العنف الأسري وعلاقته بالتوافق النفسي وسمات الشخصية لدى المراهقات(بالتطبيق على المدارس الحكومية بولاية الخرطوم)
المهدي, فتح الرحمن مصطفى
التاريخ: 2018
الخلاصة:
المستخلص هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العنف الأسري وعلاقته بالتوافق الاجتماعي وسمات الشخصية لدى المراهقات وفقاً للمقياس المعد من تلك العلاقة لدي عينة من طالبات المدارس الثانوية بولاية الخرطوم وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي بين متغيرات الدراسة الثلاثة (العنف الأسري- التوافق النفسي- سمات الشخصية) من خلال استخدام الباحث اختبارات (ت) و (أنوفا) و (بيرسون). وقد قام الباحث اختيار عينة من (600) طالبة بطريقة عشوائية منها (300) طالبة بالصف الأول (300) طالبة بالصف الثالث حيث قام بتطبيق مقياس العنف الأسري من إعداد الباحث وكشفت الدراسة عن النتائج التالية: تَتمَيَّز السِّمةَ العَامَّةَ للعُنف الأُسَرَي لَدَى المُرَاهِقَات بِالارتِفَاع، تُوجَدُ علاقة ارتباطية بين العنف الأسري وسمات الشخصية لدى المراهقات، تُوجَدُ علاقة ارتباطية بين العنف الأسري والتوافق الاجتماعي لدى المراهقات، لا تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي لتعليم الأب، لا تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي لتعليم الأم، تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي لمستوى الأسرة الاقتصادي، تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي لطبيعة العلاقة الوالدية للمراهقة ، تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي للصف الدراسي للمراهقة، يوجد تفاعل دال إحصائياً بين سمة الثقة في الآخرين والتوافق الاجتماعي على العنف الأسري بالنسبة للمراهقات، يوجد تفاعل دال إحصائياً بين سمة تحمل المسؤولية والتوافق الاجتماعي على العنف الأسري بالنسبة للمراهقات ويوجد تفاعل دال إحصائياً بين سمات الشخصية الكلي والتوافق الاجتماعي على العنف الأسري بالنسبة للمراهقات. وفقاً للنتائج التي تم التوصل إليها يوصي الباحث بالتالي: تفعيل دور المكاتب الإرشادية والنفسية داخل المدارس الثانوية للتعامل مع مشكلات الطالبات بأمثل الطرق العلاجية التي تتوافق مع طبيعة المشكلات وقيام البرامج التوعوية والإرشادية التي ترفع كفاءة الأسر لمقابلة تربية أبنائها المراهقين. Abstract This study aimed at detecting family or domestic violence and its relation to psychological compatibility and personality traits among adolescents according to the scale prepared from that relationship among a sample of high school students in Khartoum state. The researcher used the relation descriptive method between the three variables of study (family violence, family harmony, personality traits). The researcher used (T. test- ANOVA- Person) in his analysis. The researcher selected randomly a sample consist of (600 students) in 3rd class (300) 1st class at secondary school level. The researcher received to the following findings : The general appearance of adolescent girls is high, there is a correlation between the family violence and the personality traits of adolescent girls, there is a correlation between domestic violence and social compatibility among adolescents, there are no statistical significance relationship in the domestic violence of adolescent girls due to the father's education, there are no statistical significance differences in domestic violence among adolescents due to mother education, there are no statistical significance in the domestic violence of adolescents attributed to the educational level of the family, there are statistically significance differences in adolescent domestic violence due to the family's economic level of the adolescent family, there are statistical significance differences in domestic violence due to the school class of adolescence, there is a statistically significant correlation between the attribute of responsibility and social compatibility on domestic violence for adolescent girls, there is a statistically significant correlation between the attribute of responsibility and social compatibility on domestic violence for adolescent girls and there is a statistically significant interaction between the characteristics of the total personality and social consensus on domestic violence for adolescent girls. According to findings the researcher recommendations are: Active the role of guidance and psychological offices within the secondary school to deal with the problems of students in ways of treatment that correspond to the nature of the problems and awareness programs and guidance that raise the efficiency of families to neet the education of their teenage children.
المهدي, فتح الرحمن مصطفى
التاريخ: 2018
الخلاصة:
المستخلص هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العنف الأسري وعلاقته بالتوافق الاجتماعي وسمات الشخصية لدى المراهقات وفقاً للمقياس المعد من تلك العلاقة لدي عينة من طالبات المدارس الثانوية بولاية الخرطوم وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي بين متغيرات الدراسة الثلاثة (العنف الأسري- التوافق النفسي- سمات الشخصية) من خلال استخدام الباحث اختبارات (ت) و (أنوفا) و (بيرسون). وقد قام الباحث اختيار عينة من (600) طالبة بطريقة عشوائية منها (300) طالبة بالصف الأول (300) طالبة بالصف الثالث حيث قام بتطبيق مقياس العنف الأسري من إعداد الباحث وكشفت الدراسة عن النتائج التالية: تَتمَيَّز السِّمةَ العَامَّةَ للعُنف الأُسَرَي لَدَى المُرَاهِقَات بِالارتِفَاع، تُوجَدُ علاقة ارتباطية بين العنف الأسري وسمات الشخصية لدى المراهقات، تُوجَدُ علاقة ارتباطية بين العنف الأسري والتوافق الاجتماعي لدى المراهقات، لا تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي لتعليم الأب، لا تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي لتعليم الأم، تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي لمستوى الأسرة الاقتصادي، تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي لطبيعة العلاقة الوالدية للمراهقة ، تُوجَدُ فروقٌ ذات دلالة إحصائية في العنف الأسري لدى المراهقات تعزي للصف الدراسي للمراهقة، يوجد تفاعل دال إحصائياً بين سمة الثقة في الآخرين والتوافق الاجتماعي على العنف الأسري بالنسبة للمراهقات، يوجد تفاعل دال إحصائياً بين سمة تحمل المسؤولية والتوافق الاجتماعي على العنف الأسري بالنسبة للمراهقات ويوجد تفاعل دال إحصائياً بين سمات الشخصية الكلي والتوافق الاجتماعي على العنف الأسري بالنسبة للمراهقات. وفقاً للنتائج التي تم التوصل إليها يوصي الباحث بالتالي: تفعيل دور المكاتب الإرشادية والنفسية داخل المدارس الثانوية للتعامل مع مشكلات الطالبات بأمثل الطرق العلاجية التي تتوافق مع طبيعة المشكلات وقيام البرامج التوعوية والإرشادية التي ترفع كفاءة الأسر لمقابلة تربية أبنائها المراهقين. Abstract This study aimed at detecting family or domestic violence and its relation to psychological compatibility and personality traits among adolescents according to the scale prepared from that relationship among a sample of high school students in Khartoum state. The researcher used the relation descriptive method between the three variables of study (family violence, family harmony, personality traits). The researcher used (T. test- ANOVA- Person) in his analysis. The researcher selected randomly a sample consist of (600 students) in 3rd class (300) 1st class at secondary school level. The researcher received to the following findings : The general appearance of adolescent girls is high, there is a correlation between the family violence and the personality traits of adolescent girls, there is a correlation between domestic violence and social compatibility among adolescents, there are no statistical significance relationship in the domestic violence of adolescent girls due to the father's education, there are no statistical significance differences in domestic violence among adolescents due to mother education, there are no statistical significance in the domestic violence of adolescents attributed to the educational level of the family, there are statistically significance differences in adolescent domestic violence due to the family's economic level of the adolescent family, there are statistical significance differences in domestic violence due to the school class of adolescence, there is a statistically significant correlation between the attribute of responsibility and social compatibility on domestic violence for adolescent girls, there is a statistically significant correlation between the attribute of responsibility and social compatibility on domestic violence for adolescent girls and there is a statistically significant interaction between the characteristics of the total personality and social consensus on domestic violence for adolescent girls. According to findings the researcher recommendations are: Active the role of guidance and psychological offices within the secondary school to deal with the problems of students in ways of treatment that correspond to the nature of the problems and awareness programs and guidance that raise the efficiency of families to neet the education of their teenage children.