تقنين وتطبيق مقياس الذكاءات المتعددة لهوارد
جاردنرعلى أطفال التعليم قبل المدرسي بولية الخرطوم
Standardization and Implementation Of Howard Gardner's
Multiple Intelligences Test On The Preschool Children In
Khartoum State
بحث مقدم إستيفاءاً لمتطلبات درجة دكتوراه )
( التربية في علم النفس التربوي
إعداد:
منى عبد الرحمن الجاك نورين
إشراف:
د. علي فرح احمد فرح
1432 ه - يونيو 2011 م
مستخلص
هدف البحث إلى تقنين وتطبيق مقياس الذكاءات المتعددة لهوارد
قاردنر على البيئة السودانية في أطفال ما قبل المدرسة. تم إستخدام
المنهج الوصفى المسحى ،بلغت عينة الدراسة الستطلعية ( 502 ) طفل
موزعين على محليات الولية السبعة, وقد تم تكوين العينة بالطريقة
العشوائية الطبقية, وتم عمل التحليل المنطقي للفقرات واستخراج
معاملت إرتباط الفقرات بالدرجة الكلية للمقياس وكذلك استخراج صدق
وثبات المقياس حيث وجد أن المقياس يتمتع بدرجة عالية من الصدق
والثبات وأن القوة التمييزية للمقياس كانت عالية ايضا.ً وبعد إخراج الصورة
السودانية النهائية للمقياس تم تطبيقه على عينة مكونة من 240 طفل
موزعين على محليات الولية السبعة في ( 40 ) روضة. وتم استخراج
التوزيع التكراري لجابات فقرات المقياس في الذكاءات المتعددة. وقد
وجدت الدراسة ان هناك فروق ذات دللة إحصائية في توزيع إستجابات
العينة على فقرات المقياس المختلفة في جميع أنماط الذكاءات الثمانية.
وكذلك توجد فروق ذات دللة إحصائية في جميع أنماط الذكاءات
المتعددة تعزى لمتغير الجنس (النوع) كما أمكن تحديد الطفال الذكياء في
كل نمط من انماط الذكاءات المتعددة باستخدام النسخة السودانية من
مقياس قاردنر وفقاً لمعايير الدليل الرشادي الذي أعدته الباحثة.
وختم البحث بتوصيات إجرائية بناء على النتائج.وكذلك تقديم مقترحات
لبحوث مستقبلة تكمل مابدأتة الباحثة فى هذا الميدان.
Abstract
This research aims at standardizing and implementing Gardner's test
of multiple intelligences on the preschool children in Khartoum. Used
descriptive method The sample size is (502) children distributed on the
seven localities of Khartoum province. The sample is a stratified random
sample. A logical analysis is done for the items and the correlation
between each item and the total score and the discriminatory power of the
items are found to be high, together with the reliability and validity of the
measure. And after reaching the Sudanese version of the measure it is
implemented on a stratified sample of 240 child distributed on the seven
localities of Khartoum province in (40) kindergarten. The frequency
distribution for each item is calculated. The study found that there are
significant differences between the distribution of the responses in the
items of all the types of intelligence, there are also significant differences
in the types of multiple intelligence due to sex( gender). It is also possible
to specify the talented children in each type of multiple intelligence using
the Sudanese version of multiple intelligences according to the counseling
manual which is designed by the researcher .
جاردنرعلى أطفال التعليم قبل المدرسي بولية الخرطوم
Standardization and Implementation Of Howard Gardner's
Multiple Intelligences Test On The Preschool Children In
Khartoum State
بحث مقدم إستيفاءاً لمتطلبات درجة دكتوراه )
( التربية في علم النفس التربوي
إعداد:
منى عبد الرحمن الجاك نورين
إشراف:
د. علي فرح احمد فرح
1432 ه - يونيو 2011 م
مستخلص
هدف البحث إلى تقنين وتطبيق مقياس الذكاءات المتعددة لهوارد
قاردنر على البيئة السودانية في أطفال ما قبل المدرسة. تم إستخدام
المنهج الوصفى المسحى ،بلغت عينة الدراسة الستطلعية ( 502 ) طفل
موزعين على محليات الولية السبعة, وقد تم تكوين العينة بالطريقة
العشوائية الطبقية, وتم عمل التحليل المنطقي للفقرات واستخراج
معاملت إرتباط الفقرات بالدرجة الكلية للمقياس وكذلك استخراج صدق
وثبات المقياس حيث وجد أن المقياس يتمتع بدرجة عالية من الصدق
والثبات وأن القوة التمييزية للمقياس كانت عالية ايضا.ً وبعد إخراج الصورة
السودانية النهائية للمقياس تم تطبيقه على عينة مكونة من 240 طفل
موزعين على محليات الولية السبعة في ( 40 ) روضة. وتم استخراج
التوزيع التكراري لجابات فقرات المقياس في الذكاءات المتعددة. وقد
وجدت الدراسة ان هناك فروق ذات دللة إحصائية في توزيع إستجابات
العينة على فقرات المقياس المختلفة في جميع أنماط الذكاءات الثمانية.
وكذلك توجد فروق ذات دللة إحصائية في جميع أنماط الذكاءات
المتعددة تعزى لمتغير الجنس (النوع) كما أمكن تحديد الطفال الذكياء في
كل نمط من انماط الذكاءات المتعددة باستخدام النسخة السودانية من
مقياس قاردنر وفقاً لمعايير الدليل الرشادي الذي أعدته الباحثة.
وختم البحث بتوصيات إجرائية بناء على النتائج.وكذلك تقديم مقترحات
لبحوث مستقبلة تكمل مابدأتة الباحثة فى هذا الميدان.
Abstract
This research aims at standardizing and implementing Gardner's test
of multiple intelligences on the preschool children in Khartoum. Used
descriptive method The sample size is (502) children distributed on the
seven localities of Khartoum province. The sample is a stratified random
sample. A logical analysis is done for the items and the correlation
between each item and the total score and the discriminatory power of the
items are found to be high, together with the reliability and validity of the
measure. And after reaching the Sudanese version of the measure it is
implemented on a stratified sample of 240 child distributed on the seven
localities of Khartoum province in (40) kindergarten. The frequency
distribution for each item is calculated. The study found that there are
significant differences between the distribution of the responses in the
items of all the types of intelligence, there are also significant differences
in the types of multiple intelligence due to sex( gender). It is also possible
to specify the talented children in each type of multiple intelligence using
the Sudanese version of multiple intelligences according to the counseling
manual which is designed by the researcher .