارس
الجغرافية بولاية الخرطوم
هدف هذا البحث إلى التعرف على معدل الذكاء ومستوى الإبداع ومؤشر التحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية
النموذجية مقارنة بطلبة المدارس الثانوية الجغرافية بولاية الخرطوم. ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي في
دراسة العلاقات المتبادلة بشقيه الإرتباطي والمقارن في جمع وتحليل البيانات التي تم جمعها باستمارة المعلومات الأولية التي
أعدها الباحث، ومقياس المصفوفات المتتابعة المعياري لقياس معدل الذكاء، و مقياس الدوائر لقياس القدرة على الإبداع وأخيرا
تم إعتماد نسبة شهادة مرحلة الأساس كمؤشر للتحصيل الدراسي. تمثل مجتمع البحث في طلبة المدارس الثانوية النموذجية
مقارنة بطلبة المدارس الثانوية الجغرافية بولاية الخرطوم. تم اختيار عينة قصدية من مجتمع البحث الأصلي "المدارس
النموذجية" والمجتمع المقارن "المدارس الجغرافية" حيث كان العدد الكلي ( 600 ) منهم ( 300 ) طالب من المدارس النموذجية
و( 300 ) طالب من المدارس الجغرافية مناصفة بين الذكور والإناث. وبعد جمع البيانات قام الباحث بتحليلها إحصائيا عن
مستخدما فيها اختبار (ت) لعينة واحدة، واختبار (ت): لعينتين (SPSS) طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
مستقلتين، معامل ارتباط بيرسون، ومعامل ارتباط سبيرمان. وأظهر البحث مجموعة من النتائج أهمها: (أ): توجد فروق دالة
إحصائيًا في معدل الذكاء ومستوى الإبداع ونسبة شهادة مرحلة الأساس كمؤشر للتحصيل الدراسي بين طلبة المدارس الثانوية
النموذجية والجغرافية بولاية الخرطوم. (ب): توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا بين معدل الذكاء ومستوى الإبداع لدى طلبة
المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (ج) توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا بين معدل الذكاء ونسبة شهادة مرحلة الأساس
كمؤشر للتحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (د) لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور
والإناث في معدل الذكاء وبعد المرونة لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم، بينما توجد هذه الفروق حسب مؤشر
التحصيل الدراسي لصالح الذكور بينما في بعدي الأصالة توجد الفروق لصالح الإناث. (ه) توجد علاقة إرتباطية دالة
إحصائيًا بين معدل الذكاء وحجم الأسرة لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (و) توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا
بين نسبة شهادة مرحلة الأساس كمؤشر للتحصيل الدراسي وحجم الأسرة لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (ز) لا
توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا بين معدل الذكاء والترتيب الميلادي لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (ح) لا
توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا بين نسبة شهادة مرحلة الأساس كمؤشر للتحصيل الدراسي والترتيب الميلادي لدى طلبة
المدارس الثانوية بولاية الخرطوم (ط) لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معدل الذكاء ونسبة شهادة مرحلة الأساس
كمؤشر للتحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم تبعًا لمتغير أكل السمك .وختامًا تم وضع بعض
التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية في المجال.
v
Abstract
Fakhraldeen Gmal Osman Abd Alfadeel
The IQ and the level of Creatively and the school Achievement indicator, for the medal Secondary
Schools student, as Compared to the geographical secondary schools student in Khartoum State
This study aimed at identifying the Intelligence Quotient (IQ), creativity level and academic
achievement among the students of model secondary schools, compared with their counterparts at the
geographical schools in Khartoum State .To achieve this goal, the researcher used the comparative
descriptive approach, for collecting and analyzing the primary data. The data were obtained, by using a
questionnaire designed by the researcher himself and the Standard Progressive Matrices were used to
calculate IQ; and also, the Circles test was used in order to measure the students' creativity. The study
covered two categories of students in secondary schools in Khartoum State: the basic study – on one hand –
covered the students in model schools, and the comparative study, on the other hand, included the students
in geographical schools. A deliberate sample, which comprised a combination of teachers and students of
both sexes, was chosen from the basic study (Model schools); as well as, from the comparative study
(geographical schools). This deliberate sample was taken out of a total number which amounted to (600)
subjects. (300) were students from the model schools, and (300) other students from geographical schools. It
is worth mentioning that the total number was divided equally between males and females. The data
obtained are subjected to statistical analysis via Statistical Package for Social Sciences (SPSS), and that by
using the T-test for one sample; and another T-test for two independent samples, the researcher also used
Pearson’s correlation Coefficient and Spearman's correlation Coefficient test. The study showed a number
of significant results. It pointed out that: (A): There are statistical differences in IQ, between students of the
model schools; and their peers in the geographical schools. These differences were in favour of the model
schools. (B): There is a statistical correlation between the IQ and the level of creativity among students in
secondary schools in Khartoum State. C): There is a statistical correlation between the IQ and the overall
percentage in the basic level certificate; this is taken as an indicator of academic achievement in students of
secondary schools in Khartoum State. (D): In the schools, there are no statistical differences between males
and females, in terms of the IQ, creativity, flexibility, originality and the overall percentage in the basic
level certificate, which is taken as a measure of academic achievement. In return, there are statistical
differences – regarding originality, - which are in favour of females. (E): There is a statistical correlation
between IQ and the size of family for students in secondary schools in Khartoum state. (F): There is a
statistical correlation between the overall percentage in the basic level certificate as an indicator of academic
achievement and the size of family for students in secondary schools in Khartoum State. (G): There is no
statistical correlation between IQ and the age differences between siblings in students in secondary schools
in Khartoum State.(H): There is no statistical correlation between the overall percentage in basic level
certificate as an indicator of achievement and the age differences between students in secondary schools in
Khartoum State. (I): There are no statistical differences in IQ and the overall percentage in the basic level
certificate as an indicator of academic achievement in students in secondary schools in Khartoum State in
relation to eating fish. Finally, several recommendations and suggestions were reached for future studies in
the field.
vi
جدول المحتويات
الرقم المحتويات رقم الصفحة
i 1 الاستهلال
ii 2 الإهداء
iii 3 الشكر والعرفان
iv 4 المستخلص باللغة العربية
v 5 المستخلص باللغة الإنجليزية
vi 6 جدول المحتويات
ix 7 محتويات الجداول
x 8 محتويات الأشكال
طلبة المدارس الثانوية النموذجية مقارنة بطلبة المدارس
الجغرافية بولاية الخرطوم
المستخلص
فخرالدين جمال عثمان عبد الفضيل
معدل الذكاء ومستوى الإبداع ومؤشر التحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية النموذجية مقارنة بطلبة المدارس
الجغرافية بولاية الخرطوم
هدف هذا البحث إلى التعرف على معدل الذكاء ومستوى الإبداع ومؤشر التحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية
النموذجية مقارنة بطلبة المدارس الثانوية الجغرافية بولاية الخرطوم. ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي في
دراسة العلاقات المتبادلة بشقيه الإرتباطي والمقارن في جمع وتحليل البيانات التي تم جمعها باستمارة المعلومات الأولية التي
أعدها الباحث، ومقياس المصفوفات المتتابعة المعياري لقياس معدل الذكاء، و مقياس الدوائر لقياس القدرة على الإبداع وأخيرا
تم إعتماد نسبة شهادة مرحلة الأساس كمؤشر للتحصيل الدراسي. تمثل مجتمع البحث في طلبة المدارس الثانوية النموذجية
مقارنة بطلبة المدارس الثانوية الجغرافية بولاية الخرطوم. تم اختيار عينة قصدية من مجتمع البحث الأصلي "المدارس
النموذجية" والمجتمع المقارن "المدارس الجغرافية" حيث كان العدد الكلي ( 600 ) منهم ( 300 ) طالب من المدارس النموذجية
و( 300 ) طالب من المدارس الجغرافية مناصفة بين الذكور والإناث. وبعد جمع البيانات قام الباحث بتحليلها إحصائيا عن
مستخدما فيها اختبار (ت) لعينة واحدة، واختبار (ت): لعينتين (SPSS) طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
مستقلتين، معامل ارتباط بيرسون، ومعامل ارتباط سبيرمان. وأظهر البحث مجموعة من النتائج أهمها: (أ): توجد فروق دالة
إحصائيًا في معدل الذكاء ومستوى الإبداع ونسبة شهادة مرحلة الأساس كمؤشر للتحصيل الدراسي بين طلبة المدارس الثانوية
النموذجية والجغرافية بولاية الخرطوم. (ب): توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا بين معدل الذكاء ومستوى الإبداع لدى طلبة
المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (ج) توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا بين معدل الذكاء ونسبة شهادة مرحلة الأساس
كمؤشر للتحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (د) لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور
والإناث في معدل الذكاء وبعد المرونة لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم، بينما توجد هذه الفروق حسب مؤشر
التحصيل الدراسي لصالح الذكور بينما في بعدي الأصالة توجد الفروق لصالح الإناث. (ه) توجد علاقة إرتباطية دالة
إحصائيًا بين معدل الذكاء وحجم الأسرة لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (و) توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا
بين نسبة شهادة مرحلة الأساس كمؤشر للتحصيل الدراسي وحجم الأسرة لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (ز) لا
توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا بين معدل الذكاء والترتيب الميلادي لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. (ح) لا
توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيًا بين نسبة شهادة مرحلة الأساس كمؤشر للتحصيل الدراسي والترتيب الميلادي لدى طلبة
المدارس الثانوية بولاية الخرطوم (ط) لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معدل الذكاء ونسبة شهادة مرحلة الأساس
كمؤشر للتحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية بولاية الخرطوم تبعًا لمتغير أكل السمك .وختامًا تم وضع بعض
التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية في المجال.
v
Abstract
Fakhraldeen Gmal Osman Abd Alfadeel
The IQ and the level of Creatively and the school Achievement indicator, for the medal Secondary
Schools student, as Compared to the geographical secondary schools student in Khartoum State
This study aimed at identifying the Intelligence Quotient (IQ), creativity level and academic
achievement among the students of model secondary schools, compared with their counterparts at the
geographical schools in Khartoum State .To achieve this goal, the researcher used the comparative
descriptive approach, for collecting and analyzing the primary data. The data were obtained, by using a
questionnaire designed by the researcher himself and the Standard Progressive Matrices were used to
calculate IQ; and also, the Circles test was used in order to measure the students' creativity. The study
covered two categories of students in secondary schools in Khartoum State: the basic study – on one hand –
covered the students in model schools, and the comparative study, on the other hand, included the students
in geographical schools. A deliberate sample, which comprised a combination of teachers and students of
both sexes, was chosen from the basic study (Model schools); as well as, from the comparative study
(geographical schools). This deliberate sample was taken out of a total number which amounted to (600)
subjects. (300) were students from the model schools, and (300) other students from geographical schools. It
is worth mentioning that the total number was divided equally between males and females. The data
obtained are subjected to statistical analysis via Statistical Package for Social Sciences (SPSS), and that by
using the T-test for one sample; and another T-test for two independent samples, the researcher also used
Pearson’s correlation Coefficient and Spearman's correlation Coefficient test. The study showed a number
of significant results. It pointed out that: (A): There are statistical differences in IQ, between students of the
model schools; and their peers in the geographical schools. These differences were in favour of the model
schools. (B): There is a statistical correlation between the IQ and the level of creativity among students in
secondary schools in Khartoum State. C): There is a statistical correlation between the IQ and the overall
percentage in the basic level certificate; this is taken as an indicator of academic achievement in students of
secondary schools in Khartoum State. (D): In the schools, there are no statistical differences between males
and females, in terms of the IQ, creativity, flexibility, originality and the overall percentage in the basic
level certificate, which is taken as a measure of academic achievement. In return, there are statistical
differences – regarding originality, - which are in favour of females. (E): There is a statistical correlation
between IQ and the size of family for students in secondary schools in Khartoum state. (F): There is a
statistical correlation between the overall percentage in the basic level certificate as an indicator of academic
achievement and the size of family for students in secondary schools in Khartoum State. (G): There is no
statistical correlation between IQ and the age differences between siblings in students in secondary schools
in Khartoum State.(H): There is no statistical correlation between the overall percentage in basic level
certificate as an indicator of achievement and the age differences between students in secondary schools in
Khartoum State. (I): There are no statistical differences in IQ and the overall percentage in the basic level
certificate as an indicator of academic achievement in students in secondary schools in Khartoum State in
relation to eating fish. Finally, several recommendations and suggestions were reached for future studies in
the field.
vi
جدول المحتويات
الرقم المحتويات رقم الصفحة
i 1 الاستهلال
ii 2 الإهداء
iii 3 الشكر والعرفان
iv 4 المستخلص باللغة العربية
v 5 المستخلص باللغة الإنجليزية
vi 6 جدول المحتويات
ix 7 محتويات الجداول
x 8 محتويات الأشكال